INNEHÅLL | ANGÅENDE TOLKIEN | NYHETER | ETT FAN OCH DAGEN DÅ FILMEN KOM RECENSIONEN: A HOBBITS JOURNAL | DE HEMLIGA DAGBÖCKERNA | OMRÖSTNINGEN

A Hobbits Journal

– ett oansenligt litet häfte ...

Tänkt, nedskrivet och recenserat av: Veronica Ninwanen

Det är inte alla gånger som den största och flådigaste boken är den bästa. Ibland så kan de mindre och lite mer oansenliga föremålen vara de mest prisvärda ...

Det var av en ren slump jag hittade detta lilla häfte -- A Hobbits Journal -- när jag sökte på måfå bland olika titlar på en nätbokhandel. Egentligen var jag fast besluten om att köpa klassiska verk till min lilla boksamling därhemma. Jag hade redan lagt i Goethes Faust och Dantes Divine Commedy i min kundvagn. Men det var då en liten röst sa: "sök på Tolkien, det kan väl inte skada?"

Längtan tog givetvis överhanden (dessutom så hade jag bara handlat för en hundring), och jag knappade in Tolkien i den lilla sökrutan. Resultatet blev ett hundratal titlar, alla med olika anknytningar till den store författaren. Hur bestämde jag mig då för just A Hobbits Journal? Jo, det var ganska så enkelt. Jag hade aldrig hört talas om den förut och dessutom var den väldigt billig (vilket alltid underlättar).

När jag en vecka senare fick hem bokpaketet så var jag spänd av förväntan (ja, mitt liv är inte fyllt av spännande äventyr -- detta var det närmaste jag kunde komma ett!). Hade jag köpt något som inte var värt mina surt förvärvade slantar?

Nåja, nog om mig. Tillbaka till boken. När jag öppnade paketet och tog fram boken så slog det mig att den var mer lik ett häfte från en akvarellkurs än en fantasybok. Men jag blev stum när jag började bläddra i den. Det var en anteckningsbok! Men jag kan inte förstå hur någon skulle vilja besudla sidorna i den genom att skriva något. Boken var uppbyggd som en vanlig anteckningsbok med tomma ark, ornamenterade av vackra blyertsillustrationer av konstnären Michael Green.

Min favorit av teckningarna var nog den på Hjortrongull (eller Goldberry) -- hon såg inte ut som jag hade tänkt mig, men teckningen var otroligt vacker. Boken var definitivt värt sitt pris, även om den egentligen inte innehöll någon fakta. Det är bara en bok som borde tillhöra Tolkienfantastens samling, eller så borde den stå i bokhyllan hos den som tycker om fantasykonst.

---------------

A Hobbits Journal (ISBN 0-89471-090-7) går bland annat att köpa via Amazon.com här.

---------------