Citera:
Men jag anser att smidandet av Silmarilerna var en stor bragd, att bevara trädens ljus, något som inte en Valar lyckades med.
Ja, men att Noldor i princip utrotades pågrund av silmarillerna är en mindre sak eller vadå?
Citera:
Och jag erkänner att trotsandet av Morgoth kostade Noldor mycke blodspillan, men vad gjorde inte de allierades trots mot Hitler? Och det där om att det var fler som trotsade honom, visst, men han var en av de första.
Jag tycker det är bättre att jämföra Hitler och Stalin i det läget, inte de allierade och Hitler. Både Feanor och Morgoth var äregiriga, mäktiga och otroligt onda (precis som Hitler och Stalin!). Dessutom krigade de, vilket även H & S gjorde.
Citera:
Och jag anser att det också svarar på det "ädla" med kriget.
Visst är det ädelt av Noldor att försvara Beleriand, men de gjorde det i högst personliga syften. Tror du Noldor hade försvarat Beleriand om de återfått silmarillerna direkt?
Citera:
Turin var en större krigare och säkerligen en bättre härförare än Fëanor, men Fëanors andra kunskaper står vida över Turins. Jag gillar egentligen ingen av dem, men att jämföra Fëanor High king of Noldor med Turin, nja, den enda saken som de har gemensamt var ett satans ettrig förbannelse, Fëanor hade t o m två förbannelser.
De var helt enkelt bra på olika saker. Jag har för mig att det t.om står i Narn i hin Hurin att Túrin var urusel på hantverk eftersom att han underskattade sin egen styrka.