Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 8:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 05, 2009 11:17 pm 
Maia

nej.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 05, 2009 11:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Minas Tirith byggdes utan jättars hjälp även om det stod att det såg ut som det. Så lilla helms klyfta byggdes nog ganska snabbt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 06, 2009 11:12 am 
Maia
Användarvisningsbild

Kom och tänka på detta igen.

Ent=Jätte

Huon=Trol

Huonerna var väl mindre än enterna och kunde därför vara mer passande som troll.

Eller är min huon-bild alldelles fel?

The fall of Gondolin

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 06, 2009 4:10 pm 
Maia

Egalmoth skrev:
Minas Tirith byggdes utan jättars hjälp även om det stod att det såg ut som det. Så lilla helms klyfta byggdes nog ganska snabbt.

Intressant.. så du menar att ditt exempel med MT är bra för att belysa jättars existens i Arda för att det såg ut som att MT var byggt av jättar?
Medan Helms klyft som det berättas byggdes med hjälp av en jätte inte skulle vara ett exempel för att belysa jättars existens i Arda. På grund av Helms klyfts ringa storlek??? ok, men vi är alltså överens om att jättar sannolikt existerade i Arda?

Senast redigerad av ordagnir tis jan 06, 2009 4:22 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 06, 2009 4:20 pm 
Maia

Vet inte om Huornerna var mindre till storlek. Skillnaden var väl att de var mindre medvetna/vakna än enter.
Huornernas ursprung är dunkelt. Huruvida de är enter som blivit träd-lika eller träd som blivit ent-lika eller om båda formerna finns.

Enl. Lavskägge är trollen gjorda av Morgoth som nidbild av enterna. Morgoth kunde ju inte skapa utan bara fördärva så det är troligt att troll är förvanskade enter liksom orcher är förvanskade alver.

Huornernas mindre vakenhet/lägre grad av medvetande jämfört med enter gör dem mer lika troll som ju inte är kända för sin intelligens.
Enter uppfattar jag som intelligenta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 06, 2009 4:42 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ett annat skäl till varför det där med jättar som alltså skulle ha hjälpt Gondor med att bygga Helms klyfta inte bör vara sant alls är ju Isengård/Orthanc och Tolkiens beskrivningar av det.

"There stood a tower of marvellous shape. It was fashioned by the builders of old, who smoothed the Ring of Isengard, and yet it seemed a thing not made by the craft of Men, but riven from the bones of the earth in the ancient torment of the hills. A peak and isle of rock it was, black and gleaming hard: four mighty piers of many-sided stone were welded into one, but near the summit they opened into gaping horns, their pinnacles sharp as the points of spears, keen-edged as knives. Between them was a narrow space, and there upon a floor of polished stone, written with strange signs, a man might stand five hundred feet above the plain."

min kursiv.

Tolkien drar liknelser rätt ofta, något som andra författare också gör för att beskriva nånting på ett mer levande sätt.

Bara för att det såg ut som jättar byggt något är det inget som helst bevis för att de någonsin existerat.

Alltså jag tror visst att det möjligen kunde ha funnits jättar även i LOTR inte bara i Bilbo; jag tror det inte men jag utesluter det inte heller.

http://www.xboltz.net/orthanc.html

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 06, 2009 5:33 pm 
Maia

Egalmoth skrev:
Ett annat skäl till varför det där med jättar som alltså skulle ha hjälpt Gondor med att bygga Helms klyfta inte bör vara sant alls är ju Isengård/Orthanc och Tolkiens beskrivningar av det.

"There stood a tower of marvellous shape. It was fashioned by the builders of old, who smoothed the Ring of Isengard, and yet it seemed a thing not made by the craft of Men, but riven from the bones of the earth in the ancient torment of the hills. A peak and isle of rock it was, black and gleaming hard: four mighty piers of many-sided stone were welded into one, but near the summit they opened into gaping horns, their pinnacles sharp as the points of spears, keen-edged as knives. Between them was a narrow space, and there upon a floor of polished stone, written with strange signs, a man might stand five hundred feet above the plain."

min kursiv.

Säger ingenting om något.

Egalmoth skrev:
Tolkien drar liknelser rätt ofta, något som andra författare också gör för att beskriva nånting på ett mer levande sätt.

Ja det är grundläggande i berättande.

Egalmoth skrev:
Bara för att det såg ut som jättar byggt något är det inget som helst bevis för att de någonsin existerat.

Så varför använder du det då för att påvisa jättars existens?

Egalmoth skrev:
Alltså jag tror visst att det möjligen kunde ha funnits jättar även i LOTR inte bara i Bilbo; jag tror det inte men jag utesluter det inte heller.

http://www.xboltz.net/orthanc.html

Håller det för troligt att jättar existerade i Arda, de beskrivs ju Bilbo som utspelar sig i Arda. Det känns tveksamt att utesluta delar/företeelser för att de inte nämns i större grad i en senare skildring av samma värld. Sannolikt var jättar väldigt få och levde enbart i begränsade kanske bara ett område. Där LotR inte utspelade sig vilket förklarar att de inte förekommer i LotR.

För övrigt; snygg lego-modell :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 06, 2009 6:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Mm jag tänkte att du skulle gilla den :=) synd bara att han hade fel antal trappsteg :P

Det jag menade var att den där liknelsen med riven out of the bones of the earth kunde lika gärna ha bytts ut mot att en jätte gjorde det.

Förresten det där med onda troll var riktat till Eldalie.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 07, 2009 11:14 am 
Maia

Man kan inte få allt :D Legos standard storlek sätter begränsningar ibland vad jag minns av lego.

ok.
@NN kan vara bra. Gör det tydligt vem man riktar sig till :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2009 9:47 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Oj vad ni hunnit med medan jag varit borta ;)

Min uppfattning är att Tolkien inte var helnöjd med att ha nämnt jättar i The Hobbit, men att han inte ändrade något efteråt, utan istället lät bli att nämna dem och därför inte dra fokus på detta sagoväsen. Jag tänker mig att de existerade i Arda (blir för krångligt annars även om annat, såsom klockor, också finns med i The Hobbit och sedan inte finns längre).

Vad gäller trollen ser jag dem som fördärvade enter, medan jag tänker mig huornerna som enbart fördärvade av tid och sådant de utsatts för (tex eld, yxor). Enterna är inte "snälla" liksom heller inte alverna eller någon annan ras är det. De står på den "goda" sidan när det gäller Ardas kamp, så de är goda i den bemärkelsen, men i övrigt undviker jag dessa etiketter på raserna. Huornerna är därför inte "onda" utan bara mer egensinniga och kanske hämndlystna. När Morgoth fördärvade enter till troll tänker jag mig att det inte fanns några huorner ännu, så han hade bara enter (och entiskor?) att tillgå.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 09, 2009 1:27 pm 
Maia

Citera:
Min uppfattning är att Tolkien inte var helnöjd med att ha nämnt jättar i The Hobbit, men att han inte ändrade något efteråt, utan istället lät bli att nämna dem och därför inte dra fokus på detta sagoväsen. Jag tänker mig att de existerade i Arda (blir för krångligt annars även om annat, såsom klockor, också finns med i The Hobbit och sedan inte finns längre).

Instämmer sen tycker jag det är möjligt att ge dem en förklaring och kontext i och utifrån berättelsen och andra källor.

Citera:
Vad gäller trollen ser jag dem som fördärvade enter, medan jag tänker mig huornerna som enbart fördärvade av tid och sådant de utsatts för (tex eld, yxor). Enterna är inte "snälla" liksom heller inte alverna eller någon annan ras är det. De står på den "goda" sidan när det gäller Ardas kamp, så de är goda i den bemärkelsen, men i övrigt undviker jag dessa etiketter på raserna. Huornerna är därför inte "onda" utan bara mer egensinniga och kanske hämndlystna. När Morgoth fördärvade enter till troll tänker jag mig att det inte fanns några huorner ännu, så han hade bara enter (och entiskor?) att tillgå.

Som lavskägge sa "Jag är inte på någons sida eftersom ingen är på min sida" :) Vilket nog kan ses som allmängiltigt Ont och gott är den episka nivån och egentligen gudarnas "spel". De "vanliga" agerar främst i egen nytta.
Huorner är väl mer som bestar/djur då de har en ganska låg grad av medvetande och är "vilda".
Säkerligen också entiskor. Enter förökar sig könsligt därför är det rimligt att anta att även troll gör det.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]