Egalmoth skrev:
Thingol, det är jag medveten om. Det jag menade var att Thranduil stod ensam vid den fronten, till skillnad från männen av Dal och dvärgarna där som stod enade på samma ställe.
Jag tror inte att Lothlorien skulle ha kommit till hjälp men jag tror att Dvärgarna från Erebor och Järnbergen samt männen från Dal skulle göra det. Dom var nämligen mkt goda vänner med Elessar efter det att Elessar blev krönt. Dom skulle ju också förstå att om Minas Tirith föll så skulle dom stå på tur.
Sauron hade så stora styrkor att han trodde han kunde ta allt på en gång. Dessutom så trodde han ju aldrig att Ringen skulle förstöras, så utifrån det agerade han ok.
Vänskapsband mellan Gondor och Erebor knöts först efter Ringens krig, nu pratar vi innan Aragorns kröning och Midgårds fred. Det fanns ingen allians mellan Erebor och Gondor, tror nog att Denethor hade en ganska nedvärderande syn på dvärgar (högmodig som han var). Sedan så har vi dvärgarnas sinnelag, de tänker mer på sig själva och bryr sig lite om Midgårds problem (sådana beskrivs de ju som).
En sak är att försvara sig bakom höga murar, en annan sak är att marshera ut till öppet krig mot en övermakt. Därför så tycker jag att ta ett land i taget är en bra strategi mot Midgårds oenade (undantaget Dal-Erebor samt Gondor-Rohan) väst-makter.