Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön okt 11, 2026 11:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1766 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73 ... 118  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 11, 2007 1:06 am 
Maia

AlexTook skrev:
Men , jag har konstigt nog haft kraft kvar att garva ... speciellt när killarna i min klass hoppade runt i klänningar till "Girls just wanna have fun " :lol:

HAHA!! kom just att tänka på när vi skulle spela ett stycke ur Hamlet och en kille i vår grupp vägrade vara med om han inte fick ha tajts (säkert felstavat...) på sig! Så det slutade med att han hade min bästa kompis strumpbyxor och linne på sig på scenen... Jäklar vad vi skrattade när vi såg honom första gången! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 12, 2007 6:56 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Min bärbara datorsskärm gick sönder igår, tror jag iaf. Det värker som något har sprukit så att alla flyttande kristaler eller vad det är har flytit ut. Nu har jag en skärm iaf... Men en bärbar dator utan skräm känns inte så bra (um någon som vet om sånt där går att laga), och min andra bärbara dator som är från 92 har inte något fungerande batteri (och det känns lite svårt att fixa det problemet).

Desutom är det jobbigt att inte ha en fast telefon när man pratar med person i telefon i flera timmar, det blir så dyrt för henne, eller mig. suck.

Nåja snart snart snart ska jag flytta, om jag bara lyckas städa först.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 12, 2007 7:47 pm 
Maia

FarbrorTora skrev:
AlexTook skrev:
Men , jag har konstigt nog haft kraft kvar att garva ... speciellt när killarna i min klass hoppade runt i klänningar till "Girls just wanna have fun " :lol:

HAHA!! kom just att tänka på när vi skulle spela ett stycke ur Hamlet och en kille i vår grupp vägrade vara med om han inte fick ha tajts (säkert felstavat...) på sig! Så det slutade med att han hade min bästa kompis strumpbyxor och linne på sig på scenen... Jäklar vad vi skrattade när vi såg honom första gången! :D

Hehe , jag kan nästan föreställa mig det :lol:
Så du spelar också teater ? eller har spelat?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 12, 2007 11:25 pm 
Maia

AlexTook skrev:
FarbrorTora skrev:
AlexTook skrev:

Hehe , jag kan nästan föreställa mig det :lol:
Så du spelar också teater ? eller har spelat?

inte egentligen. Det var en engångsföreteelse. Jag skulle nog trivas bättre bakom scenen än på den...

Appropå teater så var jag på Oscarsteatern och såg The music of Andrew Lloyd Webber! Helt underbart verkligen! Det var så fint att höra hans sånger med bara piano och cello i bakgrunden, och Gunilla Backman kan jag ju inte motstå att njuta till...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 15, 2007 6:25 pm 

spara pengar till Göteborg och demostration på Lördag... Viktig demostration i hela landet (nåja jag vet att folk har olika åsikter om det här, eller hur stort landet ses som), om FRAs övervakning.... läs mer på piratpartiet.se för de är de och en rad ungdomsförbund som anordnar.....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 16, 2007 9:15 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vad demonstrerar ni för/mot?

Själv måste jag skjutsa en kompis till IKEA på söndag. Inte kul men vad gör man? Kan ju inte gärna säga nej, men folk som har körkort tror att det är så lätt att bara vara tillgänglig när som helst och skjutsa omkring. Så är inte fallet och det verkar ju som om folk i den här stan inte är så superbenägna att ta kortet heller.

Man har ju inga pengar alls så i helgen blir det supertråkigt. Kunde lika gärna jobba och tjäna lite mer pengar. Men man kan ju alltid fundera på var man ska resa i vår. Prag eller Budapest eller ska man skita i det och åka till Skottland i höst?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 16, 2007 12:36 pm 

Demostration mot lagförslaget att låta FRA avlysna medborgarnas trafik som går via utlandet, och att det bara ska finnas en nämd som går igenom att folk inte kränks.

Poängen med går via utlandet, är att telebolagen är multinationella idag... Så mer trafik en vi tror går via utlandet...

"det handlar om en elektronisk motsvarighet till Sovjets system med att regeringen genom sina myndigheter sitter och ångar upp alla brev vi skickar och läser dem för att se om man hittar "saker av intresse"."

Stockholm - Mynttorget, kl 14.00

Göteborg - Götaplatsen, kl 14.00

Malmö - Stortorget, kl 13.00

Umeå - Rådhustorget, kl 15.00

Fast jag tycker arangörslistan visar att det är blandat med organisationer som reagerar: Piratpartiet,Liberala Ungdomsförbundet, Grön Ungdom, Ung Vänster och Ung Pirat

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 16, 2007 2:23 pm 
The Magnificent

Älva skrev:
Man har ju inga pengar alls så i helgen blir det supertråkigt.

Det där låter väl som en lite tråkig inställning :?

Virre: Har de inte sagt lite mer bestämt vad det är de ska kolla efter, och vad menas med att folk inte ska kränkas?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 16, 2007 2:27 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

På vilket sätt tråkig? Lider av dålig fantasi samt är hiskeligt kräsen på roligheter.

Jag är också lite grubblande till vad som man egentligen demonstrerar mot i det här fallet? Ibland känns det som om en del går på demonstrationer bara för att demonstrera och ikläda sig den obligatoriska palestinasjalen. (Nu räknar jag inte in virre bland dessa fåtal individer.) Så därför avhåller jag mig gärna från dylika tillställningar.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 16, 2007 5:24 pm 

I fallet med en demostration där liberala ungdomsförbundet är med, betvivlar jag att palestinasjalarna inte kommer vara så vanliga (Fast sakupplysning, jag har faktiskt en palestinasjal liggande någonstans...)

Det är väll mot 'terrorism' eller något det ska 'övervakas'... Det har diskuterats på en hel del platser, men jag föreslår läsning av forumet hos piratpartiet... där sägs det ganska mycket.

Jag har inte fult ut förståt vad det är, men poängen är att det är kränkande att läsa allas mail oavsett, och utan att ha någon ordentligt genomgång och övervakning av det.

Juridiken bör iofs skiljas från staten överallt i så fall... men så är det ju int nu... (Maktbalans skulle ju vara trevligt, men nu ligger all makt i politikernas händer, och de tenderar att åtminstone agera som de är korupta så fort de får makt)

---

ah jag hitade en bra förklaring på buddhist.se också...

Martin på buddhist.se skrev:
Försvarsdepartementet har föreslagit att Försvarets radioanstalt (FRA) ska få rätt att utan brottsmisstanke avlyssna all kommunikation (e-mail, fax, sms, telefonsamtal, etc...). Detta är en övervakning som vida överstiger vad USA tillåter med sin omstridda Patriot Act eller den övervakning som Stasi genomförde i forna Östtyskland. Förslaget har passerat lagrådet och kan snart komma att bli lag om ingen protesterar.

Efter det är det fritt för staten är när den vill lyssna på allt du säger och skriver. Utan förbehåll. Utan misstanke om brott. Utan att du vet om det.

som kan kompleteras med ett tillägg från en annan användare av den sidan:

Mitrapa skrev:
Du kan vara rätt säker på att, om ett sådant förslag går igenom kommer Sverige att bli saksökt inför den Europeiska domstolen för mänskliga rättigheter, en sådan övervakning strider mot:

Article 8 – Right to respect for private and family life
1 Everyone has the right to respect for his private and family life, his home
and his correspondence.
2 There shall be no interference by a public authority with the exercise of
this right except such as is in accordance with the law and is necessary
in a democratic society in the interests of national security, public safety
or the economic well-being of the country, for the prevention of disorder
or crime, for the protection of health or morals, or for the protection of the rights and freedoms of others.

Kanske bringar lite klarhet

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 17, 2007 5:11 pm 

ursäkta dubbelposten... men wow... jag trode aldrig de skulle publiceras...

http://www.gnu.org/fun/jokes/filks.html

(hehe... det står att de kommer från Gud också... Min Oktarin e-post adress som jag sände dem ifrån...)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 17, 2007 6:27 pm 
Maia

Sitter just nu och skriver en karaktärsbeskrivning av min roll till Enhörningens vår lajv "Saknad av Tid och Fruktan".
Får nog läsa igenom lajv bokens kapitel om hur man skapar en roll igen jag är nästan helt fasst i skrivandet.

Om en vecka är det sportlov :D
Kanske blir det så att man drar iväg till EH's högkvarter och spelar brädspel .. det är bara en vild ide som jag haft ett tag men det är ju inte säkert att det blir av.
Annars så ska jag försöka att spendera min lediga vecka på att införskaffa
nödvändiga lajvprylar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 19, 2007 4:43 pm 

ville inte dubbelposta någonstans... så jag gör ett dagboksinlägg och säger... Ams har fortfarande inte låst allt... men mycket... (suck)

och så från tjuvlyssnat.se ...

"
Musikinstitutionen, Uppsala

Läraren i Rockhistoria går igenom schemat.
Läraren: Seminarium 5. Rastlösheten. Här ska vi prata att aldrig stå still och det där. Kanske glider vi även in på turnélivet och då även tre-enigheten. Vet någon vad jag menar?
Man ~40: Kristendomen. Fader, sonen och den heliga anden.
Läraren blir tyst.
Hårdrockare ~20: Sex drugs and rock n roll!
Läraren: Det var mer den jag tänkte på, ja…"

Med tanken på lite diskutioner här...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 02, 2007 4:34 pm 

Ägnat dagen åt att försöka få lite objektiv kunskap om vad som händer i Köpenhamn...

Men det är svårt...

fast grunden verkar vara, 1982 så fick ungdomarna ungdomshuset, eller säger sig ha fått huset. Sedan dess har man bedrivit verksamhet i det, på vänsterkanten eftersom husokupanter brukar ha den synpunkten.

år 2000 så vart det högerregeringar som inte tyckte om dem, så man sålde ut det kulturminnesmärkta huset. Den kristna sekten fadershuset köpte det för att rensa området från "muslimer och andra från helvetet", ungefär så uttryckte de sig. Alltså väldigt främlingsfientlig kristen sekt.

Sen har ungdomshuset bråkat i rätten, och nu senaste förhandlat fram tills för några dagar sen. Man lyckades nästan enas om ett annat hus till ungdomarna, men det dog på att kommunen krävde 12 miljoner för det, medans ungdomarna ville betala en symbolisk summa.

Polisen stormar in... i ett av den icke-parlamentariska vänster i nordeuropas viktigaste byggnader. Hej och hå kravaller...

......

Varför får jag känslan av att allt det där kunde undviktis om folk pratade med varandra. (Åsikterna verkar vara blandade om ungdomshuset men många skulle nog hellre se att de var i ett hus och att alla viste var det var). En del uttalade från polisen i samanband med att de danska sossarnas lokaler stormades (anledningen är att det är sossar som varit mest emot förhandlingar om jag förstod Danskan rätt) tyder på att de hade föredragit att låta situationen vara. Tycker jag.

......

Ah objektiv, kanske inte. Men det är svårt att veta på vad man kan lita.

.....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 06, 2007 7:30 pm 
Maia

Nu på torsdag är det dags för min första "audition" på Kulturama .
Är så himla nervös ..har inte ens valt låt än ..det pendlar mellan Gabriellas sång med Helen Sjöholm http://www.youtube.com/watch?v=rGAHflzfACo och Into the west med Annie Lennox.
Förstörde min röst totalt igår också när jag försökte hitta en rocklåt som skulle passa när jag söker till Rocklinje . det blev denna: http://www.youtube.com/watch?v=iK5r28w7Yyw

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1766 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73 ... 118  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]