I fallet med en demostration där liberala ungdomsförbundet är med, betvivlar jag att palestinasjalarna inte kommer vara så vanliga (Fast sakupplysning, jag har faktiskt en palestinasjal liggande någonstans...)
Det är väll mot 'terrorism' eller något det ska 'övervakas'... Det har diskuterats på en hel del platser, men jag föreslår läsning av forumet hos piratpartiet... där sägs det ganska mycket.
Jag har inte fult ut förståt vad det är, men poängen är att det är kränkande att läsa allas mail oavsett, och utan att ha någon ordentligt genomgång och övervakning av det.
Juridiken bör iofs skiljas från staten överallt i så fall... men så är det ju int nu... (Maktbalans skulle ju vara trevligt, men nu ligger all makt i politikernas händer, och de tenderar att åtminstone agera som de är korupta så fort de får makt)
---
ah jag hitade en bra förklaring på buddhist.se också...
Martin på buddhist.se skrev:
Försvarsdepartementet har föreslagit att Försvarets radioanstalt (FRA) ska få rätt att utan brottsmisstanke avlyssna all kommunikation (e-mail, fax, sms, telefonsamtal, etc...). Detta är en övervakning som vida överstiger vad USA tillåter med sin omstridda Patriot Act eller den övervakning som Stasi genomförde i forna Östtyskland. Förslaget har passerat lagrådet och kan snart komma att bli lag om ingen protesterar.
Efter det är det fritt för staten är när den vill lyssna på allt du säger och skriver. Utan förbehåll. Utan misstanke om brott. Utan att du vet om det.
som kan kompleteras med ett tillägg från en annan användare av den sidan:
Mitrapa skrev:
Du kan vara rätt säker på att, om ett sådant förslag går igenom kommer Sverige att bli saksökt inför den Europeiska domstolen för mänskliga rättigheter, en sådan övervakning strider mot:
Article 8 – Right to respect for private and family life
1 Everyone has the right to respect for his private and family life, his home
and his correspondence.
2 There shall be no interference by a public authority with the exercise of
this right except such as is in accordance with the law and is necessary
in a democratic society in the interests of national security, public safety
or the economic well-being of the country, for the prevention of disorder
or crime, for the protection of health or morals, or for the protection of the rights and freedoms of others.
Kanske bringar lite klarhet