Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 05, 2026 3:35 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 14, 2007 10:09 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Handbok för atieister av Michel Onfray.
Jag visste inte att ateister behövde handböcker :D

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 15, 2007 1:41 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Nu läser jag Eon ... den utvecklar sig bra, trevligt med lite hederlig Sci-Fi, speciellt när man inte läst det på några år.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 17, 2007 11:42 am 

Läst ut Eon... Starkt rekomenderad, även om jag vill veta mer efter slutet... eh...

Nu ska jag börja läsa Terry Jones Krig mot kriget mot Terrorismen... umm...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 23, 2007 3:00 pm 

ups dubbelpost men... alla andra läser långsamt eller något...

Norah Vincent "Mitt liv som man" eller vad den nu hette har jag läst sen jag skrev här sist, och så har jag åkat ut med Maja Hagerman 'Det rena landet' som jag läser nu (det är därför jag associerar rustningar med goter...)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 23, 2007 3:29 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ja, jag läser nästan bara på bussen och det är tio minuter till Slussen och tio minuter hem.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 23, 2007 4:54 pm 
Wavemaster of the World

Nog har jag läst en del, bara sparat mina recensioner på hög...

Jag skrev:
Aileme - Befrielsens tid, Johan Ehrenberg - något så sällsamt som en svensk fantasyroman där huvudpersonerna inte försöker uppfylla en profetia, utan slå sig fria från den så att de skall kunna leva sina liv som de önskar utan gudarnas mästrande. Alldeles nyutkommen är den också. Har inte hunnit så långt än, men språket verkar ligga någonstans i gränstrakten mellan ungdoms- och vuxenroman.

Nu har jag läst ut denna bok, och den var ganska bra. Ehrenberg tar upp kärlek och frihet på ett bra och intressant sätt, även om språket ibland låter som en översättningen från engelskan gjort av någon med dåliga grammatikkunskaper. Vore det inte för den detaljen skulle jag med bestämdhet rekommendera den här romanen - nu blir det med viss tvekan.

Har även tuggat mig igenom Duncans hela A Man of His Word-serie; jag började uppskatta stilen efter ett tag. Hans alver är så sköna. :) Och nu är jag sugen på att läsa fortsättningsserien om den kära kvintetten.

Maja Hagerman: Spåren av kungens män. Lite väl populärhistoriskt skriven, men annars mycket bra. Handlar om det svenska samhället i brytningstiden mellan asatro och kristendom.

Ursula le Guin: The Left Hand of Darkness, som handlar om en jordbo som landstiger på planeten Winter (gissa hur klimatet på det stället är) där invånarna inte har något fast kön och slumpen styr om de kommer att vara man eller kvinna nästkommande månad. Jag tror faktiskt att det här är min första sf - den var... sådär. Särskilt engagerande var den inte, och man fick aldrig lära känna någon av karaktärerna på djupet. Särskilt många tänkvärdheter om kön och könsroller innehöll den inte heller. En läsupplevelse jag tycker att man kan vara utan.

Just nu läser jag The Harsh Cry of the Heron, ett par av Johanna Nilssons böcker och Kerrs Guldfalken (det blev aldrig av att beställa den på originalspråk). Återkommer med fullvärdig rapport om den sistnämnda, men hittills, omkring hundra sidor i i boken, är jag litet besviken:

Spoiler skrev:
Är det verkligen nödvändigt att poängtera, sida upp och sida ned, att de unga huvudpersonerna är Nevyn och Jill återfödda? Det börjar bli litet tröttsamt... Vidare är jag ledsen på käre gamle Cullyns inkarnation - människan har ju varit en grinig, tillbakadragen soldat/kapten som trånar efter Jill i vartenda liv han har levt fram till nu! Har då inte hans själ utvecklats alls? Men, vad vet jag, det kanske vänder...

Virre, skriv gärna ett omdöme om dina två böcker. Jag har funderat på att läsa båda två.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 23, 2007 5:37 pm 
Redaktionen

Just nu läser jag Cell av Stephen King. Har inte kommit så långt, men den verkar inte vara en av Kings bästa. Person- och miljöbeskrivningar håller dock sedvanlig klass, och språket är som vanligt bra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 23, 2007 6:09 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Har börjat med Tempelriddaren. Den andra boken om Arn. Hittills verkar den lika läsvärd som första boken.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 24, 2007 1:05 am 
Master of Doom

Just nu är det tre böcker: Arbetarklassens återkomst av Göran Greider, Der Vorleser av Bernhard Schlink och Krigarnas och helgonens tid av Dick Harrison.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 26, 2007 9:17 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Crumui: Du kommer inte att bli besviken. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 26, 2007 9:59 am 
Maia

Alla mina Fantasy böcker är hos mor just nu så jag tog en bok som varit mig kär som liten : "Baldurs grav" av Mary Arrigan ..
En kort och lättläst bok om en pojke som förlorat båda sina föräldrar och som tvingast flytta till avlägsna släktingar på landet.
Där träffar han Tara , som visar pojken (Finn) ett fält där det en gång stod ett stort slag mellan vikingar och Irländare.
Finn blir mycket facinerad av berättelsen och hittar en dödskalle som han sedan tar hem.
Samma natt blir han hemsökt av vikingakrigaren Baldur som behöver Finns hjälp att finna ro i Valhall.

Annars så läser jag forfarande Avalons dimmor ;) Har kommit en bra bit och boken är verkligen något speciellt!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 05, 2007 1:32 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Den Skinande mannen Skuggmark 2, av Tad Williams

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 05, 2007 1:55 pm 

Crumui skrev:
Virre, skriv gärna ett omdöme om dina två böcker. Jag har funderat på att läsa båda två.

Jag har inte läst färdigt den andra ännu men nu ska jag svara på det där medans jag minns att frågan finns.

Norah Vincent boken handlar snarare om livet som man i underklassen, lägre medelklass USA än något om män. Den bevisar snaraste att det är den sociala omgivningen som skapar könen, för det är en vid skillnad mellan män i olika länder.

Det Rena Landet är intresant men kritisk läsning och tanken att det är populär vetenskapligt rekomenderas. Något som jag är säker på uppkommer kvikt nog när man läser åsikterna om den goda professorns texter som verkar vara som hämtade ur Ohlmarks föreställningsvärd. Men fortfarande intresant.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 08, 2007 5:37 pm 

Dubbelpostar (igen), men som sagt jag läser fort, för tillfället läser jag desutom tre böcker samtidigt...

Tom Reynolds - I Hate myself and want to die, The 52 most depresing songs you ever heard.

Högst intresant det där, med alla dessa depresiva sånger, för att inte tala om Reynolds kommentarer till alla de där.

Thich Nhat Hanh - Fri Från Rädsla, Fri Från Sorg .

Alla böcker om buddhism är intresanta, speciellt när man fundera på vilken inriktning som man egentligen passar bäst med.

Robin Room et al - Alchol in the Developing World. (Eller något sådant)

Intresant bok, men WHO raporter är tråkigt skrivna. Så den får nog åka tillbaka den.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 12, 2007 6:55 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Jag har snart läst ut Pet Sematary av Stephen King (på engelska). Hittills tycker jag att den varit bra och spännande.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]