Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Befolkningstillväxt
InläggPostat: ons nov 24, 2004 2:43 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Jag har läst HOME-The war of the jewels sid 380-381 att det ursprungliga antalet alver var 144. De noldor som kom till Valinor var 28. Detta har jag svårt att få att stämma med den folkmängd som senare återkom till Midgård med Feanor. Jag gjorde en beräkning där jag utgick ifrån att varje generation skulle vara dubbelt så stor som den tidigare (dvs varje alv skulle vara gift med 4 barn). Denna beräkning är i mitt tycke en som bör överdriva folkmängden, då jag inte tror att alverna i snitt var så fruktsamma. Med denna beräkning så skulle det behövas 10 generationer för att antalet Noldor skulle vara ca 25 000. Detta är ett antal som låter väldigt lågt, samtidigt som antalet generationer är högre än de som förekommer inom de familjer som porträtteras. Skulle vi nöja oss med 4 generationer så skulle antalet endast vara runt 400.

Detta blir följaktligen ett oöverstigligt problem. Just befolkningstillväxten är väl den kanske svagaste punkten i Tolkiens mytologi, är det någon annan som kan ge liknande exempel på orimligheter?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 24, 2004 2:56 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Men stämmer verkligen uppgifterna i HOME? I Silmarillion drog de ju i stora skaror. Teleri var ju så många att det hade svårt att hålla reda på varandra.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 24, 2004 3:27 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Det är troligtvis skrivet 1959-60 så det är en utvecklad tankegång från efter att grundarbetet med Silmarillon var gjort. Exakt hur stor betydelse man skall lägga i det överlämnar jag till våra större experter på forumet. Själv ser jag det som ett misstag som grundar sig i att Tolkien har en förkärlek för symboliska nummer samt inte ser matematiken som särskilt intressant.

Han stötte ju på liknande problem när han introducerade människorna i mytologin, det blev för få generationer för att kunna förklara folkmängden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 12, 2007 6:48 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: mån maj 07, 2007 7:59 pm
Inlägg: 747
Ort: Tol Morwen
Det ursprungliga antalet alver var 144, men alverna levde vid Cuivinen ett ganska bra tag innan dem drog till Valinor och kan ha förökat sig och blivit fler där.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 13, 2007 10:30 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Hur kunde då Teleri tappa bort varandra?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 14, 2007 10:56 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Och med tanke på att åtminstone Finwë och Thingol, som antagligen var bland de som vaknade vid Cuiviénen, fick barn först efter att de kommit fram till Valinor/Beleriand, så är det väl inte så troligt att alverna förökat sig överdrivet mycket vid Cuiviénen.
Tror mer på det som andersson skriver, att Tolkien inte brydde sig så mycket om matematiken och ville ha ett trevligt symboliskt tal. Hur många högre symboliska tal som är någorlunda kända finns det? Jag kan bara komma på 666 (och 1337 :)) och det tror jag inte Tolkien var så lockad av att använda sig av ;)

Kom förresten att tänka på dvärgarna nu också. Hur lyckades 7 dvärgfäder föröka sig..? Jag menar, nog för att det var ont om dvärgkvinnor i slutet på tredje åldern, men när de vaknade måste det ändå ha varit ännu färre, såvida inte någon av fäderna var kvinna, eller Aulë skapade kvinnor också, som inte räknades. Tror inte heller att dvärgar var hermafroditer, så det troligaste är väl att Aulë skapade fler, men att det försvunnit i någon slags mytisk dimma...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 14, 2007 11:59 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ett annat "heligt" tal är 999 som är det eftersom tre är heligt och tre gånger tre är nio och tre nior blir ju the holiest of the holiest eller vad man nu ska säga. :roll: Kanske de var 999? Kunde ju vara trevligt för att undvika inavel.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 19, 2007 2:47 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
666 och 999 är samma. 40 har också betydelse, finns åtskiliga mer. Bibeln är fylld med dem. (40 är en favorit i de gamal testamentiska texterna)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010