Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Åke Ohlmarks biografi
InläggPostat: lör dec 03, 2005 4:58 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Nu kan jag inte längre hålla mig. Nu måste sanningen fram. Efter att ha läst om Åke Ohlmarks och hans liv lite överallt verkar hela hans liv vara fyllt av intressanta händelser, bizarra konflikter och mystiska omständigheter. Man får dock inga svar utan bara indikationer åt än det ena hållet än det andra. Ingen verkar veta hela sanningen och de som vet berättar inte. Vad man skulle behöva är en biografi över Åke Ohlmarks liv och mig veterligen finns det ingen sådan. Så här 20 år efter att Åke gått bort finns det fortfarande så många frågor som behöver besvaras, kommenteras och motkommenteras. Här kommer några frågor som vem som helst som har kunskapen kan och bör besvara.

1. Var och när föddes Åke?
2. Utfärdade islamister en "fatwa" mot Åke för hans översättning av koranen?
3. Vad gjorde Åke i TV-programmet "Kvitt eller dubbelt"?
4. Hade Åke bevis för att Tolkiensällskap höll på med illegala droger?
5. Varför besökte Åke Christofer Tolkien på nyårsafton?
6. Vad gjorde Åke för att ådra sig Christofer Tolkiens vrede?
7. Försökte Åkes fru förföra en Tolkienist?
8. Var det därför Åke hatade Tolkienister?
9. Försökte Tolkienister i ett hämndförsök bränna ner Åkes hus?
10. Varför skrev Åke böckerna "Tolkien och den svart magin" och "Tolkiens arv"?

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 04, 2005 10:39 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Klaatu skrev:
Vad man skulle behöva är en biografi över Åke Ohlmarks liv och mig veterligen finns det ingen sådan.

Ohlmarks har skrivit en självbiografi i fyra fristående delar. Ingen av böckerna är något litterärt mästerverk men de är ibland riktigt underhållande. Och ja, de gör att man något bättre förstår varför Sagan om ringen på gott och ont blev som den blev. Sedan ska man naturligtvis inte lita blint på en självbiografi. Många andra av Ohlmarks böcker innehåller dessutom biografisk information om honom själv. Hans bok om Sten Broman handlar vad jag minns mer om Ohlmarks själv än om Broman. :D

Klaatu skrev:

1. Var och när föddes Åke?
2. Utfärdade islamister en "fatwa" mot Åke för hans översättning av koranen?
3. Vad gjorde Åke i TV-programmet "Kvitt eller dubbelt"?
4. Hade Åke bevis för att Tolkiensällskap höll på med illegala droger?
5. Varför besökte Åke Christofer Tolkien på nyårsafton?
6. Vad gjorde Åke för att ådra sig Christofer Tolkiens vrede?
7. Försökte Åkes fru förföra en Tolkienist?
8. Var det därför Åke hatade Tolkienister?
9. Försökte Tolkienister i ett hämndförsök bränna ner Åkes hus?
10. Varför skrev Åke böckerna "Tolkien och den svart magin" och "Tolkiens arv"?

1. I det här fallet kan vi nog lita på Ohlmarks.

Ohlmarks (I Paradiset, 1965) skrev:
Låt oss alltså börja från början. Jag är född den 3 juni år 1911 omkring kl. 11 "på förmiddagen", som det på den tiden hette, i Kristianstad i Skåne, närmare bestämt på Ängsvägen.

Klaatu, du är varmt välkommen att delta i firandet av Åkes födelsedag. :D

2. Var har du hört det där, Klaatu? Det låter som en skröna. Nästan som något Ohlmarks har hittat på själv. Men, men … det borde hursomhelst snarare ha handlat om förordet än själva översättningen, om jag förstått rätt. Hmm, var det förresten inte någon professor i Oxford som utfärdade en "fatwa" mot Ohlmarks på grund av hans förord till en översättning av någon annan helig skrift?

3. Han var bisittare till domaren.

Åke Eldberg (Fylkingen och den fete dvärgen) skrev:
Det bör ha varit hösten 1981 som gossen Martin Norberg, 14 år, ställde upp i TV:s frågesport "Kvitt eller dubbelt" på ämnet "Tolkiens sagovärld". Detta program, som tidigare hette "Tiotusenkronorsfrågan", började sändas redan på 1960-talet och var då mycket seriöst - 10.000 kronor var en förmögenhet, frågorna var mycket svåra och kunskaperna imponerande. Men 1981 hade det hela chanserat. 10.000 kronor var småpengar, frågorna var lätta, och det hela var mest en fånig familjeunderhållning. Ändå var intresset stort i media. Det skulle så småningom bli final i tävlingen, den sändes från Malmö, och Ohlmarks skulle vara bisittare till domaren.

Detta var förspelet till det elände som skulle kulminera under våren 1982. Sent en berusad natt fick en viss trollkarl för sig om att nu skulle Fylkingens storhet förkunnas för världen! Han ringde till Ohlmarks klockan tre på morgonen, och befallde denne att läsa upp en kungörelse i TV. Ohlmarks var positivt inställd, men påpekade att någon kungörelse inte fanns. Detta föranledde vår trollkarl att sabotera ett antal andra människors nattsömn, till dess han fick tag på Tar-Atanamir i Forodrim (!) som lovade skriva det dokument som han fick dikterat av den lindrigt nyktre trollisen.

När detta kom till min kännedom (jag var på den tiden ordförande i Uppsala Tolkiensällskap) ringde jag genast upp Ohlmarks, bad om ursäkt för Gandalfs beteende och försökte avstyra det hela. Men O insisterade. Han hade inte alls blivit arg över att bli väckt, och tyckte att det hela var en fin idé. Han ville absolut läsa upp G:s meddelande. "Han blir så ledsen annars" tyckte O, men efter viss övertalning gick han med på att i stället läsa upp ett alternativt telegram som Rådet skulle skriva. Vi hade bara några timmar på oss att dikta ihop någonting och skicka det till Ohlmarks c/o Sveriges Television i Malmö. Det blev ett halvtaskigt rim, men i alla fall inte den fullständiga katastrof som det ursprungliga meddelandet hade varit.

Ohlmarks läste faktiskt upp meddelandet i TV. Det utmynnade i att Martin Norberg bjöds in till 10-årsjubiléet (1983). Med detta kunde alltihop varit slut, men skit har tydligen en förmåga att dra till sig mer skit...


4-10. Ta Tolkiens arv, Tolkien och den svarta magin och Åke Eldbergs redogörelse (Fylkingen och den fete dvärgen). Tillsätt de tidningsartiklar kring Ohlmarksbråket som du kommer över och en rejäl näve salt. Rör om och låt smaka! :D

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 07, 2005 10:15 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det som upprörde Christopher Tolkien var nog att han lät Åke ta del av hemligt material gällande innehållet i den då kommande Silmarillion. Åke som totalt missupfattade engelskan drar hem till Sverige och sätter sig och skriver en mycket avslöjande artikel om detsamma!

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 15, 2005 7:24 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Detta har jag kommit fram till...

1:
Ohlmarxisten skrev:
Kristianstad i Skåne, närmare bestämt på Ängsvägen.
Ohlmarxisten skrev:
Klaatu, du är varmt välkommen att delta i firandet av Åkes födelsedag
Då syns vi på Ängsvägen i Kristianstad den 3 juni omkring kl. 11 på förmiddagen. Alla är välkomna till firandet av Ohlmarks 95:e födelsedag.

2: Enligt en källa som vill förbli okänd så gällde fatwan mot Åke en översättning av Koranen till svenska från en engelsk översättning. Vidare hävdar källan att Koranen-översättningen innehöll fler och värre fel än Sagan om ringen-översättningen. Varav muslimernas vrede.

3: Trevligt för Martin att han blev inbjuden på jubileumet.

4: Ohlmarks hade med andra ord inga bevis.

6: Jag kan förstå att Christoffer Tolkien blev förbannad när Ohlmarks berättade Silmarillion hemligheter som han lovat att hålla hemliga. Men hade inte Ohlmarks någon sorts kontrovers med fru Tolkien (Christoffers fru alltså)?

7: Enligt en version av händelsen försökte hon alltså förföra självaste Gandalf.

9: Det var alltså sängrökning och inget annat som orsakade eldsvådan i Åkes hus.

10: För att han var förbannad eller galen eller en kombination av båda.

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 15, 2005 10:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Klaatu skrev:
Då syns vi på Ängsvägen i Kristianstad den 3 juni omkring kl. 11 på förmiddagen. Alla är välkomna till firandet av Ohlmarks 95:e födelsedag.

Lysande idé. :D Annars går det ju bra att göra ett inlägg i firartråden. :D

Klaatu skrev:
Enligt en källa som vill förbli okänd så gällde fatwan mot Åke en översättning av Koranen till svenska från en engelsk översättning.

Jaha, men din källa kanske kan tala om var han/hon fått sina uppgifter ifrån. Eller var det kanske en uppenbarelse? Vilket underlag Ohlmarks hade för sin översättning är för övrigt ingen hemlighet.

Ohlmarks (inledning till Koranen, Forum, 1961) skrev:
Någon självständig filologisk insats vill detta sammandrag givetvis inte vara. I huvudsak följs den sista existerande översättningen till ett av kulturspråken, Leo Winthers "Der Koran", utgiven i München 1959 – dock under ständiga jämförelser med grundtexten i Redslobs Tauchnitzedition (Coranus Arabice. Recensionis Flügelianae), den kommenterade engelska tolkningen av Palmer 1900 och av Rodwell 1909 samt den franska av Savary. Ställvis har jämförelser också gjorts med Crusenstolpes, Tornbergs och Zetterstéens svenska totaleditioner.

Men låt oss återgå till "källan".

Klaatu skrev:
Vidare hävdar källan att Koranen-översättningen innehöll fler och värre fel än Sagan om ringen-översättningen. Varav muslimernas vrede.

Ser muslimer verkligen allvarligt på rena översättningsmissar (om det nu verkligen är så många sådana)? Vad var det för fel, förresten? Att de är väldigt känsliga för vad man säger om Muhammed och Koranen är ju annars välkänt, och så här skriver Ohlmarks (som i detta avseende bara är en blek kopia av sin föregångare Zetterstéen):

Ohlmarks skrev:
Under denna svåra tid, "de fem grundläggningsåren", tillkom som gudomligt neddikterade uppenbarelser de äldsta koransurorna […] Steg för steg röjdes och utreddes allt mer av den heliga läran. Under ideliga didaktiska upprepningar trummades grundsatserna fast under hotfulla svavelpredikningar om helvetets brinnande ohyggligheter och det mest förföriska utmålande av paradisets härligheter för dem som ville ta det stora steget. Exempel framdrogs från allt vad profeten snappat upp på sina resor om folk, kungar och förkunnare i svunna tider.
.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 01, 2006 10:56 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Nya rykten om Ohlmarks har dykt upp varav ett säger att Ohlmarks bodde i Tyskland mellan 1941-1945. Vad gjorde han där? Var han nazist?

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010