Martinus skrev:
Tyvärr slaktade den originalstoryn så brutalt att jag bara satt och var ilsk hela tiden. Folk dog som inte skulle ha dött, och tvärtom. Det var ungefär som om någon hade filmatiserat LotR och kommit på den lysande idén att ta livet av Aragorn i första filmen och låta Boromir klara sig ända till slutet -- och så tar vi bort alla trollkarlar och alla referenser till magi när vi ändå håller på.
Mycket bra liknelse, må jag säga - speciellt som att filmen skulle kunna klara sig om de följde originalhistorien i fråga om Achilles! Men jag blundade medvetet för dessa scener, och lät filmens bildspel bygga upp stämmningen och betyget. Och ja, enilgt mig är det bildspelen som för fram filmen. Annars skulle filmer som "The Fan" och "Cast away" aldrig kännas som de mästerverk som de är [början av den förstnämda filmen är så nära filmmassage som man kan komma]. Lotr-filmerna gav mig inte den känslan, dock.
Tack vare en indisk kille kan man kolla in filmer, via en av hans projektorer. Och gårdagens filmer var "
Equilibrium/Cubic" och "Not another teen movie", av vilka den sistnämnda var utlånad av mig. Cubix var bra- men inte lika medryckande och häääääääftigg som matrix-trilogins mittersta film.