Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 30, 2026 11:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 25, 2003 3:01 am 
Uruk

Min lista skulle se ut på följande sätt:

1. Fëanor

2, Fingolfin

3, Húrin

4, Túrin

5, Ecthelion

Fëanor:
Av allt att döma så är jag helt övertygad om att Fëanor är långt mäktigare än Fingolfin. I Arda så spelar ens ande stor roll, hur stark man är rent själsligen. Och vad jag vet så finns ingen Eldar som är starkare än Fëanor.

Sen kan man ju tillägga att han stupade, stridandes mot alla Balroger samtidigt. Fingon stupade mot två. (säger endel om skillnaden va?)

Fingolfin
När han i sin vrede red på Rochallor mot Angband så flydde orcherna i tron om att det var Oromë själv som red fram. Detta säger väl endel om honom antar jag. Men sen att han utmanade Morgoth i strid och hur väl han klarade det säger ännu mer. Han är helt given på denna plats.

Húrin
Det står uttryckligen i Silmarillion att han var den mäktigaste krigaren av alla Ilúvatars yngre barn. Så ingen tvekan om saken.

Túrin
Att han dräpte Glaurung, drakarnas fader, säger väl allt egentligen. Vart han än kom så blev han stor och fruktad. På gott och ont så gjorde han mycket som få kunnar ens drömma om att göra. Sen så skall man även påpeka att han överlevde kampen mot Glaurung , vilket inte Echthelion gjorde i sin kamp mot Gothmog.

Ecthelion
Han dödade Gothmog, Balrogernas herre. Dock så stupade han i striden. Denna plats är inte helt given. Det skall påpekas att det finns endel som skulle kunna ta hans plats. Men det krävs en funderare ;)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 27, 2003 1:59 pm 
Sinda

Det sägs aldrig hur många balroger Feanor slogs mot. I Silmarillion står det att det sändes ut balroger till hjälp åt Morgoths andra tjänare, när Feanor närmade sig Angband. Men aldrig hur många balroger! Det framgår inte heller om det var fler än en balrog som var med och omringade honom. Så här står det i Silmarillion:

"Och vid gränsmarkerna till Dor Daedeloth, Morgoths land, omringades Feanor med allenast några få vänner omkring sig. Han kämpade länge och utan att låta sig skrämmas, fastän han var omgiven av eld och sårad med många sår; men till slut fälldes han till marken av Gothmog, balrogernas herre..."

Feanor var alltså inte heller ensam, utan hade vänner med sig!

Vad gäller Túrin, så var det ju ingen renhårig kamp mot Glaurung. Han stack ju honom i ett bakhåll!

Om Húrin i Silmarillion: "...så slutade den största av de dödliga människornas krigare." Ganska svårt att argumentera emot. Möjligen skulle man kunna säga att det menas att han var den största krigaren som hittils hade levat. Alltså att större krigare möjligen kan ha kommit efter honom.

I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 27, 2003 3:14 pm 
Mandos
Användarvisningsbild

1. Fingolfin
  2. Húrin
  3. Fëanor
  4. Glorfindel som så många glömt
  5. Túrin

Notera att jag bara nämnt folk från första åldern, då inga storheter från de
andra åldrarna kan matcha dessa mastodontartade kämpar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 27, 2003 3:21 pm 
Sinda

Själv är jag lite tveksam till att människorna kan matcha de största alvkrigarna. Alver i huvudtaget är ju bättre krigare än människor. Så borde inte de största alvkrigarna vara bättre än de största människokrigarna?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 27, 2003 3:24 pm 
Mandos
Användarvisningsbild

emil skrev:
Själv är jag lite tveksam till att människorna kan matcha de största alvkrigarna. Alver i huvudtaget är ju bättre krigare än människor. Så borde inte de största alvkrigarna vara bättre än de största människokrigarna?

Beror helt på vilka bedrifter de åstadkommit.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 27, 2003 3:29 pm 
Sinda

Alverna kan ju även använda magi, till skilnad från (de flesta) människorna. Som t. ex. när Finrod Felagund sjunger mot Sauron. Kan man kalla det att han "stred" mot Sauron. Alltså skulle den bedriften kunna räknas in, när man skall utse bästa krigaren?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 27, 2003 3:41 pm 
Sinda

Varken Túrin eller Húrin har utfört några riktigt stora bedrifter. (Visst, att döda massor med orcher, kan vara svårare än att döda en balrog.)
Men som Fingolfin, han skadade ju Morgoth, Fingon höll stånd mot en balrog ända tills en annan balrog kom och hjälpte till, Ecthelion dräpte Gothmog, Glorfindel ´"dödade" en balrog, samt skrämde iväg ringvålnader i tredje åldern, Felagund dödade en varg/ulv utan något vapen.

Túrin dräpte ju Glaurung. Men det var ju som jag tidigare sagt i ett bakhåll, och det visar inte hur duktig krigare han är. Húrin dödade ett sjuttiotal orcher ensam, innan han tillfångatogs. En stor bragd förvisso, men orcherna hade ju order att ta honom levande, vilket förringar bragden en del.

Senast redigerad av emil lör dec 27, 2003 4:39 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 27, 2003 3:50 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

emil skrev:
Fingon höll stånd mot en balrog ända tills en annan dräpte honom bakifrån

Nej. Han stred mot Gothmog, då en annan Balrog piskade honom bakifrån, vilket gjorde att Gothmog kunde sätta sin svarta yxa i Fingons skalle. Men dräpt bakifrån blev han inte.

emil skrev:
Túrin dräpte ju Glaurung. Men det var ju som jag tidigare sagt i ett bakhåll, och det visar inte hur duktig krigare han är

Killen måste ju ha överlevt hundratals strider med Orcer. Så någorlunda duktig måste han ha varit.

emil skrev:
Húrin dödade ett sjuttiotal orcher ensam, innan han tillfångatogs.

Nu var det faktiskt Troll som han dödade. Men du har rätt: lite av äran försvinner på grund av att Morgoth hade gett order om att han skulle tas levande.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 27, 2003 4:19 pm 
Sinda

Jag kom visst ihåg lite fel där angående Fingon. :oops:
Men min poäng var att en balrog ensam inte lyckades dräpa honom!

Angående Túrin, så menade jag inte att han inte var en stor krigare. Tvärtom, en av människornas största krigare någonsin.
Vad jag menade var, att jag inte tycker att han utförde en lika stor bragd när han dräpte Glaurung, som t. ex. Fingolfin gjorde när han kämpade mot Morgoth.

Från Silmarillion: "...det berättas i sångerna att yxan rök av det svarta blodet från Gothmogs trollhird tills den falnade, och för vart hugg ropade Húrin: "Aure entuluva! Dagen skall gry på nytt!" Sjuttio gånger ropade han detta; men till slut tog de honom levande, på Morgoths befallning, ty orcherna kämpade mot honom med blotta händerna, som höll fast vid honom ännu sedan han huggit av armarna; ända tills Húrin föll med en stor hop orcher över sig."

Jag har alltid tolkat det som det (iallafall mestadels) var orcher han kämpade emot. "Gothmogs trollhird", tolkar jag inte bokstavligt. Längre ner i texten sägs det ju vara orcher som han kämpar mot.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 27, 2003 5:07 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

emil skrev:
Vad jag menade var, att jag inte tycker att han utförde en lika stor bragd när han dräpte Glaurung, som t. ex. Fingolfin gjorde när han kämpade mot Morgoth.

Det har du rätt i. Jag håller faktiskt med Glaurung: "a stabber in the dark, treacherous to foes".

emil skrev:
Jag har alltid tolkat det som det (iallafall mestadels) var orcher han kämpade emot. "Gothmogs trollhird", tolkar jag inte bokstavligt. Längre ner i texten sägs det ju vara orcher som han kämpar mot.

Tja, det är väl en tolkningsfråga. Jag tolkar det som att det är troll.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 28, 2003 5:17 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Störst, bäst, vackrast... Jag kan inte hjälpa att jag tycker hela diskusionen är en anig fånig. Allting kan inte, bör inte kvantifieras, för det är så oerhört subjektivt vilken betydelse man tillmäter olika egenskaper och kvalitéer. Har någon ens tänkt i banor av andra stora krigare under andra tidsåldrar? Det kan vara långt mer än personlig muskelstyrka som borde tas i beaktande vid bedömning av den främste krigaren.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 20, 2004 12:42 pm 
Noldo

Varför har ingen nämnt Isildur? Han är den ende som besegrat en maia i strid, därtill ärlig kamp. Han räddade därtill Numenors heliga träd. Det är väl ingen som har motsvarande meriter?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 20, 2004 1:02 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Mja... det finns en poäng där. Men han högg ju av honom fingret så att han förlorade ringen och därmed försvagades.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 21, 2004 10:47 am 
Master of Doom

Isildur gjorde ju inte så mycket. Han högg av ett finger! Visserligen Saurons finger men han besegrade ju honom inte i envig direkt!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 22, 2004 1:00 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Isildurs bragd får inte "förringas" :D

Alla har väl svagheter, även Sauron. Det är sådana som krigare som Isildur är bra på att utnyttja. Ära den som äras bör, leve Isildur.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]