Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 05, 2026 7:40 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 20, 2006 10:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Läser just nu Kampen om Järn Tronen av George R.R Martin.
Det känns lite Ringarnas Herre över den faktiskt.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 20, 2006 10:11 pm 
Master of Doom

Jag drog två av Belgarionböckerna samma dag en gång när jag var sjuk för några år sedan... :)

Alla verkar hata Eddings, men jag tyckte alltid att hans böcker var jättespännande och älskade persongalleriet. Nu har han väl dalat en del, men jag ser fortfarande en charm i framförallt dialogen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 20, 2006 10:14 pm 
Maia

Jag håller med, jag gillade Eddings när jag läste hans böcker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 20, 2006 10:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Anledningen till att jag skrev fem dagar är att det är en absolut högsta gräns för hur länge jar orkar läsa en Belgarionbok innan biblioteket får den återlämnad. Faktiskt tror jag inte, om jag åminner mig rätt, att det har tagit mig mer än tre dagar för att läsa en av böckerna. Och då har jag gjorde mitt bästa för att ha ett liv utanför bokvärlden, så att viktiga sysselsättningar, såsom gemenskap med kompisar, internet, matlagning, skolan, läxor med mera har kommit mellan mig och bokläsandet. Det är som sagt högst möjligt att jag kan hålla en god fart av minst en hel bok per dag, men självdiciplinen i mig säger att det finns mycket annat att göra i livet.

Böcker är som vin och choklad enligt min mening. Man ska enbart ta en liten bit i taget och få ut så mycket av det som möjligt. Om någon har låtit en chokladbit av märket Lindt (och då menar jag särskilt Cuba- och Madagaskar-chokladen, som är en uppslagsböcker i njutning) sakta men säker smälta i tungan, förstår ni väl vad jag menar. Samma sak gäller en bok i samma klass som "återstoden av dagen", där man, likt en Lindt-bit som tuggas, missar mycket av njutningen om man sträckläser en hel dag.

Låt er inte tro att jag hatar Eddings. Jag stör mig bara på honom. Och jag känner till många författare som är bättre än honom. Dock måste jag påpeka att utan dialogernas kvickhet och vissa av karaktärernas - stereotypa, till trots - personlighetsdrag, skulle jag aldrig ens vilja önska mig att läsa igenom bokserien. - Och det finns många författare som är sämre än honom! (en av dem fick sin bok tillbakastoppad till bokhyllan efter enbart 2 sidors läsning)

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 21, 2006 12:11 am 
Sinda

Trettioåriga Kriget - Europa i brand 1618-1648 (Lars Eriksson Wolke m.fl.)

Titeln är väl ganska självförklarande. Intressant bok.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 21, 2006 10:20 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Jag har läst ut Barabbas som, om jag inte missminner mig, var den bok som Pär Lagerkvist fick nobelpriset för 1951. Den var väldigt lättläst, jag läste ut den på ett dygn, med ett fantastiskt språk. Även om historien inte är så intressant och går rätt långsamt framåt så är den ändå läsvärd.
Man får följa rövaren Barabbas, han som gick fri i stället för Jesus, efter sin frigivelse. Han tvivlar på sin egen tro och på religionen i allmänhet. Det känns också som en ganska autentisk historia om kristendomens vagga.
Som sagt, en läsbar bok.

Nu har jag börjat på Skuggan av en mörk drottning av Raymond Feist. Den första boken i Ormkrigskrönikan. So far so good...

A clockwork orange av Anthony Burgess som jag läste ut innan rekommenderas starkt. Ska bara se filmen också, de ska tydligen sluta på två olilka sätt...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 21, 2006 2:15 pm 
Maia

Är äntligen klar med David Lega :) så får fortsätta med TTT och Deverry böckerna

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 21, 2006 4:52 pm 
Wavemaster of the World

Barabbas? Jag tror aldrig att jag har hört det namnet. Var det inte Judas som slapp hängning...? Jag behöver kanske putsa upp mina kristendomskunskaper.

Lord of the Grey Havens skrev:
A clockwork orange av Anthony Burgess som jag läste ut innan rekommenderas starkt. Ska bara se filmen också, de ska tydligen sluta på två olilka sätt...

Nja, det beror på om du läste den brittiska eller amerikanska utgåvan - den senare klippte bort bokens sista kapitel för att göra historien mörkare, och när Kubrick gjorde filmen kände han inte till detta sista kapitel, så han avslutade filmen som den amerikanska bokutgåvan. Om den version du har läst slutar med orden "I was cured, alright", så har du filmslutet där.

I vilket fall är filmatiseringen förvånansvärt lyckad med tanke på boken den bygger på.

Förövrigt tycker jag att det var ett bra beslut att inte inkludera det sista kapitlet, faktiskt (eller ska jag säga att jag tycker Burgess gjorde ett misstag som skrev det?). Det brittiska slutet förstör liksom andemeningen med storyn.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 21, 2006 11:27 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Jag tror det var en ny amerikansk utgåva där det sista kapitlet var med. Man fick full koll med diverse slut, författarens inställning och sådant i ett detaljerat förord.
Jag vet inte riktigt om jag håller med dig att det skulle ha varit bättre utan det sista kapitlet. Andemeningen får man nog av i de tjugo första kapitlerna, medan det sista visar
Citera:
att "idiotin" är övergående och att alla kan ångra sig på vägen till mognad. Inte minst vid konfrontationen med sitt smutsiga förflutna. En lite realistiskare bild helt enkelt... (inte för att boken strävar efter att vara realistisk, men ändå, även framtiden har hopp)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 29, 2006 9:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nu har jag äntligen läst klart Malorean-sviten. Nu stundar Belgarathboken - om i fall att den är bra. Annars fortsätter jag, som planerat, med Moby Dick

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 29, 2006 10:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

En klassiker:

De tre musketörerna av Alexandre Dumas.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 31, 2006 1:38 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

harry potter 3

läser den för 7:e gången tror jag. Inte lika bra som 4an, 5an och 6an, men betydligt bättre än dom två första böckerna

-Well, yeah, there's my favorite leaf. How could I forget this place?

Senast redigerad av Olo Toadfoot ons nov 01, 2006 10:58 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 31, 2006 5:30 pm 
Maia

För att denna tråd ska vara intressant att läsa kan vi väl försöka hålla oss till grundtanken att man skriver en kort kommentar om boken man läst/läser.. det blir så mycket roligare då. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 31, 2006 6:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lord Voldemort skrev:
Läser just nu Kampen om Järn Tronen av George R.R Martin.
Det känns lite Ringarnas Herre över den faktiskt.

Är den bra??

Läser just nu Digital fortress av Dan Brown och Liftarens Guide till Galaxen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 31, 2006 8:31 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Läser just nu Iliaden.

Det går ganska långsamt, vilket dock inte beror på att den är tråkig utan på att texten är extremt liten och jag får ont i ögonen hela tiden eftersom jag använt kontaktlinser för mycket. :?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]