Aldarion skrev:
Turin och Tuor skulle säkert kunna samla ihop många män ur edains skaror, men inte tillräckligt känns det som. Tycker att Morwen i sin egenskap som härskarinna över Hadors folk borde ha vidtagit lite mer åtgärder innan östringarna kom och kuvade dem. Hon kunde ju åtminstone ge order om att evakuera folket istället för att bara sitta och vänta, skickat ut spanare för att samla nyheter om slaget, nu satt de alla där och bara väntade. Hade Hadors skara evakuerats så skulle de ha kunnat blivit slagkraftiga igen.
Men det var väl just det, de enda som lämnats kvar var kvinnorna, barnen mestadels i Túrins ålder eller runt där och gamlingarna. Hur skulle man kunnat evakuera såpass många och vart? Doriath skulle inte släppt in så många, Gondolin visste de inte vart det låg, Feanors söners bosättningar var förlorade, övriga Hithlum och Dorthonien förlorat, Nargothrond låg långt ner i söder och hamnarna förstördes ju året därpå. De kunde såklart flytt till Brethil men Morwen förutspådde ju innan Nirnath att hennes barn skulle komma att där genom att säga "Mitt hjärta förmörkas när jag hör Brethil nämnas..." och var nog ovillig att gå dit därför. Det fanns helt enkelt ingenstans att fly och säkert inte mat nog att föda så många på en lång marsch.
Angående Tuor och Túrin hade de varit det perfekta ledarparet eftersom att de båda två stammade ifrån Beors hus och dess herrar, ifrån Haleths hus och Brethils herrar samt ifrån Hadors hus och dess herrar. Tillsammans företrädde de ju edain förfan, och en välsignad kille och en förbannad skulle vara jävligt coolt att se. Dock tror jag att Túrin inte hade klarat av Tuors überartiga, vänliga och försiktiga sätt vilket hade betytt slutet på deras partnerskap.