Ojojoj, har läst igenom hela tråden och....den väcker ju tankar även hos mig. Men jag ger mig inte in på att försöka analysera, dock kan jag ge min spontana reaktion. Jag har vissa böcker som jag läser när jag är i ett visst känsloläge, kan variera oerhört. Böckerna som jag fastnar för så till den milda grad att jag läser om och om igen tillfredställer alltså ett (kanske dolt) behov hos mig. Tror alltså att detta med kvalitet har en hel del att göra med hur en läsare är funtad rent känslomässigt. Oavsett ålder. Vissa av mina favoriter hittade jag redan som barn men en del hänger fortfarande med. När jag behöver den speciella känslan av igenkännande(tröst t.ex) som just den boken ger. På så vis har jag ju även fått en del favoritförfattare som jag försöker få läsa allt av. Bättre eller sämre produkter, spelar inte så stor roll. Igenkännandet spelar in. Men med åren har jag utvecklat ett mer kritiskt tänkande och ibland faller ju t.o.m. favoriter bort....Så jag läser inte Fantasy och SF enbart för att upptäcka något nytt, utan ofta för att jag kan placera in mig själv i boken och känna mig hemma.
Tolkien har ställt till det på sätt o vis för mig eftersom jag ofelbart börjar jämföra nyare verk med hans och då blir det oftast till de nyares nackdel. Lite orättvist.
(Mitt eget utkast till en bok ligger alltså i skrivbordslådan....)
Har fått en radda av Eddings böcker, läste halva första och resten bara står där och samlar damm....
Undrar om ni har läst en serie böcker av Edgar Rice Burroughs (som skrev Tarzanböckerna) som handlar om John Carter och hans äventyr på Mars. Det är mer Fantasy än SF tycker jag. Har aldrig läst något som det händer så himla mycket på varje sida, rena actionsåpan. Men rätt kul. (Läste dem på 70-talet så de kanske inte skulle funka idag...)
Nu har jag hittat en ny (för mig) författare som jag känner att jag vill kolla: Kevin J Anderson: Hidden Empire: The Saga of Seven Suns. (Han skrev Star Wars bl.a.)
Annars gillar jag LeGuin, Lewis, Nesbith, ja många fler som jag inte kommer på just nu.
Detta inlägg blev visst lite rörigt, många tankar på en gång...