Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön maj 03, 2026 7:03 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 06, 2007 5:32 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Jag har precis börjat läsa första delen i A Song of Ice and Fire av George R.R. Martin, A Game of Thrones. Har inte kommit långt men jag är nöjd så länge och jag har hört myeckt bra om serien.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 03, 2007 8:00 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Masker - Terry Pratchett.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 04, 2007 11:15 am 
Maia

Jeanne d'arc av Sven Stolpe

Mycket intressant bok även om jag inte kommit särskilt långt.

Och Den flammande bägaren av JK Rowling

Har även under sommarlovet läst:

Silmarillion 3 gånger
The Children of Húrin 2 gånger

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 09, 2007 12:13 am 
Wavemaster of the World

Skriv gärna ett omdöme eller några rader om vad boken handlar om, Älva.

Lord of the Grey Havens skrev:
Jag har precis börjat läsa första delen i A Song of Ice and Fire av George R.R. Martin, A Game of Thrones. Har inte kommit långt men jag är nöjd så länge och jag har hört myeckt bra om serien.

A Game of Thrones är en av de bättre fantasyböcker jag har läst på ett tag. Jag måste komma mig för att ta itu med resten av serien någon dag...

Jag har senast läst:

The Golden Compass av Philip Pullman - litet seg att komma in i, och inte ens i slutet infann sig någon "oh-my-god-vilken-UNDERBAR-bok"-känsla, men jag ser potential i serien och har reserverat andra delen på bibblan (vem är det som alltid lånar de böcker jag vill läsa...? >__>).

The Dream Hunters av Neil Gaiman - tydligen en spinoff från Sandman-serien; en kort, mycket mysig återberättelse av en japansk folksaga ackompanjerad av fantastiskt snygga målningar av en Yoshitaka Amano, och något jag verkligen rekommenderar er att läsa.

The historian av Elizabeth Kostova - jag har visserligen bara hunnit läsa sisådär en tredjedel än så länge, men kan redan nu konstatera att den innehåller allt jag älskar att läsa om: historia, paranormala fenomen, folklore och överintelligenta huvudkaraktärer som pratar om att få högsta betyg i alla ämnen samtidigt som de studerar fem språk och skriver doktorsavhandlingar till höger och vänster som om det inte vore mer ansträngande än att gå till frisören. Den här boken är kärlek.

Mrs Dalloway av Woolf - med tanke på att jag inte är van vid eller ens särskilt förtjust i stream-of-consciousness-tekniken, förväntade jag mig en segläst och förvirrande historia, men nu har jag läst de första åttio sidorna på vad som känns som ett litet kick och har ännu inte ledsnat. Än så länge gillar jag ändock Orlando mest.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 09, 2007 11:44 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Jag har läst om Deverry serien från start, på Engelska, men jag har fått köpa de delar jag inte har så de tar sin tid.

Crumui:

Om masker:
Virre, från Oktarin.se skrev:
Masker (Maskerade) - Agnes Nitt vill inte bli en häxa i Lancre. Hon inser att ända sättet att slippa undan Mormor Vädervax och Nanny Oggs blickar är att flytta. Men en sångröst som gör att hon kan sjunga stämmor med sig själv så är en karriär som sångerska ett alternativ. På Ankh-Morpoks operahus tycker man om hennes röst men inte hennes kroppshydda. Man anställer henne ändå. Hon kallar sig Perditta X Nitt och tror sig ha kommit undan trolldom. Samtidigt har Mormor och Nanny fått reda på hennes nya yrke, men framför allt så har någon tryckt upp en kokbok av Nanny (under psedonymen "En Lancre Häxa"). De tänker resa till Ankh-Morpok för att få den kvarstående betalningen. Parodierar Opera och musikaler, framför allt Fantomen på Operan.

- http://www.oktarin.se/bibliografi.html
Fast du kanske ville ha Älvas omdöme så här när jag tänker efter....

A Game of Thrones ska vara bra som spel, men jag har varesig läst eller spelat de.

Usch ska sluta ramla Off-Topic så här.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 09, 2007 11:55 am 
Wavemaster of the World

virre skrev:
Fast du kanske ville ha Älvas omdöme så här när jag tänker efter....

Det var mest en påminnelse om att inte bara namedroppa, men tack ändå. Det verkar vara en ganska kul bok. Inte för att jag har hört mycket gott om Pratchett, men man kanske skall ge honom en chans.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 09, 2007 1:37 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nå, i min enfald så trodde jag att den store Terry liksom mest presenterade sig själv men tack så mycket för påminnelsen. :roll:

Läser Expeditionen av Tracy o Laura Hickman. En serie som verkade lovande men som tappar mer och mer för varje bok. I den här, tredje boken så har huvudpersonen från den första blivit 27 år äldre och ändå är inte böckerna långa och de handlar om tre parallella världar. Undrar lite hur de ska få ihop det. Får väl sälja serien när jag köpt alla delar. Längtar efter att få börja på De öde landen av Stephen King istället.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 09, 2007 1:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lord of the Grey Havens skrev:

Och den förtkänar allt beröm den fått, en av de bästa böcker jag läst, länget till översättningen av del 3 kommer ut

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 09, 2007 1:57 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Älva skrev:
Längtar efter att få börja på De öde landen av Stephen King istället.

Men The Spirit Stone då (;

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 09, 2007 2:01 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jo, mest av allt, men den har jag tyvärr inte. :( :( :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 09, 2007 2:11 pm 
Wavemaster of the World

Älva skrev:
Nå, i min enfald så trodde jag att den store Terry liksom mest presenterade sig själv men tack så mycket för påminnelsen. :roll:

Det är väl sagt att om boken är välkänd skriver man istället sina personliga intryck av storyn. Ingen anledning att bli irriterad på mig.

Är det månne någon som har läst och vet var man kan få tag i antologin Shelf Life: Fantastic Stories Celebrating Bookstore av (red) Greg Ketter? Jag har länge velat läsa den, men hittar den inte i någon internetbokhandel...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 09, 2007 2:47 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Efter den här helgen så blir den minsta näsvisa kommentar en sticksåg ursäkta mig.

Min personliga upplevelse av boken är att den är bra, det här var andra genomläsningen. Typisk Pratchetthumor med allt vad det innebär och väldigt väldigt svårförklarat om man inte läst honom innan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 09, 2007 3:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå av Douglas Adams är en positiv överraskning för mig. Adams har ju en underbar förmåga att uttrycka sig i skrift och denna bok är inget undantag. Handlingen verkar också lovande. Boken rekommenderas för alla som gillar Guiden.

Senast redigerad av Líndaletaro fre jul 13, 2007 8:51 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 09, 2007 7:54 pm 
Maia

En helt annan historia av Håkan Nesser. Aningens tungläst och kanske lite väl lik stilen i Henning Mankells Wallender böcker för att vara nyskapande. Det känns inte så troligt att jag kommer att läsa någon mer bok av Nesser i första taget.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 09, 2007 11:22 pm 
Dvärg

Läser just nu: SAS från ökenkrigare till ghost force av Ken Connor.
Läste precis ut andra delen av Sagan om Is och Eld och Harry Potter och Halvblodsprinsen.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]