Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån aug 17, 2026 12:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 14, 2008 9:54 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Thingol skrev:
Leda Noldor i krig?
Leda folk in i krig må väl anses som ett illdåd? Och det var fler som trotsade Morgoth.

Förklara för mig vilka stordåd utom att ta kål på draken som Túrin gör?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 14, 2008 4:25 pm 
Maia

Thingol skrev:
Inget? Smida Silmarilerna? Trotsa Morgoth? Leda Noldor i krig?

Haha, på vilket sätt var det ädelt? Silmarillerna skapade bara krig och förödelse, hans trotsning av Morgoth slutade nästan med att Finwe-ätten gick under. Leda Noldor i krig? Defenitivt ett illdåd som Älva sade, det kostade bara manspillan för Noldor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 14, 2008 4:26 pm 
Maia

Älva skrev:
Thingol skrev:
Leda Noldor i krig?
Leda folk in i krig må väl anses som ett illdåd? Och det var fler som trotsade Morgoth.

Förklara för mig vilka stordåd utom att ta kål på draken som Túrin gör?

Hans bragder som det svarta svärdet måste väl räknas med? Han befriade ju hela Väst-Beleriand ifrån ondskan!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 14, 2008 5:27 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Men jag anser att smidandet av Silmarilerna var en stor bragd, att bevara trädens ljus, något som inte en Valar lyckades med.
Och jag erkänner att trotsandet av Morgoth kostade Noldor mycke blodspillan, men vad gjorde inte de allierades trots mot Hitler? Och det där om att det var fler som trotsade honom, visst, men han var en av de första.
Och jag anser att det också svarar på det "ädla" med kriget.

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 14, 2008 8:04 pm 
Maia

Turin var en större krigare och säkerligen en bättre härförare än Fëanor, men Fëanors andra kunskaper står vida över Turins. Jag gillar egentligen ingen av dem, men att jämföra Fëanor High king of Noldor med Turin, nja, den enda saken som de har gemensamt var ett satans ettrig förbannelse, Fëanor hade t o m två förbannelser.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 15, 2008 6:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aldarion skrev:
Turin var en större krigare och säkerligen en bättre härförare än Fëanor, men Fëanors andra kunskaper står vida över Turins. Jag gillar egentligen ingen av dem, men att jämföra Fëanor High king of Noldor med Turin, nja, den enda saken som de har gemensamt var ett satans ettrig förbannelse, Fëanor hade t o m två förbannelser.

Sant, sant, men dom är likväl ganska lika att läsa om (tycker jag).
Och jag tror att folk som gillar Fëanor gillar Túrin, jag gillar åtminstonde båda.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 15, 2008 10:35 pm 
Maia

Tycker det är värre att läsa om Turin, blir alltid bedrövad, lite bättre mot slutet dock. Att läsa om Fëanor är annorlunda tycker jag, han är så pass stor, svårt att få grepp om den karaktären, det finns två Feänor, en som är en skapare aav mäktiga ting, den andre är en dubbelt förbannad kortlivad alv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 16, 2008 10:22 am 
Maia

Citera:
Men jag anser att smidandet av Silmarilerna var en stor bragd, att bevara trädens ljus, något som inte en Valar lyckades med.

Ja, men att Noldor i princip utrotades pågrund av silmarillerna är en mindre sak eller vadå?

Citera:
Och jag erkänner att trotsandet av Morgoth kostade Noldor mycke blodspillan, men vad gjorde inte de allierades trots mot Hitler? Och det där om att det var fler som trotsade honom, visst, men han var en av de första.

Jag tycker det är bättre att jämföra Hitler och Stalin i det läget, inte de allierade och Hitler. Både Feanor och Morgoth var äregiriga, mäktiga och otroligt onda (precis som Hitler och Stalin!). Dessutom krigade de, vilket även H & S gjorde.

Citera:

Visst är det ädelt av Noldor att försvara Beleriand, men de gjorde det i högst personliga syften. Tror du Noldor hade försvarat Beleriand om de återfått silmarillerna direkt?

Citera:

De var helt enkelt bra på olika saker. Jag har för mig att det t.om står i Narn i hin Hurin att Túrin var urusel på hantverk eftersom att han underskattade sin egen styrka.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 16, 2008 2:47 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vilket innebär att hans enda begåvning var att svinga ett svärd.

Allt krigande är väl i personligt syfte? :?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 16, 2008 4:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Thalion skrev:
Citera:

Ja, men att Noldor i princip utrotades pågrund av silmarillerna är en mindre sak eller vadå?

Jag tycker det är bättre att jämföra Hitler och Stalin i det läget, inte de allierade och Hitler. Både Feanor och Morgoth var äregiriga, mäktiga och otroligt onda (precis som Hitler och Stalin!). Dessutom krigade de, vilket även H & S gjorde.

Citera:

1, Men kan man klandra honom för Morgoth verk? Allt han försökte var att återerövra trädens ljus (och hämnas sin far)

2 Fëanor, ond? Aldrig, det andra stämmer men ond, nej. Och var inte de allierade mäktiga? U.S.A? Och dom krigade också.

*Börjar vi inte komma ifrån ämmnet igen?*

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 16, 2008 5:30 pm 
Maia

Älva skrev:
Allt krigande är väl i personligt syfte? :?

Det är en sak om en nation eller flera hundra personer slåss för något gemensamt, en annan sak om någon som Feanor lurar iväg ett helt folk för några ädelstenar.

Citera:
Men kan man klandra honom för Morgoth verk? Allt han försökte var att återerövra trädens ljus (och hämnas sin far)

Återerövra trädens ljus, som han förvägrade Valar :roll: Till vilken nytta skulle han ha silmarillerna om han nu lyckades återerövra dom? Gå runt och spela häftig genom att ha dom i en kungakrona av järn...?

Citera:
Fëanor, ond? Aldrig, det andra stämmer men ond, nej. Och var inte de allierade mäktiga? U.S.A? Och dom krigade också.

Jämför inte Feanor med ett helt land eller en kongress, Feanor är bara en person.
Feanor var otroligt ond. Strandade halva Noldor-släktet på en öde strand, drog svärd mot sin bror, dräpte teleri då de förvägrade honom skepp etc etc.

Citera:
Vilket innebär att hans enda begåvning var att svinga ett svärd.

Du får inte glömma hans kunskaper om makten och, främst av allt, vildmarkslivet. Men jo, han största egenskap var att han svingade svärd som en vala.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 16, 2008 6:33 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lurade? Är det att lura någon när man själv tror det? Fëanor var förblindad av sorg och hat, det han sa var inget han ljög ihop han trodde på det han sa.

Och ja, han förvägrade Valar silmarillerna, men även Aüle kunde känna medlidnade för honom i det valet, och det kan jag också.

Och många av hans dåd kanske kan anses onda, men då ska Morgoth klandras för dom, för han förblindade Fëanor. Och kom ihåg att Teleri var först att dra vapen. Nolder begick visserligen stöld, men det var inte dom startade morden.

Och angådene Túrin, "Svinga svärd som en vala"? Framgård det verkligen att han var vapenskunig?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 16, 2008 9:23 pm 
Maia

Citera:
Lurade? Är det att lura någon när man själv tror det? Fëanor var förblindad av sorg och hat, det han sa var inget han ljög ihop han trodde på det han sa.

Men är du säker på att Fëanor trodde på det han sa? I mina ögon verkar det som att han överdrev det hela för att få med sig så många som möjligt på färden. Detta framgår också utav att han ökar takten då de ska gå så att ingen ska hinna känna ånger eller hemlängtan innan det är för sent.

Citera:
Och ja, han förvägrade Valar silmarillerna, men även Aüle kunde känna medlidnade för honom i det valet, och det kan jag också.

Fëanor svek sitt fosterland, men ja, man kan förstå honom till viss del.

Citera:
Och många av hans dåd kanske kan anses onda, men då ska Morgoth klandras för dom, för han förblindade Fëanor. Och kom ihåg att Teleri var först att dra vapen. Nolder begick visserligen stöld, men det var inte dom startade morden.

Kan man säga så om allt? Blir Heinrich Heimler mindre ond om han säger att han blev "förblindad" av Hitler?

Varifrån har du fått att teleri drog vapen först? De förvägrade Fëanor sina skepp, sin egendom, och då gick Fëanor en bit bort och väntade in sina styrkor innan han anföll och dräpte säkert tusentals i ett dåd värdigt jugoslavien-krigen.

Citera:
Och angådene Túrin, "Svinga svärd som en vala"? Framgård det verkligen att han var så vapenskunig?

Hans skicklighet kombinerat med först Hadors drakhjälm och sedan det svarta svärdet gjorde honom i princip oövervinnlig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 16, 2008 10:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Stor skilland mot Himmler, där är det frågga om en naturlig ondska, i Fëanor fall mer "instinktivt"

Nu har jag inte boken framför mig, men jag tror mig minnas att det står att han sammlar sinna styrkor, sedan försöker han stjäla skpeed och då anfaller Teleri, och med Fingolfins ankomst förlorar dom.

Och Jag erkänner att Túrin var skicklig, men jag undrar bara om han är skicklig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 17, 2008 5:20 pm 
Maia

Varför skulle det vara instinktivt hos Fëanor? Jag tycker han är väldigt uppkäftig, högmodig och ond hela boken, från början till slut.

Nej, Teleri försöker försvara sina skepp genom att knuffa Noldor i vattnet, utan vapen. Då blir Noldor förbannade och börjar slåss mot de färre och sämre beväpnade teleri, och de vinner då Fingolfins förtrupper anländer och ser döende Noldor på marken.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]