Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 05, 2026 10:46 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 06, 2006 6:31 pm 
Maia

Håller på att ta mig igenom det lilla biblioteket som finns här nere på landet, så det har blivit svensk herrgårdsromantik i form av Gårdarna runt Sjön, En gård till salu och Vägen till Ekenäs av Birgit Th. Sparre. Inte nån höjdare men det funkar…
Har sedan fortsatt med Antikens Historier av Alf Henriksson, som jag tycker är mycket mer intressant, men så är jag ju intresserad av antiken…

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 06, 2006 11:49 pm 
Maia

Lord of the Grey Havens skrev:
Någon här som har läst Amuletten från Samarkand? Är den bra?

Jag har läst den, och den var väl helt ok. Har du tid över någon gång kan du gott läsa den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 10, 2006 2:48 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Nu läser jag Amuletten från Samarkand av Jonathan Stroud. Verkar underhållande så här långt.

Spoiler för de två sista Stiftelseböckerna: (Stiftelsen och Tiden, Stiftelsen och Jorden)
Fan vad jag
Citera:
stör mig på slutet, hela planen var totalt meningslös :evil: Asimov skulle ha skrivit fortsättning på de två böckerna istället för preludiumet så att han kunde ordnat upp misstaget med att göra hela galaxen till en allvetande organism...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 10, 2006 7:58 pm 
Sinda

Har äntligen - efter många avbrott och ett par månadslånga pauser - tagit mig igenom Carolus Rex, mer än 800 sidor fejkad självbiografi.
Rätt bra bok, har hört att det ska vara en del historiska fel, men vad jag förstår var det inget som påverkar i allmänhet.
Sen är det såklart tråkigt att boken är vinklad, Karl XII var nog en rätt skum typ, men en massmördande pedofil utan verklighetsuppfattning (som boken antyder) var han nog inte.

Läsvärd, om man är intresserad och uthållig. Inget man läser om dock.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 13, 2006 4:39 pm 
Wavemaster of the World

Litet sent, men - tack till alla som tyckt till om min Dostojevskij/Clavell-fråga. Brorsan hälsar att TA bara består av en massa smarta boknördar vars åsikter inte är representativa för resten av Sveriges befolkning *host*dåligförlorare*host*.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 13, 2006 5:35 pm 
Maia

:lol: Men om det är vi som är smarta, och vi tycker annorlunda än han, vad är han då? ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 14, 2006 12:47 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Din brorsa vet inte vad han talar om! Bild

Själv läser jag Polgara Besvärjerskan. Eddings är som vanligt ganska stereotypsik men med en härlig jargong.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 17, 2006 6:02 pm 
Användarvisningsbild

Nu läser jag Tusen och en Natt av... ja, klassikerförlaget... Underhållande att läsa de små berättelserna som har berättats i mer än tusen år i Östern.
Läser också små berättelser från hela världen i min favoritfaktabok Mytologi. Om man ska skriva en fantasynovell kan man få inspiration där :)

Imorgon kommer Guldkompassen av Philip Pullman till biblioteket, första delen i Den mörka materian, då ska jag läsa den för första gången.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 17, 2006 7:52 pm 
Hobbit

Läser Benard Cornwells Warlords Chronicle serie om tre böcker.

Det är en lite annorlunda variant av Arthur-legenderna...alla är lite mer mänskliga...typ

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 19, 2006 2:21 pm 
Imorgon kommer Guldkompassen av Philip Pullman till biblioteket, första delen i Den mörka materian, då ska jag läsa den för första gången.

Du kommer inte bli besviken!! Jag har alla 3 delarna och tycker att de är jättebra!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 19, 2006 4:32 pm 
Användarvisningsbild

Suck, semester på biblioteket så den har inte kommit än :roll:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 19, 2006 8:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Under sommarens frånvaro av möten med vänner har jag alltför mycket tid som kan ägnas åt mitt huvudintresse; böcker. Därför har jag under de senaste två veckorna funnit mig i den situationen att jag måste låna tre böcker från biblioteket varje gång för att inte behöva bli stamkund där. Just nu är jag inne i min andra treböckerna-period, oc där har nummer tre i Belgariad-serien ingått. Jag har ju innehaft "Pawn of Prophecy" i snart tre år nu har har inte läst de nästkommande böckerna sedan dess, så därför har jag bestämt mig för att åtminste radera de böckerna från min önskelista över böcker som jag vill läsa. Betygen? De är inte speciella, men de är lätta att fastna för. Dock önskar jag att "The gold falcon" kunde leta sig in i kristianstads bibliotek snart; jag längtar efter att få läsa den.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 20, 2006 1:24 pm 
Suck, semester på biblioteket så den har inte kommit än :roll:

Ahh!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 24, 2006 3:38 pm 
Användarvisningsbild

Har läst ut Änglarösten av Arnaldur Indriðason. En prisbelönt deckare som utspelar på Island.
Om man gillar deckare ska man läsa denna! Kan inte sätta fingret på vad som är bra eller ens försöka skriva en recension. Det handlar i alla fall om en vaktmästare som hittas död på ett hotell och det visar sig att han var en berömd sångare i sin barndom.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 25, 2006 5:31 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Childhood's End av Arthur C. Clarke. Min fader lyckades till sist övertala mig. :wink:

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]