Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 05, 2026 9:19 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tulpanfeber
InläggPostat: ons jul 26, 2006 10:26 am 
Noldo

av Deborah Moggach(?)
Inte kommit så långt, men kan vara något.
Och så är jag mitt i HP and THBP. Fascinserande när man inser hur mkt den handlar om ------, vem h*n är , var h*n kommer ifrån, hur saker kunde varit?

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 27, 2006 11:55 pm 
Master of Doom

Jag har läst rätt mycket denna månad:

Svärdet och spiran (2 böcker i engelsk 1100-talsmiljö av Ken Follett. Delarna hette Stormarnas tid och Maktens skördar)
En studie i rött, De fyras tecken, Baskervilles hund och Fruktans dal(Sherlock Holmes-romaner; dessa fyra var samlade i en volym)
The Shaping of Middle-earth (Fjärde HoME-boken)
Tragedi i tre akter (Agatha Christie-deckare; en av hennes bättre. Jag har läst ca 25 av hennes drygt hundra böcker...)

Just nu håller jag på med Idéernas grotta, som inte liknar något annat jag har läst i mitt liv. Bra, mycket spännande och kräver koncentration.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 03, 2006 10:29 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Har läst ut Guldkompassen och andra boken är beställd.
Är nästan klar med Jurassic park och the lost world är beställd.

Båda böckerna är mycket bra och rekommenderas. Jag orkar inte skriva en längre recension just nu :?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 03, 2006 12:00 pm 
Så du gillade Guldkompassen? :) Den var väldigt bra tycker jag, har alla tre böckerna någonstans här hemma..

Jag har (förutom att jag läste om hela Lemony Snicket-serien, hahah) läst A Scanner Darkly av Philip K. Dick i väntan på att filmen ska komma. Väldigt bra bok, ser fram emot filmen!
Nu ska jag börja på Till Siste Man av David Balducci (stavning?), behöver nått svenskt till resan nu.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 03, 2006 4:20 pm 
Användarvisningsbild

Jadå, jag har inte hört en enda person som inte gillar dem.
Nu har jag läst ut Jurassic Park och börjar på Den långa flykten av Richard Adams i väntan på biblioteket...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 11, 2006 11:21 am 
Redaktionen

Läser just nu The Annotated Sherlock Holmes, som jag köpte i London. Det är en utgåva i tre tjocka band, med allt som Conan Doyle skrev om den berömde detektiven, med massvis med samtida illustrationer och fotografier. Kommentarerna är oerhört intressanta och informativa och dessutom är böckerna tryckta på väldigt vackert papper... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 11, 2006 11:34 am 
Maia
Användarvisningsbild

Cool! Det är ju berättelserna om den dedektiven som har skänkt mig mest underhållning under den sommarleda som har gått sen skolan slutade.

Men just nu har jag läst ut boken "Pelham 123 kapat". Den handlade om att fyra män kapade ett tunnelbanetåg och krävde staden New York på en miljon dollar. En rätt spännande bok - må jag säga.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 11, 2006 12:43 pm 
Redaktionen

Aderyn skrev:
Cool! Det är ju berättelserna om den dedektiven som har skänkt mig mest underhållning under den sommarleda som har gått sen skolan slutade.

Ja, jag har en ganska mångårig fascination för Sherlock Holmes. Jag vet inte riktigt varför. Kanske är det för att Holmes är en så fascinerande personlighet, men jag tror jag nästan främst uppskattar vänskapen mellan Holmes och Watson. I mycket av de böcker och TV-serier jag gillar är det just vänskapsrelationen mellan huvudpersonerna - och hur den utvecklas - som fascinerar mig, även (eller kanske särskilt) när själva "handlingen" är mer fantastisk, som i Ringarnas Herre, eller för den delen exempelvis Arkiv X. Sedan är ju Holmes fall ganska spännande också... :)

För den som inte har sett den kan jag rekommendera TV-filmatiseringarna av Holmesberättelserna från 80-talet, med den fantastiske Jeremy Brett i huvudrollen. De lyckas till och med ofta överträffa förlagan!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 11, 2006 8:39 pm 
Maia

Även jag har läst mycket Sherlock Holmes. Just nu håller jag på deltid på med en samlingsvolym med nästan alla noveller, utan några kommentarer, på engelska.
Jag gillar framförallt stämningen i berättelserna, med ett dimmigt 1800-tals-London. Det grundades nog när jag var lite yngre och satt på kvällarna en höst i mitt fönster (då) på andra våningen och läste alla noveller om Holmes jag kunde hitta :) Stämningen i böckerna flöt på något sätt ut då och finns fortfarande kvar när jag läser dem :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 11, 2006 9:16 pm 
Maia

jag tar en liten paus från Tolkien men börjar snart igen läser nu Beowulf

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 13, 2006 12:34 pm 
Sinda

Läste nyss ut Thief of Time (Pratchett). Ska börja dra mig igenom Discworld-serien i ingen särskild ordning hade jag tänkt mig. Feet of Clay blir nästa.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 13, 2006 1:27 pm 
Jag läser just nu Fight Club av Chuck Palahniuk, boken som filmen baseras på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 14, 2006 8:33 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Revolvermannen av Stephen King (igen fast detta var ju en utökad och reviderad upplaga. Fick ett snyggt bokmärke av det mörka tornet också.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 17, 2006 3:34 pm 
Master of Doom

Den lilla trumslagarflickan av John le Carré. Om konflikten Israel-Palestina.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 17, 2006 4:44 pm 
Användarvisningsbild

Den skarpa eggen av Philip Pullman. Andra delen i Den mörka materian. Det är många mysterier som ska rätas ut :)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]