Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 27, 2026 6:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Saurons öga
InläggPostat: fre aug 22, 2008 1:37 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Kom att tänka på ett avsnitt ur dataspelet Bfme2, Rise of the witch-king. Som är ett strategi-spel som utspelade sig vid Angmars resning och anfall mot konungadömet Arnor (eller snarare de tre rikerna som Arnor splittrades i). Jag orkar inte förklara för mycket, men Amon Sûls palantíri blir förstörd (på dess mest sjukaste sättet, Arthedains kung kastar den i marken så den exploderas, och med sig tar han en massa fiender i döden). Man ska senare för häxmästarens räkning samla ihop de skärvor av stenen som finns över bannan. I slutet får man se en bild där massa svarta numenorer använder dessa skärvor tillsammans med mörk magi för att skapa, hör och häpna, Saurons "öga" :shock:

Hela händelsen är absurd, men kan det finnas spår av en vettig teori där. Kan "Saurons öga" i själva verket vara Ithil-stenen? Sammanvävd med hans egna ande på något sätt. Som jag förstår det fungerade ögat ganska likt stenen. Den befanns sig i ett högt torn och från denna kunde Sauron skåda över hela Midgård, men bara på fokusera på en sak samtidigt, precis som med palantíri. Vill minnas att jag läst någonstanns förr att ögat och stenen iallfall kunde konstateras vara kopplade tillsammans. Vad tror ni?

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.
Before it too is concealed by the tide of time. –Simon Tibell

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 22, 2008 4:25 pm 
Maia
Användarvisningsbild

HAHA jag minns när jag spelade det där för första gången. tror jag satte i halsen eller nåt. absurdare får man leta efter.

Varför anlitade dom inte mig för att komma ideer till olika banor o olika enheter. hade blivit betydligt bättre då.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 22, 2008 5:03 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

För att gå off-topic (det gick snabbt)
Bild

Man måste ha spelat spelet för att förstå bilden :wink: :P

Men tillbaka till huvudämnet, vad tror ni, är Saurons öga en Palantir

All that really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 22, 2008 5:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Rolig bild. aldrig sett den förut.

saurons öga existerade nog inte som en fysisk form. snarare saurons magi som gjorde så att han uppfattades som ett öga på långt håll.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 30, 2008 2:21 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

http://www.glyphweb.com/arda/e/eyeofmordor.html

the Eye turned inward, pondering tidings of doubt and danger: a bright sword a stern and kingly face it saw...' (The Return of the King VI 2, The Land of Shadow).
Jag letar men i med verkar vara helt blind för jag hittar inte den meningen översatt i min svenska version. Någon som kan översätta?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 30, 2008 2:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarks (s. 230) skrev:
Den svarta makten låg försänkt i djupa tankar och Ögat vändes inåt, genomträngande tidender av fara och tveksamhet. Den såg just nu ett skinande svärd och ett strängt kungligt ansikte och gav inte akt på mycket annat.

Andersson (s. 234) skrev:
Den mörka makten var försjunken i djupa tankar och Ögat var vänt inåt, grubblande över de bud som sått tvivel och fruktan: ett blankt svärd och anletsdrag som var stränga och konungsliga såg det, och för närvarande brydde det sig föga om andra ting;

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 3:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Sauron hade en fysisk form vid ringens krig, det är iaf klart. Gollum berättade om att "han har bara 4 fingrar på den svarta handen, men det är tillräckligt" ungefär så... alltså han har tillräckligt med fingrar för att kunna använda den enda ringen om han fick tillbaka den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 4:21 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Hade han? Hm... jag tror det är för att Saruman säger i första filmen att han inte har det som jag alltid tänker mig honom som något spöke eller liknande. Vart exakt nämner Gollum att han har tagit fysisk form?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 4:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

FILMEN!!!! det är nyckelordet :) man kan inte ta mkt på allvar i Peter Jacksons filmer.

det står i ett av kapitlen då frodo sam o gollum är i ithilien, då han pratar om isildur tror jag.

och ju mer man lär sig desto mer inser man hur mkt fel pj gjorde... tragiskt många o onödiga fel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2008 9:24 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Egalmoth skrev:
FILMEN!!!! det är nyckelordet :) man kan inte ta mkt på allvar i Peter Jacksons filmer.

och ju mer man lär sig desto mer inser man hur mkt fel pj gjorde... tragiskt många o onödiga fel.

I second that!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 16, 2008 4:27 pm 
Maia
Användarvisningsbild

en annan anledning till varför sauron måste ha haft en fysisk form var de order han gav shagrat i cirith ungol. dvs att allting som en fånge hade med sig skulle skickas till barad-dur såvida han inte skickade bud dit eller kom själv.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]