Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör jun 06, 2026 11:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 06, 2005 4:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Jag har inte sagt att "Trädskägge" skulle vara "fel". Jag tycker inte heller "Lavskägge" är fel, och det fungerar som "a rendering of Fangorn into the Common Speech", tycker jag. Sedan finns det andra saker som talar för "Lavskägge", till exempel bevarar man ju en koppling till den botaniska betydelsen. Men ni kanske menar att den kopplingen är en slump, något som Tolkien inte var medveten om?

Men ”Trädskägg”! Var det verkligen allvarligt menat?

På vilket sätt är en lav mer botaniskt än ett träd? Eller menade du skägglav? Skägglave? I vilket fall borde skägglavskopplingen funka lika bra på svenska som på engelska. Om jag tänker mig ett träd med skägg så är skägget skägglav.

Tree=träd - lättare än så blir det faktiskt inte. Och återigen är det invanda gamla namn som spökar. Trädskägg låter på inget vis konstigare eller lustigare än Treebeard på engelska.

Själv tycker jag att Treebeard låter lite indianskt, och entiska namn överhuvudtaget. Quickbeam... På det sättet att de helt enkelt beskriver något hos personen. På det sättet skulle Trädskägg passa bättre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 06, 2005 5:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Oj, det här verkar vara känsligt. Jag tyckte bara det var tråkigt att ”Lavskägge” inte fick vara kvar. Det är inget direkt fel på ”Trädskägge”, men jag gillar ”Lavskägge” betydligt mer. ”Trädskägg” utan ”e” tycker jag däremot inte alls fungerar som namn på svenska, men de som tycker det låter bra får väl tycka det. Jag är bara uppriktigt förvånad.

”Treebeard” är det engelska namnet på Usnea barbata, gropig skägglav. ”Lavskägge” är därför ett ytterst passande namn. Nu menar jag inte att man absolut måste bevara den kopplingen. Men det är ju ingen nackdel om man gör det. Dessutom lär Usnea barbata liksom Lavskägge vara starkt hotad. ;)

vanja skrev:
Själv tycker jag att Treebeard låter lite indianskt, och entiska namn överhuvudtaget. Quickbeam...

Det är nog Ohlmarks översättning av "Quickbeam" som spökar. ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 06, 2005 6:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
vanja skrev:
Själv tycker jag att Treebeard låter lite indianskt, och entiska namn överhuvudtaget. Quickbeam...

Det är nog Ohlmarks översättning av "Quickbeam" som spökar. ;)

Njaeeaae... Kanske. Men jag tror inte det, för när jag satt och tänkte, så funderade jag först på själva namnet 'Treebeard', och sedan när jag tänkte på andra entnamn, som nämns, tänkte jag såklart på Quickbeam, men sedan fick jag faktiskt tänka ordentligt i en stund innan jag kom på vad Ohlmarks översättning var, och när jag kom på det skrattade jag till, eftersom det ju lät än mer indianskt! Jag har inte läst Sagan om de två tornen på över 10 år!

(Ett litet PS. Är det inte bekvämt att titlarna ändrats marginellt, så man kan skilja de två översättningarna åt utan att behöva säga Eriksson eller Ohlmarks varje gång?)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 08, 2005 5:26 pm 
The Magnificent

Finns "de två tornen" i butikerna hos er också nu? Gick på stan idag och fick till min förvåning se att den låg där i hyllorna! Skulle den inte komma förrän om några veckor?!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 4:12 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

It´s mine, my precious...

Idag gick den (De två tornen) att handla på Åhlens i Boden. Har redan hunnit läsa 70 sidor och mer skall det bli, bara man inte var tvungen att springa ner i tvättstugan hela tiden...grrr...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]