Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön maj 03, 2026 3:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 18, 2008 4:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tror snare att de trupper som sändes mot dal var ungefär samma somn sändes mot Ensammma berget.

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 18, 2008 6:13 pm 
Noldo

mm sant. Jag ser ändå inte riktigt hotet från Dal och Ensamma berget som Sauron kan ha känt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 18, 2008 7:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nja..hade Dal och Ensama berget fått vara ifred kunde det blivit ett hot mot hans flank..och ockaså omöjligört annfall mot Loríen och Mörkmården.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 18, 2008 8:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Dal och Erebor var starkare än vad ni tror. Det fanns ganska många dvärgar och människor, som det rådde mkt vänskap med. Erebors huvudport var oerhört stark (Fienden lyckades aldrig ta den), det skulle inte förvåna mig om den var gjord av Mithril(eftersom Minas Tiriths nya port var det; och man gör sällan något åt nån annan utan att ha liknande saker själv). Dessutom så glömmer ni Thranduils rike som på egen hand höll emot Dol Guldurs anfall.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 18, 2008 8:22 pm 
Noldo

jo iförsig, men dom skulle aldrig kunnat anfalla mordor.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 18, 2008 9:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hehe, nej men det kan ju ingen....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 18, 2008 9:52 pm 
Maia

Men då är frågan; Finns det någon som tror att Dal, Erebor, Mörkmården eller Lothlorien hade kommit till Minas Tiriths undsättning ifall Sauron belägrade staden? Hade något av dessa länder anfallit Sauron då? Jag tror inte det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 18, 2008 9:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Egalmoth skrev:
Dal och Erebor var starkare än vad ni tror. Det fanns ganska många dvärgar och människor, som det rådde mkt vänskap med. Erebors huvudport var oerhört stark (Fienden lyckades aldrig ta den), det skulle inte förvåna mig om den var gjord av Mithril(eftersom Minas Tiriths nya port var det; och man gör sällan något åt nån annan utan att ha liknande saker själv). Dessutom så glömmer ni Thranduils rike som på egen hand höll emot Dol Guldurs anfall.

Och därför answer jag att Sauron var smart som inte ignorerade nämnda områden, även om Thranduil inte klarade av att stoppa Dol gûldur utan hjläp av Galadrilel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 18, 2008 9:57 pm 
Maia

Givetvis bör man aldrig ignorera en fiende, men jag tror vi pratar om två olika saker här. Jag pratar om fördelarna med att anfalla en fiende i taget istället för alla på en gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 18, 2008 11:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Thingol, det är jag medveten om. Det jag menade var att Thranduil stod ensam vid den fronten, till skillnad från männen av Dal och dvärgarna där som stod enade på samma ställe.

Jag tror inte att Lothlorien skulle ha kommit till hjälp men jag tror att Dvärgarna från Erebor och Järnbergen samt männen från Dal skulle göra det. Dom var nämligen mkt goda vänner med Elessar efter det att Elessar blev krönt. Dom skulle ju också förstå att om Minas Tirith föll så skulle dom stå på tur.

Sauron hade så stora styrkor att han trodde han kunde ta allt på en gång. Dessutom så trodde han ju aldrig att Ringen skulle förstöras, så utifrån det agerade han ok.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 19, 2008 12:47 am 
Noldo

hur många attackerade Minas Tirith egentligen?

I filmen ser det knök fullt ut. Kanske kunde han inte skicka fler på grund av att inte kunna försörja dom efter en eventuell vinst.

Inte bra att ha massa tusentals som inte får mat vid fronten.

Det finns ju trots allt ett maxantal hur många man kan ha i en armé utan att försörjelse linjerna kollapsar.

(därför ja inte tror att de 300 spartanerna ( som egentligen hade 1000 andra greker med sig) mötte 1 miljon perser. Går inte att försörja så många.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 19, 2008 7:47 am 
Maia

Egalmoth skrev:
Thingol, det är jag medveten om. Det jag menade var att Thranduil stod ensam vid den fronten, till skillnad från männen av Dal och dvärgarna där som stod enade på samma ställe.

Jag tror inte att Lothlorien skulle ha kommit till hjälp men jag tror att Dvärgarna från Erebor och Järnbergen samt männen från Dal skulle göra det. Dom var nämligen mkt goda vänner med Elessar efter det att Elessar blev krönt. Dom skulle ju också förstå att om Minas Tirith föll så skulle dom stå på tur.

Sauron hade så stora styrkor att han trodde han kunde ta allt på en gång. Dessutom så trodde han ju aldrig att Ringen skulle förstöras, så utifrån det agerade han ok.

Vänskapsband mellan Gondor och Erebor knöts först efter Ringens krig, nu pratar vi innan Aragorns kröning och Midgårds fred. Det fanns ingen allians mellan Erebor och Gondor, tror nog att Denethor hade en ganska nedvärderande syn på dvärgar (högmodig som han var). Sedan så har vi dvärgarnas sinnelag, de tänker mer på sig själva och bryr sig lite om Midgårds problem (sådana beskrivs de ju som).

En sak är att försvara sig bakom höga murar, en annan sak är att marshera ut till öppet krig mot en övermakt. Därför så tycker jag att ta ett land i taget är en bra strategi mot Midgårds oenade (undantaget Dal-Erebor samt Gondor-Rohan) väst-makter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 19, 2008 2:11 pm 
Noldo

mm men sauron hade väl högmod också

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 19, 2008 2:48 pm 
Uruk

Mordors härar uppgick till drygt 200 000 vid Pelennorslaget, därtill omkring 8000 östmarkingar, 200 troll...

Sauron hade tre förberedda arméer vid tiden för det stora ringen-slaget för ett ofattbart (och i mitt tycke onödigt) trefrontskrig. Har inte kommit över några uppgifter på hur långt framskriden hans krigsmakt var vid Sarumans anfall, men det är naivt att tro att han vid den tidpunkten inte kunde bemäktat sig med att belägra ett oförberett Minas Tirith med en Denethor som redan var i Saurons våld via Palantíren.

Dvärgarna hade att ta ställning till ett tredje erbjudande från Saurons mun och alverna avvecklade sig själva ifrån Midgård.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 19, 2008 3:45 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Oförberett Minas Tirith? Staden hade varit förberedd under mkt lång tid. Stora matförråd lades upp och så vidare.

Denethor var inte alls i Saurons våld, det hände först när Faramir var döende. Innan dess gjorde han allt han kunde i försvaret.

Det var mkt som skulle stämma, alla härar skulle samlas o allt var tvunget att följa ett exakt schema för att fungera. Annars hade det inte gått. Förmodligen hade Sauron fullt upp och anföll så snabbt han kunde.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]