Egalmoth skrev:
Ett annat skäl till varför det där med jättar som alltså skulle ha hjälpt Gondor med att bygga Helms klyfta inte bör vara sant alls är ju Isengård/Orthanc och Tolkiens beskrivningar av det.
"There stood a tower of marvellous shape. It was fashioned by the builders of old, who smoothed the Ring of Isengard, and yet it seemed a thing not made by the craft of Men, but riven from the bones of the earth in the ancient torment of the hills. A peak and isle of rock it was, black and gleaming hard: four mighty piers of many-sided stone were welded into one, but near the summit they opened into gaping horns, their pinnacles sharp as the points of spears, keen-edged as knives. Between them was a narrow space, and there upon a floor of polished stone, written with strange signs, a man might stand five hundred feet above the plain."
min kursiv.
Säger ingenting om något.
Egalmoth skrev:
Tolkien drar liknelser rätt ofta, något som andra författare också gör för att beskriva nånting på ett mer levande sätt.
Ja det är grundläggande i berättande.
Egalmoth skrev:
Bara för att det såg ut som jättar byggt något är det inget som helst bevis för att de någonsin existerat.
Så varför använder du det då för att påvisa jättars existens?
Egalmoth skrev:
Alltså jag tror visst att det
möjligen kunde ha funnits jättar även i LOTR inte bara i Bilbo; jag tror det inte men jag utesluter det inte heller.
http://www.xboltz.net/orthanc.html
Håller det för troligt att jättar existerade i Arda, de beskrivs ju Bilbo som utspelar sig i Arda. Det känns tveksamt att utesluta delar/företeelser för att de inte nämns i större grad i en senare skildring av samma värld. Sannolikt var jättar väldigt få och levde enbart i begränsade kanske bara ett område. Där LotR inte utspelade sig vilket förklarar att de inte förekommer i LotR.
För övrigt; snygg lego-modell