Aldarion skrev:
Thingol skrev:
Jo, men samtidigt, lika mycket värdesatte Fëanor Silmarillerna..
Men det är så det brukar gå med girighet. Fast, Noldor har fått för mycket skuld att bära.
Silmarillerna stals av Morgoth inte någon annan alvsläkt, dessa fartyg gavs till Teleri från Valar om jag minns rätt, för Valar hade väl byggt dem, hur som helst så var Teleri tämligen fäst vid sina skepp.
Sedan så tycker jag att det är förståeligt att man kan knuffa i båttjuvar i vattnet, men att sedan båttjuvarna drar blanka vapen och börjar döda är värre. Man kan prata om vem som började knuffas och så, men Noldor började med att försöka stjäla, när de inte fick det som började de döda för att stjäla, så ser jag det.
Att Thingol planerade att anfalla Nargothrond för det Curufin och Celegorm dristadde sig till ser jag som en självklarhet, dessa två bröder hade vid detta tillfälle övertagit makten i Nargothrond (bara en sån sak), och sedan göra det personligt mot Thingol genom att röva bort hans dotter och prata tvångsgifte.
För det första, det var Teleri som byggt skeppen, men med Valars hjälp.
Och, nu kommer det tolkningar, stycket vi talar om avgör inte på vilket sätt som Teleri försökte driva bort Noldror, det skulle vara lika tänkbart att Teleri först drog vapen.
Och gällande Fëanors söner hållre jag med dig, Thingols tanke om att anfalla var helt på sin plats.