Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 30, 2026 11:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 15, 2003 7:20 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

Eönwë skrev:
1. Eönwë

2. Tulkas

3. Finglofin

4. Turin Turambar

5. Thorondor ;P

Om nu Tulkas som är Vala får vara med på den listan, så borde väl Morgoth också vara det. Han spöade ju Finglofin :twisted: och borde därför stå över honom. (Fast Morgoth kanske inte räknas som krigare?)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 4:32 pm 
Fingolfin tycker jag! och Merry, naturligtvis, han var ju som sagt inte född till krigare

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 16, 2003 9:54 pm 
Uruk

Brown Jenkin skrev:
Eönwë skrev:
1. Eönwë

2. Tulkas

3. Finglofin

4. Turin Turambar

5. Thorondor ;P

Om nu Tulkas som är Vala får vara med på den listan, så borde väl Morgoth också vara det. Han spöade ju Finglofin :twisted: och borde därför stå över honom. (Fast Morgoth kanske inte räknas som krigare?)

Såg faktiskt inte från början att man inte fick ta med Valar och Maior.

Så om jag nu ska välja någon "vanlig" så får de bli Fingolfin.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 21, 2003 7:08 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Johan skrev:
Knutenborg skrev:
Varför? :D

För att han spöade Morgoth!

Jajamensan, våra lovsånger sjungs till Fingolfins ära! Eglerio!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 21, 2003 10:03 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tycker om Finrod. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 21, 2003 11:14 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Ereinion skrev:
Jajamensan, våra lovsånger sjungs till Fingolfins ära! Eglerio!

Ha! Fëanor skulle ha dräpt Morgoth.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 21, 2003 11:27 pm 
Sinda

Knappast!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 21, 2003 11:34 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Om Fingolfin kunde skada Morgoth så pass mycket, så tycker man ju att Fëanor, den mäktigaste Alven, borde ha kunnat åstadkomma ännu mer i en strid med Morgoth. Visst, Morgoths ande skulle väl ha levt vidare men kroppen hade Fëanor säkert kunnat dräpa.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 1:06 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Om Fingolfin kunde skada Morgoth så pass mycket, så tycker man ju att Fëanor, den mäktigaste Alven, borde ha kunnat åstadkomma ännu mer i en strid med Morgoth. Visst, Morgoths ande skulle väl ha levt vidare men kroppen hade Fëanor säkert kunnat dräpa.

Tillfoga stor skada, ja troligen, men dräpa, nej, det förefaller helt osannolikt. Vilka svartkonster skulle inte Morgoth ha kunnat tillgripa om hans kroppsliga liv blev verkligt hotat? Ingen elda, ens Feanor, skulle kunna stå honom, en fallen vala, emot. Ty ytterst inställer sig frågan: Varför skulle Morgoth Bauglir, lögnaren, utkämpa en renhårig strid? Dolken skulle snart sitta där i Feanors rygg.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 3:40 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Ereinion skrev:
Varför skulle Morgoth Bauglir, lögnaren, utkämpa en renhårig strid? Dolken skulle snart sitta där i Feanors rygg.

Isåfall så hade han ju ingensomhelst anledning att anta Fingolfins utmaning överhuvudtaget. Han kunde ha skickat ut Gothmog och de andra Balrogerna.

Ereinion skrev:
Tillfoga stor skada, ja troligen, men dräpa, nej, det förefaller helt osannolikt.

När det gäller påståendet att Valar inte kan dräpas av Eldar så är den enda källan Jag kommer på Manwë Súlimo i "The Flight of the Noldor". Och han kan mycket väl ha sagt det enbart för att försöka avskräcka Fëanor. Om det dock står någon annanstans om detta så får du gärna upplysa Mig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 7:29 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Torde inte den mäktigaste av Elda vara Ingwë, konung över Vanyar som bodda vid foten av Taniquetil?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 8:16 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Ingen av Ilúvatars barn kan dräpa en ainu. möjligen kan de dräpa deras skal, men ainu är per definition odödliga.

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 11:11 am 
Sinda

"Feanor var den främste i såväl talets gåva som handaskicklighet, lärdare än sina bröder; hans ande brann som en låga. Fingolfin var den starkaste, den uthålligaste och den tappraste."

Ett litet citat från Silmarillion. Här sägs det tydligt att Fingolfin var den starkaste av de två. Feanor var säkerligen den mäktigaste, men det betyder inte att man är bäst på att slåss. Att Fingolfin var starkare betyder ju inte heller nödvändigtsvis att han var en bättre krigare än Feanor. Men man får väl anta att så är fallet.

Att vara mäktig är ju inte detsamma som att vara stark och bra på att slåss. Manwe var om jag minns rätt den mäktigaste bland valar (med undantag för Morgoth i början), men det var Tulkas som var den mäktigaste kämpen.

Så jag tror inte Feanor hade kunnat skada Morgoth mer än Fingolfin!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 12:06 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Emil skrev:
"Feanor var den främste i såväl talets gåva som handaskicklighet, lärdare än sina bröder; hans ande brann som en låga. Fingolfin var den starkaste, den uthålligaste och den tappraste."

Tack för att du påpekade det.

Emil skrev:
Att Fingolfin var starkare betyder ju inte heller nödvändigtsvis att han var en bättre krigare än Feanor. Men man får väl anta att så är fallet.

Ja. Styrka spelar ingen roll. Men tapperhet gör det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 22, 2003 3:43 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Isåfall så hade han ju ingensomhelst anledning att anta Fingolfins utmaning överhuvudtaget. Han kunde ha skickat ut Gothmog och de andra Balrogerna.

När det gäller påståendet att Valar inte kan dräpas av Eldar så är den enda källan Jag kommer på Manwë Súlimo i "The Flight of the Noldor". Och han kan mycket väl ha sagt det enbart för att försöka avskräcka Fëanor. Om det dock står någon annanstans om detta så får du gärna upplysa Mig.

Vad hade Morgoth för val? Han blev utmanad till envig inför sina egna portar och inför alla sina hövitsmän och undersåtar, en utmaning som han, om han inte ville tappa ansiktet, var tvungen att anta. Annars skulle han ha visat sig feg och svag - en bräcklig ledare. Naturligtvis kan en strid till en början te sig renhårig, men senare övergå till något annat.

Jag känner inte heller till någon annan passage än när härolden framför Manwës bud: "Han är en vala, säger du. Då har du svurit förgäves, ty varken nu eller i framtiden kan du någonsin besegra en vala inom Eäs salar, inte ens om den Eru vid vars namn du svurit skulle ha gjort dig tre gånger starkare än du är." (sid 92). Det är ju upp till var och en att värdera trovärdigheten i det påståendet.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]