Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 5:33 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Líndaletaro skrev:
Angående läspljuden har jag nog inte tillräckligt stora kunskaper angående det spanska språket för att ha någon egentlig åsikt. Jag förstår inte vari problemet ligger. Tengwar skrivs mer eller mindre fonetiskt, så det är väl bara att hitta en tengwa som man tilldelar läspljudet.


Det är detta jag menar: jag tycker inte att man kan lägga till tecken i ett språk påhittat för en specifik värld i en specifik tid (även om JRRT anv sig av det själv när han skrev på eng, men det var ju ändå hans språk). Att bara gå vidare och hitta på vilka tecken man vill tycker jag inte är tengwar utan en egen avart.

Líndaletaro skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du menar med andra delen av ditt inlägg, Eldalie. För det första har jag för mig att man inte brukar använda tengwar för vokaler när man skriver quenya, utan vokalerna motsvaras av tehtar (tecken ovanför tengwan). För det andra är "ie" i "eldalie" inte en diftong utan två skilda vokaler. Alltså skulle man lämpligen sätta tehtan för i:et ovanför tengwan för l:et, medan e:et sätts ovanför en enskild vokalbärare efteråt.


Men det finns ju ingen enskild vokalbärare efteråt! Enda möjligheten då blir att sätta två vokaltecken över l:et, eller en över och en under (vilket jag aldrig sett förut och som lätt skulle leda till missuppfattningar om var ljuden ligger).

Att det inte är en diftong är ju just problemet Hade det uttalats som ett ljud hade det inte varit några problem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 8:48 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Gustav skrev:
Jag kan skvallra om att tatueringen nämndes på Mellonath Daerons e-postlista (Mellonath Daeron är språkgillet där ovannämnde Per Lindberg är gillesmästare) och där vann erkännande som korrekt, om jag inte missminner mig. Jag har dock inte satt mig in i frågan själv.

Det var värst! Det vore intressant att se hur resonemanget gick.

Eldalie skrev:
Det är detta jag menar: jag tycker inte att man kan lägga till tecken i ett språk påhittat för en specifik värld i en specifik tid (även om JRRT anv sig av det själv när han skrev på eng, men det var ju ändå hans språk). Att bara gå vidare och hitta på vilka tecken man vill tycker jag inte är tengwar utan en egen avart.

Men det behöver man ju inte! Som jag redan förklarat (och som Tolkien förklarar i appendixet) är tecknen i tengwar inte bundna till några enskilda ljud, utan dessa kan bindas till olika ljud beroende på vilka ljud som existerar i det språk man skriver på. Därför är det inga problem att hitta ett tecken som man tillägnar läspljudet.

Eldalie skrev:
Men det finns ju ingen enskild vokalbärare efteråt! Enda möjligheten då blir att sätta två vokaltecken över l:et, eller en över och en under (vilket jag aldrig sett förut och som lätt skulle leda till missuppfattningar om var ljuden ligger).

Att det inte är en diftong är ju just problemet Hade det uttalats som ett ljud hade det inte varit några problem.

Ett tecken som ser ut som lilla "i", fast utan prick, används som vokalbärare i sådana fall. Det motsvarar inget specifikt konsonantljud. I exemplet "eldalie" hade detta tecken också använts i början av ordet

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 10:17 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Líndaletaro skrev:
Därför är det inga problem att hitta ett tecken som man tillägnar läspljudet.


Nä, inga problem om man vill lägga till nya tecken. Men jag vill inte lägga till något till hans befintliga då det innebär att det till slut blir en avart. Om alla kan hitta på nya tecken lite som de vill, försvinner poängen med att sätta sig in i ett av hans specifika teckensystem.

Líndaletaro skrev:
Ett tecken som ser ut som lilla "i", fast utan prick, används som vokalbärare i sådana fall. Det motsvarar inget specifikt konsonantljud. I exemplet "eldalie" hade detta tecken också använts i början av ordet


Det var precis det jag menade i ett av mina tidigare inlägg (se främst tecknet i fetstil). Jag skrev: "bokstaven 'i' (utan prick över), samt med ett '´' över i:et, för att markera dubbelvokalen? Alltså efter 'eldal'-tecknen skulle man skriva tengwar-'í' för att markera engelska-'ie'." Då är det den enda metoden att skriva detta på antar jag (och, som du skriver, ska ordet även börja med 'i':et utan prick).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 10:25 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Gustav skrev:
Jag kan skvallra om att tatueringen nämndes på Mellonath Daerons e-postlista (Mellonath Daeron är språkgillet där ovannämnde Per Lindberg är gillesmästare) och där vann erkännande som korrekt, om jag inte missminner mig. Jag har dock inte satt mig in i frågan själv.

Nej, den ansågs som felaktig. De synpunkter som framfördes var att N framför D inte var skrivet med ett överstreck och att bärare för slutvokalen saknades (vilket är samma potentiella fel som jag också har noterat). Troligen utgick man då från att namnet var skrivet med "consonantal mode of Gondor", men som virre (tror jag) först tog upp i denna tråd behöver det ju inte vara fallet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 12:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Eldalie skrev:
Nä, inga problem om man vill lägga till nya tecken. Men jag vill inte lägga till något till hans befintliga då det innebär att det till slut blir en avart. Om alla kan hitta på nya tecken lite som de vill, försvinner poängen med att sätta sig in i ett av hans specifika teckensystem.

Men för Guds skull, människa! Jag har flera gånger förklarat att man visst inte behöver lägga till nya tecken, eftersom tecknen redan från början inte är tillägnade ett visst ljud. Man kan därför i lugn och ro välja ett av de befintliga tecken som Tolkien hittade på (tro mig, det finns så det räcker) och tillägna detta läspljudet. Inga nya tecken, inga avarter, endast ett nytt mod.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 12:53 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Vad upprörd du verkar! Har du svårt för att alla inte tycker som du? Om man bara kan lägga till tecken återstår ändå problemet med hur de ska uttalas. Om någon tex skriver en text på ett sätt kan inte en annan läsa den texten utan att veta med vilken "mod" den första personen skrev. Det tycker du är oproblematiskt eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 12:54 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Inte för att jag tror eller hoppas att någon tar illa upp men i skrift så kan ord och meningar se mycket värre ut än man avser att de ska låta.

Tänk på det bara när ni gör inlägg.

:wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 1:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Det är väl klart att man blir lite upprörd när man tvingas förklara samma sak i inlägg efter inlägg, utan att den man diskuterar med verkar ta sig tid att läsa det man skrivit ordentligt, och därför kommer med samma motargument gång på gång på gång ... :wink: (Hoppas att du inte tar illa upp, Eldalie.)

Återigen: Man behöver inte lägga till tecken för att skapa ett nytt mod. (Och nej, jag tycker inte att det där med olika mod för olika språk verkar helt oproblematisk, men det är Tolkiens uppfinning, inte min.)

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 2:01 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Nej jag tar inte illa upp, men det var rätt onödigt uttryckt, då du inte själv förstod ett av mina tidigare inlägg, som behövde upprepas (angående 'ie'). problemet är inte att det du skriver är otydligt, utan att det du uppfattar som något Tolkien avsåg, inte stämmer med min bild av hur han tänkte sig språken. Har du en referens till att han uttryckt något om att folk gärna fick vidareutveckla dem får du gärna lägga till den. Att folk som är intresserade av Tolkiens skriftspråk ägnar tid åt att uppfinna egna varianter, eller mods, har jag heller inga problem med, så länge de används dem emellan. Problemet uppstår när någon som inte vet vilken mod de använt (vilken ju då heller inte behöver vara känd av andra än skaparna av den) försöker läsa deras texter. Språk där man får gissa sig till betydelsen är inte så bra, då det handlar om kommunikation och därför kräver en viss tydlighet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 2:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Jag förstår förresten fortfarande inte vad som är problemet med "eldalie". :)

Jag har aldrig påstått att Tolkiens avsikt var att folk skulle använda tengwar för att skriva på sina egna språk och skapa egna moder till dessa. Självklart var Tolkiens främsta avsikt med tengwar att skapa ett skriftspråk till sina alvspråk. Vad jag har sagt är att jag inte tror att han hade haft något emot att folk skapade egna moder anpassade till sina egna språk ifall de så önskade (även fast han säkert hade haft både ett och annat att säga till om hur han tyckte att de skulle se ut). Varför jag tror detta har jag förklarat i ett tidigare inlägg:
Jag skrev:
Jag tycker tvärtom att det verkar ganska uppenbart att Tolkien inte hade haft något emot att folk utvecklar olika moder för att skriva också icke-midgårdska språk med tengwar. Det första beviset för detta ser jag i det faktum att tengwar från första början inte utvecklades för att skriva ett specifikt språk, utan för att teckna ned alla möjliga sorters språk som eldar kunde tänkas stöta på eller konstruera (se citatet från Konungens återkomst). Det andra beviset ser jag i det faktum att Tolkien faktiskt själv använde tengwar för att skriva engelska!

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 2:51 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
"Problemet", om man nu vill kalla det så (vilket verkar stämma i ditt fall, då du inte verkar tolerera meningsmotståndare) är att du är för att man använder JRRTs språk till den grad att man gör om dem. Jag tycker som sagt, att man visst får göra detta, men att man då skapar språk som bara förstås av de som är insatta. Varför då helt enkelt inte skapa helt egna skriftspråk från början? Att kopiera delar och sedan lägga till lite godtyckligt (även om man använder sig av befintliga tecken), tycker jag är dumt, men upp till var och en som vill göra det.

Dina sk bevis är inte så starka heller. Du skriver att han avsåg att teckenspråket skulle kunna utvecklas för att eldar skulle utveckla sina egna språk, samt kunna skriva ner de nya ljud de stötte på från andra folk (tro mig, de stötte inte på några spanjorer). Att han använde sitt eget uppfunna språk för att skriva privat dagbok, är knappast något tecken på att han tyckte det gick bra att andra vidareutvecklade (eller avvecklade) hans språk. Det är lättare att hålla dagboksanteckningar hemliga om inte andra vet vad man skrivit! Da Vinci skrev inte baklänges för att han ville uppmana folk att börja skriva baklänges.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 4:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Eldalie skrev:
"Problemet", om man nu vill kalla det så (vilket verkar stämma i ditt fall, då du inte verkar tolerera meningsmotståndare)

Nu får du lägga av innan dina anklagelser stiger till Ohlmarks-mässiga höjder. Onödigt påhopp.
Eldalie skrev:
är att du är för att man använder JRRTs språk till den grad att man gör om dem.

Det har jag heller aldrig påstått. Att skapa egna moder och att göra om Tolkiens språk är långt ifrån samma sak. Det enda jag har påstått är att man kan skapa egna moder, utan att lägga till egna tecken.
Eldalie skrev:
Jag tycker som sagt, att man visst får göra detta, men att man då skapar språk som bara förstås av de som är insatta.

Självklart. Något annat har jag aldrig påstått.
Eldalie skrev:
Varför då helt enkelt inte skapa helt egna skriftspråk från början?

Därför att man är intresserad av Tolkiens språk och alfabeten, kanske? Kanske för att man tycker att tengwar är snyggt och vill kunna skriva med dessa också på sitt eget språk, men inser att det inte finns någon mod som fungerar i så fall?
Eldalie skrev:
Att kopiera delar och sedan lägga till lite godtyckligt (även om man använder sig av befintliga tecken), tycker jag är dumt, men upp till var och en som vill göra det.

Jag har aldrig sagt att skapandet av ett eget mod skulle vara något godtyckligt. Om man är så pass intresserad av tengwar att man arbetar fram ett eget mod tror jag också att man är lika noggrann och regelbunden som Tolkien var med att tilldela de olika tecknen deras respektive ljudvärden.



Eldalie skrev:
Dina sk bevis är inte så starka heller.

Bevis kanske var fel ordval av mig. Jag lade snarare fram incidier som jag tycker pekar mot att det jag antar kan vara rätt.
Eldalie skrev:
Du skriver att han avsåg att teckenspråket skulle kunna utvecklas för att eldar skulle utveckla sina egna språk, samt kunna skriva ner de nya ljud de stötte på från andra folk (tro mig, de stötte inte på några spanjorer). Att han använde sitt eget uppfunna språk för att skriva privat dagbok, är knappast något tecken på att han tyckte det gick bra att andra vidareutvecklade (eller avvecklade) hans språk. Det är lättare att hålla dagboksanteckningar hemliga om inte andra vet vad man skrivit!

Han skrev inte bara dagbok på tengwar, se t.ex. titelsidan till vissa utgåvor av The Hobbit och The Lord of the Rings. (Och självklart stötte eldar inte på några spanjorer. Onödigt och dumförklarande tillägg.)
Eldalie skrev:
Da Vinci skrev inte baklänges för att han ville uppmana folk att börja skriva baklänges.

Och jag har heller aldrig påstått att Tolkien ville uppmana folk att skapa egna moder till tengwar. För att vara ärlig tror jag aldrig att han ens tänkt tanken att andra människor skulle vilja använda sig av tengwar för eget bruk, men jag tror att han främst hade känt sig ärad av detta.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 4:39 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Långrandigt svar, där du egentligen inte säger något nytt (det gör nog ingen av oss längre, men jag tycker du började med en hätsk ton, vilket var tråkigt). Jag motsade, som du kanske märkte, aldrig dina påståenden, utan ville bara förmedla min bild av hans språk, som jag inte uppfattar att han ville dela med sig av helt och hållet, samt få en så tydlig bild av hur du tänker som möjligt. Jag tror att han ville visa på hur de funkar, men eftersom han inte gav ut någon parlör fick läsarna ändå hålla tillgodo med de ord och fraser han skrev i böckerna. Om någon skulle fördjupa sig i dem och lära sig mer, tror inte jag heller att han var helt emot detta, då denne nog skulle kunna vara av samma mening som JRRT själv. Men att folk skulle bygga vidare på dem tror jag inte att han ville. Om du tycker kommentaren om spanjorerna var dryg så kan den väl ses som en reaktion på din redan inslagna väg. Tog du illa vid dig ber jag om ursäkt, men jag hoppas du förstår att detta med tecknen är såpass krångligt att säkerligen många fler haft svårt att hänga med i hur de funkar (samt, som i mitt fall, glömt av det man lärt sig av det för 20-25 år sedan). Dessutom finns det människor, kanske inte du, som tycker mindre bra om när JRRTs språk, eller annat han skapat, förändras från hans bas. För min del är det så, tex angående lajvalviska och dylikt. Parallellen till Ohlmarks var väl dessutom rätt vissen, då han var väldigt mångkunnig och långt ifrån korkad, även om han var egensinnig och självsvåldig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 5:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Eldalie skrev:
Långrandigt svar, där du egentligen inte säger något nytt (det gör nog ingen av oss längre, men jag tycker du började med en hätsk ton, vilket var tråkigt).

Visst, långrandigt svar, men jag kände att jag behövde förtydliga mina åsikter när du började lägga ord i munnen på mig (vilket jag självfallet inte uppskattar). Det enda i mina inlägg jag tycker kan uppfattas som hätskt var när jag röt till efter att ha tvingats förklara samma sak flera inlägg i rad. Det tycker jag nästan att jag hade rätt att göra, efter att jag fått känslan av att du inte ens försökte förstå vad jag menade. Men jag förstår att saker kan uppfattas på andra sätt än de menas, och erkänner att det var rätt onödigt gjort av mig. (Om du uppfattat min ton som "hätsk" på fler ställen än detta får du gärna berätta var.) Vad sägs om att dra ett streck över det hela nu, så att vi kan diskutera något viktigare? :roll:

Eldalie skrev:
Jag motsade, som du kanske märkte, aldrig dina påståenden, utan ville bara förmedla min bild av hans språk, som jag inte uppfattar att han ville dela med sig av helt och hållet, samt få en så tydlig bild av hur du tänker som möjligt. Jag tror att han ville visa på hur de funkar, men eftersom han inte gav ut någon parlör fick läsarna ändå hålla tillgodo med de ord och fraser han skrev i böckerna. Om någon skulle fördjupa sig i dem och lära sig mer, tror inte jag heller att han var helt emot detta, då denne nog skulle kunna vara av samma mening som JRRT själv. Men att folk skulle bygga vidare på dem tror jag inte att han ville. Om du tycker kommentaren om spanjorerna var dryg så kan den väl ses som en reaktion på din redan inslagna väg.

Att Tolkien inte gav ut någon parlör eller dylikt tror jag främst berodde på att han såg sina språk främst som en privat hobby, och aldrig ens tänkte tanken att andra skulle kunna tänkas vara intresserade av dessa. (Och att jag röt ifrån en gång kan väl knappast räknas som en "inslagen väg", som du kallar det?)

Eldalie skrev:
Tog du illa vid dig ber jag om ursäkt, men jag hoppas du förstår att detta med tecknen är såpass krångligt att säkerligen många fler haft svårt att hänga med i hur de funkar (samt, som i mitt fall, glömt av det man lärt sig av det för 20-25 år sedan). Dessutom finns det människor, kanske inte du, som tycker mindre bra om när JRRTs språk, eller annat han skapat, förändras från hans bas. För min del är det så, tex angående lajvalviska och dylikt. Parallellen till Ohlmarks var väl dessutom rätt vissen, då han var väldigt mångkunnig och långt ifrån korkad, även om han var egensinnig och självsvåldig.

Jag tycker inte att det att skapa egna moder kan jämföras med styggelsen lajvquenya. När man skapar egna moder förändrar man ju inte det som redan finns, utan hittar på nya egna grejer med stöd av det Tolkien skapat. I lajvquenya har ju stora delar av Tolkiens egen grammatik tagits bort, för att förenkla det hela. Det är att förändra Tolkiens språk, vilket jag (och kanske också du?) ogillar. (Neo-quenya är f.ö. ett intressant fenomen.)

(Men visst var väl också Ohlmarks lite väl snar till att påstå sig veta saker som han egentligen inte har en aning om? (jfr. "då du inte verkar tolerera meningsmotståndare"))

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 12, 2008 6:50 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Líndaletaro skrev:
men jag kände att jag behövde förtydliga mina åsikter när du började lägga ord i munnen på mig (vilket jag självfallet inte uppskattar). Det enda i mina inlägg jag tycker kan uppfattas som hätskt var när jag röt till efter att ha tvingats förklara samma sak flera inlägg i rad. Det tycker jag nästan att jag hade rätt att göra, efter att jag fått känslan av att du inte ens försökte förstå vad jag menade. Men jag förstår att saker kan uppfattas på andra sätt än de menas, och erkänner att det var rätt onödigt gjort av mig. (Om du uppfattat min ton som "hätsk" på fler ställen än detta får du gärna berätta var.


Vilka ord skulle jag ha lagt i din mun? Jag har aldrig hävdat att du sagt el tyckt något, bara frågat vad du tycker och sagt vad jag tycker. Det jag funnit märkligt, särskilt när du tog i så, är att du tycker att du fått förklara samma sak om och om igen. Det hade du inte behövt. Mina frågor baserades på vad du sagt och ville alltså gå vidare, inte få samma svar igen. Vad gäller fler hätska uttalanden är väl referensen till Ohlmarks också en sån, samt att påstå att det är något "problem" med mig?

Líndaletaro skrev:
Vad sägs om att dra ett streck över det hela nu, så att vi kan diskutera något viktigare? :roll:


Visst, det kan vi göra. Jag tror inte vi kommer så mycket längre ändå, och huvudsvaret på frågan om Torres arm, kom för länge sedan.

Líndaletaro skrev:
Att Tolkien inte gav ut någon parlör eller dylikt tror jag främst berodde på att han såg sina språk främst som en privat hobby, och aldrig ens tänkte tanken att andra skulle kunna tänkas vara intresserade av dessa. (Och att jag röt ifrån en gång kan väl knappast räknas som en "inslagen väg", som du kallar det?)


Precis vad jag försökt få sagt (om och om igen!). ("Inslagen väg" på det viset att någonstans börjar någon använda otrevliga ord i en diskussion, och då tenderar detta att eskalera.)

Líndaletaro skrev:
Jag tycker inte att det att skapa egna moder kan jämföras med styggelsen lajvquenya. När man skapar egna moder förändrar man ju inte det som redan finns, utan hittar på nya egna grejer med stöd av det Tolkien skapat. I lajvquenya har ju stora delar av Tolkiens egen grammatik tagits bort, för att förenkla det hela. Det är att förändra Tolkiens språk, vilket jag (och kanske också du?) ogillar. (Neo-quenya är f.ö. ett intressant fenomen.)


Håller med om att lajvspråken är värre, men samtidigt ogillar jag de förändringar som görs av Ts skrifter. Men jag säger ju heller inte att andra inte får ägna sig åt det. (Jag är hemskt mycket för att folk får tycka vad de vill och ägna sig åt vad de vill så länge det inte skadar andra.)

Líndaletaro skrev:
(Men visst var väl också Ohlmarks lite väl snar till att påstå sig veta saker som han egentligen inte har en aning om? (jfr. "då du inte verkar tolerera meningsmotståndare"))


Absolut, jag är ingen förespråkare av honom, snarare tvärtom, men en oerhörd skillnad är väl ändå att jag använde ordet verkar här? Jag tyckte det verkade så, och uppfattade (precis som du gjorde) att du inte förstod vad jag menade.

I grunden tror jag inte att vi har så olika positioner i den här frågan (jag har snarare fått uppfattningen i andra trådar, att vi delar syn i mkt kring Tolkien), även om du är mer positiv till en modernisering av tengwar än vad jag är. Problemet var väl att jag sökte andra svar än de jag fick och du upplevde det som att jag inte läst/förstått vad du skrivit. Men det känns som frågan är väl utredd nu :wink: No hard feelings on my part...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010