Martinus skrev:
Citera:
Och vad har detta påpekande för relevans?
Tobak vs tobak blir då argumentet...
Etersom "marijuana" har den betydelse det har idag är inlägget helt ovidkommande.
Backman skrev:
Där fick det ju iaf klara besked att att jägarna hade fel.. Men så vitt jag vet så har aldrig Tolkine blånekat att det fanns influencer.. Han förde ju tillomed dialog med många hippies förr..
Varför skulle han behöva göra det? Såvitt jag vet besteg han inte Mount Everest heller, och jag har aldrig sett honom blåneka till att han har gjort det heller. Man behöver inte säga att man inte har gjort något när man de facto inte har gjort det. Och vad beträffar dialogen med hippes så tyckte han att de var vilseledda stackare.
Och du kanske redan har glömt det, men den gängse stavningen är "influen
ser". Jag har synnerligen svårt att ta dig på allvar när du inte kan ta till dig det.
Backman skrev:
Sen kan man ju disskutera varför Christopher Tolkien accepterar PJ helt klara cannabis influencer i filmen..
Där finns inget att di
skutera. Dödsboet (dvs. CT & Co) krävde att få 100% konstnärligt inflytande på filmen. New Line Cinema vägrade, vilket de kunde göra eftersom JRRT sålde rättigheterna med mycket få förbehåll. CT ville därför inte ha något alls att göra med filmerna. Och vad han tyckte om filmerna som helhet är allmänt känt. Påståendet att han skulle acceptera PJ:
s cannabis
referenser (observera ordval) faller därmed på sin egen orimlighet.
Backman skrev:
Citera:
DUH! Han skulle inte heller säga något om han INTE höll på med det. Det brukar vara den enklaste tolkningen.
Att riskera att bli fängslad kontra vara fri är väl ett enkelt val..
Se vad jag skrev tidigare. Jag upprepar: Han skulle inte heller säga något om han INTE höll på med det. Han sa heller aldrig "Jag har aldrig varit på månen", av den enkla anledning att han faktiskt inte hade varit det och därmed inte behövde förneka det. Occams rakkniv. Dina allt vildare fabuleringar är bara ett försök att försvara din drogromantiska önskedröm om obefintliga cannabisreferenser. Hur vore det om du skulle försöka ta reda på lite fakta om Tolkiens liv?
Backman skrev:
Citera:
Naturligtvis. Men då måste man som läsare kunna underbygga sin tolkning och bevisa att den hänger ihop. Se tidigare inlägg om albinokaninerna (eller har du redan glömt det?).
Texten från unfinnished tales är bevis nog för mig.. Jag tolkar den texten som att det rör sig om nått som är starkare än tobak..
Och den texten är inte något bevis, vilket vi har sagt om och om igen. Dessutom var det väl du som sa innan att tolkningen var öppen och att det kunde vara tobak? I så fall kan den väl knappast vara något BEVIS?