Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons jul 29, 2026 11:43 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Tror du på Gud?
Ja, jag tror enbart på Gud 14%  14%  [ 8 ]
Ja, jag tror både på Gud och andra väsen 14%  14%  [ 8 ]
Nej, jag tror inte på Gud, däremot andra väsen 18%  18%  [ 10 ]
Nej, jag är tråkig och tror inte på någonting som inte vetenskapen kan förklara 32%  32%  [ 18 ]
Jag tror på något annat "ovetenskapligt" 14%  14%  [ 8 ]
Jag vet inte 7%  7%  [ 4 ]
Antal röster : 56
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 27, 2006 7:29 pm 
Wavemaster of the World

Klimpen2 skrev:
Eller så uppstod det pågrund av att det är sant. (En del)

Så alla religioner som människan tror/har trott på är sanna, menar du? Eller bara den som du tror på?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 28, 2006 9:22 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

virre skrev:
Älva skrev:
Nazisterna påstår ju att det inte fattas sex miljoner judar i världen men det gör det för de gasades ihjäl. Så... det fattas ju redan människor. :lol: Fast vissa är övertygade om att det inte är så.

Tyvär har [s]idioterna[/s] nazisterna två läger, de som tror att de
hände men tycker de är en bra idé och de som säger att de är en myt.

suck sådana dumheter

Visst är världen och människorna helt fantastiskt dumma. Lever vi månne på Den stora A´Tuin ändå?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 28, 2006 12:16 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Älva skrev:
virre skrev:
Älva skrev:
Nazisterna påstår ju att det inte fattas sex miljoner judar i världen men det gör det för de gasades ihjäl. Så... det fattas ju redan människor. :lol: Fast vissa är övertygade om att det inte är så.

Tyvär har [s]idioterna[/s] nazisterna två läger, de som tror att de
hände men tycker de är en bra idé och de som säger att de är en myt.

suck sådana dumheter

Visst är världen och människorna helt fantastiskt dumma. Lever vi månne på Den stora A´Tuin ändå?

I wish

"Rincewind had always been happy to think of himself as a racist. The One Hundred Meters, the Mile, the Marathon -- he'd run them all."

-- The Last Continent

Fast de var inte den jag letade efter... tusan hitar inte det
citatet... men det är något i still med "Det finns ingen anledning att
vara rasist på Skivan, när det finns så många arter. " Något
sådant...

Glöm inte Koom Valley

oki vi ska hålla oss till topic kanske.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 30, 2006 12:35 pm 
Hobbit

virre: Dom där sex miljoner judarna försvann inte, dom dödades.

Crumui: Läs bibeln så förstår du.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 30, 2006 2:48 pm 

Klimpen2 skrev:
virre: Dom där sex miljoner judarna försvann inte, dom dödades.

Ja Klimpen jag är medveten om det, om du läser allt som den diskutionen handlar om förstår du...

och i ord från bibeln och präster

Mark Jackson, BoardGameGeek Geek of the Week (och Präst) skrev:

1 Corinthians 5:9-13 (NLT) skrev:
wrote:

When I wrote to you before, I told you not to associate with people who indulge in sexual sin. But I wasn\x{2019}t talking about unbelievers who indulge in sexual sin, or are greedy, or cheat people, or worship idols. You would have to leave this world to avoid people like that. I meant that you are not to associate with anyone who claims to be a believer yet indulges in sexual sin, or is greedy, or worships idols, or is abusive, or is a drunkard, or cheats people. Don\x{2019}t even eat with such people.

It isn\x{2019}t my responsibility to judge outsiders, but it certainly is your responsibility to judge those inside the church who are sinning. God will judge those on the outside; but as the Scriptures say, \x{201C}You must remove the evil person from among you.\x{201D}

Shortened down, the real problem for people who claim to be believers in Jesus is not how they relate to non-Christians... it's how we relate to those who claim to follow Jesus but then live something else.

Brennan Manning skrev:
wrote:
The greatest single cause of atheism in the world today is Christians, who acknowledge Jesus with their lips but deny Him by their lifestyle. That is what an unbelieving world simply finds unbelievable.

As long as folks who believe differently from me allow me the freedom to speak about my faith & live it out, I'm a happy camper. It's my job to do the same - to give others freedom to worship in ways that I think are wrong & spiritually dangerous without interference.

Och uttalandet om att läsa Bibeln till Crummui hänger i mina ögon
definitivt under det sista där... (speciellt när man diskuterar de
delar, som till och med visa *kristna* påstår att den delen av bibeln
är skriven av folk som ätit för mycket ökensvamp, nåja)

Jag representerar allas rätt till religion men ingen har rätt att
försöka tvinga på folk religioner, speciellt inte någon av de
monoetiska som har en historia att göra det med svärd, oavsett om det
till viss del är motiverat i dess skrift (Muslimer, Judar (även om de
är ett ganska special fall, läs Gamla Testamentet)) eller absolut inte
det (Kristna....)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 30, 2006 3:48 pm 
Wavemaster of the World

Klimpen2 skrev:

Det var ju ett bra och uttömmande argument... not. Kan du inte besvara min fråga med dina egna ord istället?

Förklara för mig varför just kristendomen, av alla otaliga religioner som människan hållt sig med, skulle vara den enda sanna? Att uppmana mig att läsa Bibeln gör mig nämligen inte ett dugg klokare, då jag redan läst den (vissa delar, åtminstone) och inte såg mer än en sammanställning av olika mäns trosföreställningar och försök att förklara världen omkring sig.

EDIT: Stavfel.

Ha. Ha. Ha.

Senast redigerad av Crumui lör dec 30, 2006 11:59 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 30, 2006 11:04 pm 
Maia

För mig är bibeln inget annat än en vanlig bok som folk hittat på historier och skrivit ner i.. och sedan det här med att Jesus gick på vattnet till exempel doesnt make any sense ..Det finns ingen människa som kan gå på vatten..han gick väll på is och sedan har folk berättat om detta med åren och isen ändrades nu istället till vatten .

Har träffat många judar som överlevde andra världskriget..bland annat min Morfars föräldrar det känns hemskt att när dom berättade om hur man behandlade folk så illa bara för att dom trodde på något som Hitler inte gillade.
Jag tycker helt enkelt att man ska få tro på exakt vad man vill utan konsekvenser då skulle världen helt enkelt vara en bättre plats.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 31, 2006 12:49 am 

för att klargöra, jag tror vi *alla* här är överens om att nazismens härjningar under 30-talet var fruktansvärda och faktiskt hände. åtminstone något vi enas om.

Och jag hopas ingen känner sig påhopad i debatten, men religion är ett ämne då det lätt blir sådana hårdhänta debatter.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 31, 2006 10:38 am 
Maia

Är det någon här som är insatt i asatron då? Någon som kan tipsa om en bra bok i ämnet? Inte för att jag är asatroende, men det var trots allt våra förfäders tro innan kristendomen jagade bort den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 31, 2006 4:44 pm 
Sinda

AlexTook skrev:
Har träffat många judar som överlevde andra världskriget..bland annat min Morfars föräldrar det känns hemskt att när dom berättade om hur man behandlade folk så illa bara för att dom trodde på något som Hitler inte gillade.
Jag tycker helt enkelt att man ska få tro på exakt vad man vill utan konsekvenser då skulle världen helt enkelt vara en bättre plats.

Nu var det väl inte religiösa motiv som låg bakom utrensningen? Hitler betraktade judarna som en lägre ras och ville således ha bort dem (sen är det fritt att diskutera om Hitler personligen hade något emot judar eller om de - tillsammans med en del andra etniska minoritetet - bara valdes som syndabock).

Klimpen2 skrev:

Driver du med oss nu? För ett sådant svar har jag inte fått av en seriös människa på åratal, varken i internetfora eller i en konversation.
Bibeln är skriven av människor, och handlar om människor. Den är ungefär lika trovärdig som Snorres Edda. Den innehåller säkert en del som baserar sig på riktiga händelser, men med en jävla massa försköningar och uppförstoringar.
Själv betvilvar jag inte att Jesus verkligen existerade. Men om han hette just Jesus vet man inte, och att han talade med "Gud" är, som sagt, ren bullshit. "Jesus" var nog bara en i raden av många Messior som var smarta nog att använda sitt religiösa budskap för att tjäna pengar och få lite makt på köpet.
Sen kan man gå in på en lååång diss om hur full av fel och motsägelser Bibeln är, men jag nöjer mig med att konstatera att en bok som anser att män som har långt hår ska bli utstötta från samhället inte är någon vidare bok.

Aldarion skrev:
Är det någon här som är insatt i asatron då? Någon som kan tipsa om en bra bok i ämnet? Inte för att jag är asatroende, men det var trots allt våra förfäders tro innan kristendomen jagade bort den.

Först tycker jag det är synd att man redan på en gång måste urskulda sig med att man inte är asatroende. Asantron är ju egentligen precis lika löjlig som Kristendomen eller Islam. Den dag man behöver urskulda sig för att man ö.h.t. är religiös är en bra dag dock.
Men på ämnet kan jag rekommendera Asken Yggdrasil av Alf Henriksson och Edward Lindahl. En väldigt barnvänlig och lättläst sammanställning visserligen, som inte är särskilt mycket fakta om själva tron och hur den påverkade vardagen (vill det veta mer om det kan du läsa Kungens Män av Maja Hagerman), men som ger en god inblick i de rätt bisarra historier som religionen kretsar kring.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 01, 2007 6:36 am 
Maia

CasperV: Oj, men det var väl fantastiskt vad kvick du var med dömandet då. Eftersom jag är historia intresserad och inte läst något om svensk historia innan 1100-talet så frågade jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 01, 2007 5:37 pm 
Sinda

Aldarion skrev:
CasperV: Oj, men det var väl fantastiskt vad kvick du var med dömandet då. Eftersom jag är historia intresserad och inte läst något om svensk historia innan 1100-talet så frågade jag.

Va? Hur du tolkar det jag skrev som dömande gentemot dig vet jag inte. I värsta fall kan det tolkas som att jag utgick från att du är asatroende, men bara det kräver lite fantasi och slarvigt läsande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 01, 2007 11:05 pm 
Maia

CasperV skrev:
Aldarion skrev:

Va? Hur du tolkar det jag skrev som dömande gentemot dig vet jag inte. I värsta fall kan det tolkas som att jag utgick från att du är asatroende, men bara det kräver lite fantasi och slarvigt läsande.

Eller för mycket alkohol :oops:. Klockan var väl nästan 0600 när jag läste ditt inlägg och skrev mitt svar. Nu ser jag klart igen, jag ber om ursäkt för min syrliga kommentar och passar på att tacka för boktipset.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 02, 2007 2:07 am 

ARUCARD skrev:
Jag svarade ja och andra väsen med.
Om ni tror på andra väsen, vilka är det i så fall och varför? Själar och så.

Pst, preson som vill skrika ut sitt namn, du kan använda quote bbkoden
istället. Så blir det mer lästbart för alla... Jaja, jag kanske
överdriver en bit.
---------

Vad svarade jag egentligen, kommer inte ihåg.

Fast poängen är att jag inte anser att det är viktigt att gudar
existerar eller inte, om de finns är de också bundna i Samsaras
kretslop av lidande. Eh gick jag over the top med buddhist termer nu?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 02, 2007 9:39 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Aldarion skrev:

Det finns en trevlig sida på väven som heter Nätverket Gimle. Där finns även ett litet forum där man förmodligen kan få svar och vägledning av de som är mer insatta än en själv. http://www.drengskap.com/gimle/

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]