Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 20, 2026 1:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 15  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 19, 2005 10:25 am 
Redaktionen

Backman skrev:
marijuana betyder cigarett(tobak) på mexikanska.. mexikanarna använde det ordet, som fördes vidare till Usa. Och på nått sätt så blev det ett ord för cannabis.. Bara ett litet påpekande..

Och vad har detta påpekande för relevans?

Backman skrev:
Denna debatten har funnits länge, nästan enda sedan boken kom.. Cannabis rökare har påpekat att det finns influencer länge...

Att säga "det finns influenser" (och ja, det stavas så) är inte samma sak som att det verkligen inns några sådana. Jag kan hävda att jorden är platt som pannkaka -- det betyder inte att den är det.

Det gjordes ett omtalat experiment i dikttolkning på 80-talet, där ett stort antal personer sattes att läsa Johan Ludvig Runebergs dikt "Den enda stunden". Sedan fick de tala om vad den handlade om. Det mest beryktade svaret kom från en hängiven jägare som envist hävdade att "Den handlar om en jägare som möter en stilig älg i skogen och blir så imponerad av den att han inte skjuter utan låter den löpa". Det var INTE det Runeberg menade, men jägaren pressade in dikten i sin egen lilla begreppsvärld.

Något som drogromantikerna här försöker göra med The Lord of the Rings.

Backman skrev:
För övrigt så tror inte jag att han skulle gå ut med att han röker cannabis.. Med tanke på hur tabu det är i dagens sverige, så kan ju bara tänka mig hur det var i ett väldigt konservativt england under 30-50 talet.

DUH! Han skulle inte heller säga något om han INTE höll på med det. Det brukar vara den enklaste tolkningen.

Backman skrev:
Man måste inte ha klara bevis för allt. Många författare lägger in dolda budskap i texterna..

Naturligtvis. Men då måste man som läsare kunna underbygga sin tolkning och bevisa att den hänger ihop. Se tidigare inlägg om albinokaninerna (eller har du redan glömt det?).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 19, 2005 10:33 am 
Redaktionen

Backman skrev:
Martinus skrev:
Det är tämligen uppenbart att jag vet mer om Tolkien än vad du gör.

Det gör du troligtvis.. Jag kan mer om mer om drog inluencer..

Men det är inte det det handlar om! Mitt kunnande om Tolkien säger mig att dina fria fantasier saknar förankring i fakta.

Backman skrev:
Citera:
Och det du säger där skulle stämma om det var tobak också. Du verkar ha lite problem med att tänka igenom din argumentering?

Jag är öppen för andras tolkningar, är man bestämd att det är tobak då tror man på det till 100%. Det kan mkt väl vara tobak, men jag ser vissa cannabis influencer i boken. Och jag är inte ensam om att se det, som jag sade innan så har detta disskuterats i 40-50 år..

Du gör en icke underbyggd tolkning. Jag har stöd i det jag vet om Tolkiens liv.

Backman skrev:
Citera:
Och det är ju ganska uppenbart att vederbörande inte är någon Tolkienkännare, talar om filmen och möjligen har skummat boken litegrann. Han har väl tagit ngot som slöat ner honom en del.

Han verkar ju helt klart vara en större och öppnare tolkien kännare än dig.. Att han har tagit något bevisar ju bara din fördomar, och vilken nivå du ligger på..

Han gör sitt bästa för att bevisa dem med sitt "resonemang"! Han har ju inga som helst fakta att bygga på, bara lösa påståenden. Att kalla honom "större och öppnare tolkien kännare" (särskrivning! :P ) är enbart pinsamt. Han vet ingenting om Tolkien som person.

Backman skrev:
För övrigt så behöver du inte bevisa nått för mig.. Jag har min åsikt och min uppfattning...
Jag ser vissa influencer, och dom kan du inte ändra på..

Nej, var och en kan ju fantisera fritt. Jag föredrar att hålla mig till fakta. Mindre sannolikt att man blir utskrattad då.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 19, 2005 10:35 am 
Redaktionen

Älva skrev:
Nej, möjligen flugsvamp! :mrgreen:

Jo, och några flugsvampskäkande bärsärkahobbitar har vi ju inte sett till. :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 19, 2005 10:44 am 
Hobbit

Martinus skrev:

Citera:

Tobak vs tobak blir då argumentet...

Citera:
Att säga "det finns influenser" (och ja, det stavas så) är inte samma sak som att det verkligen inns några sådana. Jag kan hävda att jorden är platt som pannkaka -- det betyder inte att den är det.

Det gjordes ett omtalat experiment i dikttolkning på 80-talet, där ett stort antal personer sattes att läsa Johan Ludvig Runebergs dikt "Den enda stunden". Sedan fick de tala om vad den handlade om. Det mest beryktade svaret kom från en hängiven jägare som envist hävdade att "Den handlar om en jägare som möter en stilig älg i skogen och blir så imponerad av den att han inte skjuter utan låter den löpa". Det var INTE det Runeberg menade, men jägaren pressade in dikten i sin egen lilla begreppsvärldNågot som drogromantikerna här försöker göra med The Lord of the Rings..

Där fick det ju iaf klara besked att att jägarna hade fel.. Men så vitt jag vet så har aldrig Tolkine blånekat att det fanns influencer.. Han förde ju tillomed dialog med många hippies förr..
Sen kan man ju disskutera varför Christopher Tolkien accepterar PJ helt klara cannabis influencer i filmen..

Citera:
DUH! Han skulle inte heller säga något om han INTE höll på med det. Det brukar vara den enklaste tolkningen.

Att riskera att bli fängslad kontra vara fri är väl ett enkelt val..

Citera:
Naturligtvis. Men då måste man som läsare kunna underbygga sin tolkning och bevisa att den hänger ihop. Se tidigare inlägg om albinokaninerna (eller har du redan glömt det?).

Texten från unfinnished tales är bevis nog för mig.. Jag tolkar den texten som att det rör sig om nått som är starkare än tobak..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 19, 2005 11:13 am 
Hobbit

Citera:
"... Och nu är sanningen den att när Saruman upptäckte hur förtjust Gandals var i den ört han kallade ´pipgräs´ (han brukade säga att om småfolket aldrig åstadkommit något annat, skulle det ändå vara värt att hedras i alla tider bara för de här bladens skull), hade han talat mäkta hånfullt om den saken, men samtidigt prövat denna njutning privat och snart själv börjat använda dessa blad; och därmed hade Fylke blivit allt viktigare för honom."

"På grund av den hätskhet och rädsla han kände inför Gandalf kom Saruman så småningom att alltmer undvika denne, och de träffades sällan utom när det Vita rådet samlades. Det var vid det stora rådslaget 2851 som det först talades om ´halvlingsbladen´, och just då det hände fann man saken ganska roande, men efteråt skulle man minnas den i ett annat ljus. Rådet samlades i Vattnadal och Gandalf satt avsides, tyst, men ivrigt rökande (vilket han aldrig gjort tidigare vid rådets sammanträden), medan Saruman talade mot hans förslag och manade till att man mot Gandalfs råd inte skulle gå till Storms mot Dol Guldur. Det tycktes som om både hans tystnad och hans rökning i hög grad irriterade Saruman, och innan rådet skingrades igen sade han till Gandalf: "Det förvånar mig något, Mithrandir, att du när man förhandlar om viktiga frågor leker med dina leksaker som ger eld och rök, medan vi andra talar allvar om väsentliga ting." Men då log Gandalf bara och svarade: "Om du själv nyttjade denna växt, skulle du inte undra över den saken. Då skulle kanske du finna att röken man blåser ut rensar sinnet från skuggor därinne. Röken ger i alla fall tålamod att lyssna till dumheter utan att gripas av vrede. Men pipan är inte en av mina leksaker. Rökningen är en konst jag lärt av småfolket i väst, ett muntert och aktningsvärt folk, även om det kanske inte är mycket värt för dina högtflygande planer."

Efter att ha brukat tobak i ca 10 år finner jag att tobak inte gör så med mig..
En vanebrukare av tobak tillför nikotin för att hjärnan skall fungera som normalt..
Varför i hela fridens namn försöker gandald få sauroman att förstå att med denna örten så glömmer du skuggor i ditt inre.. Tobak har inte det effekter som påverkar hjärnan så att tiden försvinner så att saker försvinner.. Tillförsel av nikotin är ett krav för att hjärnan skall fungera som normalt..
"Om du själv nyttjade denna växt, skulle du inte undra över den saken"
Cannabis har den effekten att man slutar bry sig om saker som egentligen inte har så stor mening.. (the who cares factor is huge) är vä'l ett känt cannabis begrepp.. "det ordnar sig"

Har du grälat med frugan och gått och tagit dig en joint så förstår du kanske innebörde av "Om du själv nyttjade denna växt, skulle du inte undra över den saken"

Om tobak varit så kraftig drog som beskrivs i texten, då hade den troligen klassats som narkotika.. Det är liksom inget känt begrepp att tobak får folk att glömma sina inre skuggor.. Nikotin får som jag sade ovan folks hjärnor att fungera som normalt, och därför kan folk behärska sig.. Med andra ord folk som inte röker klarar av denna behärskning.. Men problem glömms ej med tobak.. Om det nu är så får ni gärna förklara vart ni köper eran tobak :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 19, 2005 11:40 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Backman skrev:
Cannabis har den effekten att man slutar bry sig om saker som egentligen inte har så stor mening.. (the who cares factor is huge) är vä'l ett känt cannabis begrepp.. "det ordnar sig"

Vilket också är ett mycket vanligt värmländskt valspråk. :lol:

Backman skrev:
Varför i hela fridens namn försöker gandald få sauroman att förstå att med denna örten så glömmer du skuggor i ditt inre.. Tobak har inte det effekter som påverkar hjärnan så att tiden försvinner så att saker försvinner..

Han säger inte att tiden eller saker försvinner. Skuggorna försvinner = sinnet klarnar, vilken är en härlig bieffekt av tobak som jag har nyttjat i mer än tio år...

Backman skrev:
Men så vitt jag vet så har aldrig Tolkine blånekat att det fanns influencer.. Han förde ju tillomed dialog med många hippies förr..

Influenserna kom i såna fall inte från hippiesarna. Eftersom dessa inte existerade före 1964 och rörelsen var som störst 1968 så de kan näppeligen ha bidragit till hobbitarnas rökvanor eftersom Bilbo kom ut redan på trettiotalet. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 19, 2005 11:40 am 
Redaktionen

Backman skrev:
Martinus skrev:

Citera:

Tobak vs tobak blir då argumentet...

Etersom "marijuana" har den betydelse det har idag är inlägget helt ovidkommande.

Backman skrev:
Där fick det ju iaf klara besked att att jägarna hade fel.. Men så vitt jag vet så har aldrig Tolkine blånekat att det fanns influencer.. Han förde ju tillomed dialog med många hippies förr..

Varför skulle han behöva göra det? Såvitt jag vet besteg han inte Mount Everest heller, och jag har aldrig sett honom blåneka till att han har gjort det heller. Man behöver inte säga att man inte har gjort något när man de facto inte har gjort det. Och vad beträffar dialogen med hippes så tyckte han att de var vilseledda stackare.

Och du kanske redan har glömt det, men den gängse stavningen är "influenser". Jag har synnerligen svårt att ta dig på allvar när du inte kan ta till dig det.

Backman skrev:
Sen kan man ju disskutera varför Christopher Tolkien accepterar PJ helt klara cannabis influencer i filmen..

Där finns inget att diskutera. Dödsboet (dvs. CT & Co) krävde att få 100% konstnärligt inflytande på filmen. New Line Cinema vägrade, vilket de kunde göra eftersom JRRT sålde rättigheterna med mycket få förbehåll. CT ville därför inte ha något alls att göra med filmerna. Och vad han tyckte om filmerna som helhet är allmänt känt. Påståendet att han skulle acceptera PJ:s cannabisreferenser (observera ordval) faller därmed på sin egen orimlighet.

Backman skrev:
Citera:

Att riskera att bli fängslad kontra vara fri är väl ett enkelt val..

Se vad jag skrev tidigare. Jag upprepar: Han skulle inte heller säga något om han INTE höll på med det. Han sa heller aldrig "Jag har aldrig varit på månen", av den enkla anledning att han faktiskt inte hade varit det och därmed inte behövde förneka det. Occams rakkniv. Dina allt vildare fabuleringar är bara ett försök att försvara din drogromantiska önskedröm om obefintliga cannabisreferenser. Hur vore det om du skulle försöka ta reda på lite fakta om Tolkiens liv?

Backman skrev:
Citera:

Texten från unfinnished tales är bevis nog för mig.. Jag tolkar den texten som att det rör sig om nått som är starkare än tobak..

Och den texten är inte något bevis, vilket vi har sagt om och om igen. Dessutom var det väl du som sa innan att tolkningen var öppen och att det kunde vara tobak? I så fall kan den väl knappast vara något BEVIS?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 19, 2005 12:09 pm 
Hobbit

Citera:
Och du kanske redan har glömt det, men den gängse stavningen är "influenser". Jag har synnerligen svårt att ta dig på allvar när du inte kan ta till dig det.

Ger mig ur denna tråden.. Måhända att jag har problem att stava, det gör inte att jag är mindre värd :(

För övrigt så skriver jag på jobbet, och har inte all tid i världen att kanske rättstava allt.. Men jag ju skylla mig själv..
Men nu slipper du mig i tråden..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 19, 2005 12:43 pm 
Redaktionen

Backman skrev:
Citera:

Ger mig ur denna tråden.. Måhända att jag har problem att stava, det gör inte att jag är mindre värd :(

För övrigt så skriver jag på jobbet, och har inte all tid i världen att kanske rättstava allt.. Men jag ju skylla mig själv..
Men nu slipper du mig i tråden..

Sorry, det var rätt lågt av mig. Men jag ska också lämna tråden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 19, 2005 1:25 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Mja, Backman: jag tror inte riktigt att Martinus menade att du var mindre värd. Det är ingen på grund av felstavning. Förmodligen tolkade han det som att du ignorerade försöken till rättning.

Kanske var det lite för hårt av Martinus men han är ödmjuk nog att be om ursäkt så jag tycker att ni båda fortfarande kan debattera i tråden och ingen skada är skedd och inga värre personangrepp har haglat direkt. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 19, 2005 1:33 pm 
Hobbit

Kanske återuppstår jag som Backman "den vise" och på nytt debatterar i tråden.. Men då måste jag nog röka Älvas starka tobak först så jag glömmer det gamla :P
Vart köper du den?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 19, 2005 2:18 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Gul camel i vilken tobakshandel som helst! :mrgreen: Och ja.... den anses vara en stark sort. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 19, 2005 4:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Intressant länk. Som vanligt är det i engelskspråkiga sammanhang mycket större öppenhet, ödmjukhet och förståelse än när fördomsfulla och dumdryga sosse-svenskar ska ge sin högst inskränkta syn på allt som har med droger att göra, där alla droger (fast inte alkohol och tobak, "de är ju inte droger"(!)) ses som ett helt igenom ont nattsvart gift, som ska utrotas vare sig det växer i naturen eller befinner sig inuti människohjärnor... Detta beteende är vanligast hos svenskar som boendes i småstäder som aldrig varit utomlands, som vars största nöje är att dricka hembränt och köra runt i byn stående på epatraktorns tak, skrikandes som brunstiga vrålapor.
Aldrig kommer de att förstå varför en miljard av jordens människor röker på.

Jaha du, den tråden säger mer om den som länkat tycker jag. Titta på den här likaledes engelskspråkiga tråden istället! En pipgrästråd av betydligt högre kvalitet. Ett par inlägg från tråden:

Citera:
>Exactly. People do not use the word 'weed' to describe tobacco.

They evidently used to, however, at least in England:

"'But if you should find tobacco in any boy's room, you must punish
him well, Trevor.'...There might be any number of devotees of the
weed....To smoke at school is to insult the divine weed."
--P.G. Wodehouse, *The Gold Bat*, published 1904.

So Tolkien's use of "weed" for tobacco was clearly not particularly
eccentric in his time and place.

Citera:
> But it seems plain to me that Tolkien meant for pipeweed to be
> inspired by and related to our tobacco, not to *be* our tobacco, or
> else he could have just referred to the species by its full Latinate
> name in the Prologue.

It's also possible that his phrasing was just meant to give the
Prologue a more "historical" air: the standard "it's been so long that
the details are hazy" sort of thing. Having said that, I think that
the Prologue probably gives just as much information as Tolkien
intended to.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 19, 2005 5:10 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Det gjordes ett omtalat experiment i dikttolkning på 80-talet, där ett stort antal personer sattes att läsa Johan Ludvig Runebergs dikt "Den enda stunden". Sedan fick de tala om vad den handlade om. Det mest beryktade svaret kom från en hängiven jägare som envist hävdade att "Den handlar om en jägare som möter en stilig älg i skogen och blir så imponerad av den att han inte skjuter utan låter den löpa". Det var INTE det Runeberg menade, men jägaren pressade in dikten i sin egen lilla begreppsvärld.

Något som drogromantikerna här försöker göra med The Lord of the Rings.

Jo, det där är beryktat. Men du minns lite fel verkar det som. Studien gjordes redan på femtiotalet och det var en folkhögskoleelev (vet inte var du fått det där med jägare ifrån) som gjorde den beryktade tolkningen och ditt citat stämmer inte alls. Men jag håller definitivt med dig om slutsatsen, den är på kornet. OCH historien har även en fortsättning. Folkhögskoleeleven fick i nästa fas av experimentet läsa en textanalys av dikten och konstaterade själv följande: "Angående 'den enda stunden', verkar det som jag totalt missuppfattat den." Vissa forummedlemmar verkar ha en del att lära av folkhögskoleeleven. :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 20, 2005 1:14 pm 
Hobbit

Hobbits enjoy a good pipe almost as much as their food and drink, and they certainly consider a meal incomplete without a smoke at the end. The art is known among some of the wizards and the Dúnedain or rangers, but to much of the race of Man the herb is only known for its sweet scented flowers and the history of its use was left to a hobbit - Meriadoc Brandybuck - to write.,

Den markerade texten, vad menas med det?
Vad var det som Meriadoc Brandybuck skrev?
"Man the herb" Förklarning?
http://www.everything2.com/index.pl?node=hobbit

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]