Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 30, 2026 6:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 122 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 15, 2008 7:18 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Ok ok jag tror att Morgoth's stora hemska Balroga är elaka:) och Alla orcher Oj oj oj xD

Lite oseriöst får man va elr?:)

I am the Heir of Glorfindel i will fulfil my oath when the times is Greatest. when Morgoth Returns i will be there

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 21, 2009 11:56 pm 
Dúnadan

Vainglor skrev:
Ok ok jag tror att Morgoth's stora hemska Balroga är elaka:) och Alla orcher Oj oj oj xD

Lite oseriöst får man va elr?:)

men bara lite ;) ;) hmmm skulle vilja ta Maedhros och Maglor eller tja dom två sönerna som överlevde vredens krig dom kom till jorden goda men blev onda sen det är en av dom värsta ondskorna som finns dom andra var föda onda eller tja dom var la inte direkt onda men ni fattar nog min poäng

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 4:28 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Orome skrev:
men bara lite ;) ;) hmmm skulle vilja ta Maedhros och Maglor eller tja dom två sönerna som överlevde vredens krig dom kom till jorden goda men blev onda sen det är en av dom värsta ondskorna som finns dom andra var föda onda eller tja dom var la inte direkt onda men ni fattar nog min poäng

Nä, jag förstår inte din poäng. Menar du att Maedhros och Maglor var monster?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 7:37 pm 
Dúnadan

Eldalie skrev:
Orome skrev:

Nä, jag förstår inte din poäng. Menar du att Maedhros och Maglor var monster?

nej inte som troll eller Balrogar men av dom gjorde en del monsterösa handlingar när vi tänker på monster tänker vi nog på t.ex. en balrog men dom värsta monstren är dom som har bytt sida eller har ett bra samvete men gör medvetet onda handlingar ta hitler han gjorde onda handlingar men han var även sjuk i huvudet och dom som inte är sjuka i huvudet som tja säg att morgan freman skulle gå och bara skjuta folk då är han nog lite sjuk men det är dom som gör sånt men som inte är nått sjuka dom är monster

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 8:08 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Ok, men tycker du verkligen att de två var de värsta av bröderna?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 8:11 pm 
Maia

eden och dess bakgrund var iof som en sjukdom för Fëanors hus. Sedan späddes det på än mer av de handlinar som edens band drev dem till och de följder de fick.
Kan inte säga att jag ser Fëanors ätt som "onda". De är tragiska visst och deras "tvångstankar" leder till olyckliga handlingar som kan ses som onda ja.
Men de begår dem inte för lusten att "vara onda" utan för att deras ed gör dessa handlingar till ett tvång.

Dom bytte aldrig sida eller gjorde onda handlingar som inte påverkade deras samveten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 8:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Celegorm, Caranthir o curufin var de mest onda imo.

håller inte riktigt med dig där ordagnir. tänk på hur celegorm o curufin drev finrod mot döden o hur de sökte döda beren o luthien.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 9:09 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Håller med om att de i grunden inte är onda. Just Celegorms och Curufins handlingar gränsar annars till ren ondska, då de blivit alldeles vansinniga när de begår dessa brott. Men det jag menade var att jag var förvånad över att de mest storsinta av de sju sönerna, av Orome, betraktades som monster. (Amrod och Amras moral håller jag annars högt, men de utförde inte i närheten lika mycket som de övriga, vare sig ont eller gott.)

Maedhros stordåd och Maglors insikt när han kastade silmarillen i havet visar att de två stod i en klass för sig bland Feanors söner.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 9:27 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Maedhros o maglor var de enda vettiga. gillade maedhros beslut o handlingar (förutom att han föreslog att de skulle förhandla med morgoth vilket ledde till hans tillfångatagande) tills han övertalade maglor att döda vakterna o ta silmarillerna. amrod o amras var ganska osynliga måste jag säga.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 10:16 pm 
Maia

@Egalmoth. Ser det ändå inte som ren ondska. De var de minst balanserade av bröderna och de som förefaller haft svårast att hantera att bli "de berövade" lägger man till edens påverkan så var de mer att se som drivna i vansinne.
Händelserna i "Beren och Luthien" hänger ju ihop både med deras förlorade ställning och viktigare silmarillen.

De alver som möjligen var onda som jag ser det var Celegorms tjänare som satte ut Diors söner att svälta ihjäl.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2009 11:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

De också. Men att skjuta pilar mot luthien helt oprovocerat var inte direkt kopplat till eden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 23, 2009 10:25 am 
Maia

oprovocerat? Hur menar du?
Luthien var ju i det närmaste orsaken till att att de fördrevs från Nargthrond. Deras stora planer hade totalt slagits i spillror.
Därtill hade de hånats och ders egna följeslagare övergivit dem.
Dvs kopplat deras förlorade ställning.

Kopplingen till silmarillen/eden fanns eftersom det uppdraget var igång vilket involverade såväl Luthien som Beren.

Luthien visade ju klart att hon fördrog Beren en "låg" människa(!) framför någon av dem som var ädlingar av hennes eget släkte. Något som måste slagit hårt mot deras stolthet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 23, 2009 1:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

De såg Beren och Luthien redan på långt håll o satte efter dom, det var det jag menade med oprovocerat; det var inte så att tex Beren gav sig på dom först. Och bara för att någon berövar någon en annans ställning så behöver det förstås inte betyda att de berövade blivit provocerade. Snarare fick dom ju vad dom förtjänade, det var ingen provokation. Även Saurons handlingar måste ha haft en anledning och bakomliggande orsak eller hur? Skulle du säga att han provocerades till att anfalla Gondor i andra åldern bara för att tex Minas Ithil byggdes alldeles vid gränsen av hans land? Jag tycker inte det. Jag tycker han styrdes av sin egen ondska.

**

Celegorms och Curufins plan gick ut på att driva bort Finrod mot en säker död (då han måste försöka uppfylla eden han svor inför Barahir) och sedan ta makten över Nargothrond (de hade nämligen ingen åstundan att söka ta tillbaka silmarillerna utan att ha alvkungarnas samlade makt i sina händer). Dessa handlingar var i princip helt kopplade till eden, till skillnad ifrån det som rörde Beren och Luthien.

Och visst hur man än vrider och vänder på det så påverkades alla av eden och Silmarillerna, men i större eller mindre utsträckning. I det fallet jag nämnde var de inte den viktigaste orsaken. Sen så kan man fundera på om det verkligen finns ren ondska i Tolkiens värld, eftersom till och med Sauron var god i begynnelsen. Men det jag menar med ondska eller "ren ondska" är så nära ren ondska man kan komma nästan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 23, 2009 4:11 pm 
Maia

det var frågan vad DE upplevde det som inte vad DU ser det som när du läser. De ansåg knappast att de fick vad de förtjänade.
Några av de starkaste psykologiska drivkrafterna är förnedring och förlust. Något de upplevt under lång tid och kraftfullt helt nyligen.
Det påverkar driften till hämnd/återupprättelse.
Att lyfta ut varje situation och se den som ny är ohållbart. "Nuet" och hur någon reagerar påverkas av tidigare upplevelser.

Du kanske skulle läsa eden de svor och dess innebörd? Det rörde i högsta grad även Beren och Luthien. Att edens bud och deras politiska motiv gick in i varandra fungerande enbart förstärkande för deras agerande.

Kan inte tänka mig några som påverkades i högre grad av eden och silmarillerna än Fëanors söner.

Svart och vitt är ett enkelt sätt att se saker på. Men visst får du göra det. Det jag fascineras av i ME är dess komplexitet.
Saurons motiv. Han var korrumperad av makt inte ond för ondskan skull.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 23, 2009 5:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Inte desto mindre föredrog han att härska genom skräck.

Tror du på allvar att Celegorm o Curufin handlade av godhet med ditt sätt att se det bara för att de följde en ed? De visste mkt väl att deras handlingar var onda men eden drev dom att fortsätta med det. Vid det laget de anföll Beren o Luthien så hade de ju inte silmarillen, men deras sökande efter silmarillen var inget feanors söners ed hindrade. Däremot om de tagit o behållit en Silmarill skulle den börja verka.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 122 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]