Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 3:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Att använda Tengwar
InläggPostat: sön aug 10, 2008 6:32 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
På Egalmoths begäran startar jag nu en ny tråd. :wink: Får se om han och/eller någon annan har något att tillföra...

Under fotbolls-EM såg jag att Spaniens anfallare Fernando Torres hade tatuerat alvtecken på sin underarm. Jag kunde dock inte se hela skriften ordentligt. Är det någon som sett den och vet vad han skrivit?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 10, 2008 7:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Hittade en bild.

Spännande! Det ser ut som om han har försökt skriva "fernando". Per Lindberg har på sin hemsida ett par guider till hur man kan skriva med tengwar. Jag har en gång i tiden läst guiden "Writing Quenya", och när jag följer den får Torres tatuering betydelsen "frennando". "Writing Sindarin" har jag bara skumläst, utifrån den får jag tatueringen till "fernanod". Jag kan inte undgå att undra ifall Torres har råkat ut för tengwars motsvarighet till att tatuera in "Friterad kyckling" med kinesiska tecken. :lol:

(Hör inte den här tråden snarare hemma i "Öppet Tolkienforum"?)

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 10, 2008 7:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Vad i?!?!?! en tråd som inte handlar om Arda.... accepteras icket.:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 10, 2008 9:03 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Tack för bilden (fast här var den ju avskriven och inte direkt på hans arm, men jag antar att den stämmer). Intressant att de lyckats placera vokalen fel, så det stämmer som du säger: han har fått "fernanod" skrivet på armen. Så förvånad han ska bli när någon berättar det för honom :roll:

Vad gäller trådens palcering visste jag inte var den passade in, så jag drog till med Övrigt (den har ju med Tolkien att göra, men borde kanske ligga under språk?).

Men iom Líndaletaros bild var ju frågan utredd (och jag tycker lite synd om Torres, även om det var sympatiskt av honom att intressera sig lite för tengwar!).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 7:31 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Flyttade detta till srpåk där den passar bättre.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 7:59 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Ah jag har funderat på detta länge, men inte riktigt sagt något.

Är Tengwar-moden för Spanska verkligen likadan? Jag skulle egentligen vilja veta vad han själv säger om sin tatutering (;

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 9:54 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Precis som Virre antyder är frågan inte utredd riktigt än. Alfabetet tengwar utarbetades så att det skulle kunna användas till att skriva många olika språk med. Tecknen har, till skillnad från vårt latinska alfabet, inga egentliga bestämda ljudvärden utan dessa varierar från språk till språk. T.ex. kan samma tecken som används för att skriva ljudet [s] på ett språk användas för att skriva något helt annat ljud i ett annat språk. Dessa olika sätt att anpassa tengwar för olika språk kallade Tolkien för modes (Per Lindberg översätter till mod).

Självklart utvecklade Tolkien inget mod för att skriva tengwar på spanska, och därför är jag väldigt nyfiken på vilket mod Torres använt sig av. Har han använt sig av något av de moder som Tolkien utarbetat, och som Per Lindberg tolkat på sin hemsida? (I så fall har han antingen tolkat dessa annorlunda än Per Lindberg (och därför skiljer sig tatueringen från vad Lindberg rekommenderar) eller helt enkelt gjort fel.) Eller har han använt sig av ett alldeles eget mod, utarbetat just för spanska?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 10:19 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Vad jag funderar på också är om det verkligen är Tengwar, jag har försökt se denna tatutering under fotbollsmatcher, för jag har tyckt det vara Tengwar, men det kan lika gärna vara några andra tecken, nu verkar ni förviso ha bildbevis, som jag borde se på.

Jag hittar andra källor som tyder på samma sak...
fast den spanska mod jag hittar blir det inte Fernando med, iaf inte efter bilden, som iofs inte känns som en pålitlig källa till hur tatueringen ser ut. (Fans kan göra fel)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 10:27 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Såvittjagvet finns det bara en metod (i enlighet med hur JRRT skrev) för tengwar och den är att vokalen sätts ovanför nästföljande konsonant. Om ett ord slutar på vokal, som i det här fallet, kan man sätta vokaltecknet under den sista konsonanten. På Torres arm står det "fernanod" på den tengwar jag lärt mig utifrån JRRTs egna texter (som jag sett på bilder och en dokumentärfilm). Alltså borde tecknet för "o" stått under tecknet för "d".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 10:41 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Eldalie skrev:
Såvittjagvet finns det bara en metod (i enlighet med hur JRRT skrev) för tengwar och den är att vokalen sätts ovanför nästföljande konsonant. Om ett ord slutar på vokal, som i det här fallet, kan man sätta vokaltecknet under den sista konsonanten. På Torres arm står det "fernanod" på den tengwar jag lärt mig utifrån JRRTs egna texter (som jag sett på bilder och en dokumentärfilm). Alltså borde tecknet för "o" stått under tecknet för "d".


Nej det finns tolkingar av Tolkiens Tengwar för olika språk, därför att språk är uppbyggda på olika sett. Det enda språk som Tolkiens sätt att skriva Tengwar är gångbart för ä rju just de Duspråk han själv utvecklat de till.

Ljud som finns och inte finns etc. Du finner t.ex texter om svenska hos Mellonath Daeron (och Quenya samt Sindarin, ty de är inte heller de lika):
http://www.forodrim.org/daeron/md_teng_primers.html

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 10:41 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Det beror på. T.ex. är det i quenya vanligare att tehtan (tecknet för vokal) sätts ovanför föregående konsonant.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 10:51 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Líndaletaro skrev:
Det beror på. T.ex. är det i quenya vanligare att tehtan (tecknet för vokal) sätts ovanför föregående konsonant.


Precis. När gör man inte så? Enda gången jag vet är när ordet slutar på vokal.

Vad folk kommit på i efterhand är jag inte intresserad av, utan bara det Tolkien själv skrev och ansåg. Finns det någonstans beskrivet av honom, att det går att skriva ett alvspråk på mer än ett sätt (el två om vi räknar in runorna)? Spanska fanns inte i Arda på den tiden, och dessutom var JRRT bevandrad i latinska språk, så han borde ha påpekat denna möjlighet om det var så, och då undrar jag var det står.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 11:00 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Läs mitt inlägg en gång till. Det är skillnad på föregående och nästföljande konsonant. I quenya brukar man sätta tehtan över föregående konsonant, medan man i sindarin brukar sätta tehtan över nästföljande.

Jag har inga direkta källhänvisningar till Tolkien själv angående det där med olika moder, utan litar i det här fallet på Per Lindberg, men jag är övertygad om att du hittar sådana om du bara letar lite.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 11:05 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ok, tack.

Vad gäller denna tatuering lär det ju dock inte vara "frennando" som avses heller, så att det blivit fel tror jag nog de flesta här håller med om.


Senast redigerad av Eldalie mån aug 11, 2008 11:12 am, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 11, 2008 11:06 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Eldalie skrev:

Vad folk kommit på i efterhand är jag inte intresserad av, utan bara det Tolkien själv skrev och ansåg. Finns det någonstans beskrivet av honom, att det går att skriva ett alvspråk på mer än ett sätt (el två om vi räknar in runorna)? Spanska fanns inte i Arda på den tiden, och dessutom var JRRT bevandrad i latinska språk, så han borde ha påpekat denna möjlighet om det var så, och då undrar jag var det står.


Väll i fallet med Torres tatuering så är det de facto intressant vad de som han baserat sin tatutering på är intressant, därför det behöver inte vara fel.

Jag tror förövrigt att till och med appendixet är källa till det där med vokalplacering.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010