Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 11:07 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 10:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Backman skrev:
Men detta är ju tjusningen med böcker, alla får tolka dem hur man vill och bilda sin egen uppfattning..

Säg det till Nerloth som inte tillåter Tolkien och hans hober att röka vanlig tobak utan tvingar i dem cannabis. ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 10:44 pm 
Hobbit

Ohlmarxisten skrev:
Nerloth, helt glasklart! Du med din uppenbara fixering vid cannabis och dina ideliga drogreferenser "röker inte själv", för att citera dig. Men farbror Tolkien var däremot "väl medveten om effekterna av cannabis"*, och detta är väldigt tydligt eftersom Tolkien låter Gandalf "finna att röken man blåser ut rensar sinnet från skuggor", typ.

* Nerloth menar här i likhet med Backman att Tolkien "använde" cannabis. Men till skillnad från Backman verkar Nerloth inte våga erkänna att det är vad han menar.

:lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 10:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Backman skrev:
Men detta är ju tjusningen med böcker, alla får tolka dem hur man vill och bilda sin egen uppfattning..

Säg det till Nerloth som inte tillåter Tolkien och hans hober att röka vanlig tobak utan tvingar i dem cannabis. ;)

Frågan är väl snarare varför du/ni tvingar i de stackars hoberna giftig, onyttig tobak när de hellre vill ha den goda, trevliga och läkande örten cannabis. :)

Men för att återgå till ämnet: de enda som kan avgöra vad det Tolkien beskriver påminner mest om är de som har använt båda droger. Av någon anledning säger majoriteten av dessa att det påminner mest om cannabis.
Varför det är så kan ni ju fundera över....och om ni själva nyttjade denna växt, skulle ni inte undra över den saken. ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 11:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Men för att återgå till ämnet: de enda som kan avgöra vad det Tolkien beskriver påminner mest om är de som har använt båda droger. Av någon anledning säger majoriteten av dessa att det påminner mest om cannabis.

Ja, du har väl gjort en vetenskaplig studie av det, och då med cannabispåverkade försökspersoner får man förmoda.

Nerloth skrev:
Varför det är så kan ni ju fundera över... och om ni själva nyttjade denna växt, skulle ni inte undra över den saken. ;)

Varför prövar du inte om du nu är så nyfiken?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 11:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:

Jag kanske har prövat? Jag vill inte uppmana någon att börja, men att ha testat minst en gång borde höra till allmänbildningen. :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 11:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Ohlmarxisten skrev:

Jag kanske har prövat? Jag vill inte uppmana någon att börja, men att ha testat minst en gång borde höra till allmänbildningen. :lol:

Kommer du inte ihåg om du har prövat? :lol: Godnatt!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 8:38 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Men för att återgå till ämnet: de enda som kan avgöra vad det Tolkien beskriver påminner mest om är de som har använt båda droger.

Därför undrar jag då varför du avfärdar min åsikt som ogiltig? Jag har dessutom en låtsasfarsa som är ex-hippie som även har läst böckerna. Han om någon borde ha kopplat direkt om det vore så stora likheter. Jag gör det inte.

Backman: Om hobbitarna gick runt och rökte på hela tiden så skulle de vara slöa, handlingsförlamade och tröga. Detta är inte fallet då de är både driftiga och intelligenta på sitt eget bonnvis.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 9:32 am 
Maia
Användarvisningsbild

För att inte dra iväg i legaliseringsträsket igen, utan hålla sig till trådens ämne, så anser jag att man i det här fallet måste använda det sk Occams rakblad.

Är det sannolikast att Tolkien avsåg tobak - en växt och ett medel han var synnerligen väl förtrogen med och som han tyckte mycket om - eller att han avsåg cannabis, en växt och ett medel som åtminstone jag aldrigsett vare sig Tolkien eller hans etablerade uttolkare referera till? Nerloth, jag frågade efter bevis på att Tolkien var bekant med cannabis. Hur går efterforskningarna?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 9:49 am 
Hobbit

Älva skrev:
Backman: Om hobbitarna gick runt och rökte på hela tiden så skulle de vara slöa, handlingsförlamade och tröga. Detta är inte fallet då de är både driftiga och intelligenta på sitt eget bonnvis.

Citera:
han brukade säga att om småfolket aldrig åstadkommit något annat, skulle det ändå vara värt att hedras i alla tider bara för de här bladens skull), hade han talat mäkta hånfullt om den saken

Min bild av hoberna är väl att det inte är det mest aktiva folkslaget.. Även om det var flitiga i sin "bonniga" uppgifter...
Mat,fest,glädje,naturen var enligt mina uppfattningar det vitala för hoberna..

Senast redigerad av Backman tor aug 18, 2005 10:20 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 10:16 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Eh... hur kan man ha fördomar om något som man vet? Fördomar existerar väl när man är okunnig om något?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 10:53 am 
Hobbit

En annan aspekt är..
Toby hade troligtvis inte tillgång til 500w hps lampor samt samt odlade inomhus.. Men andra ord han fick troligen inte fram super stark cannabis...

Det rökte troligen svag utomhus-odlad cannabis (som inte är mkt starkare än tobak) Därav kunde hoberna röka ofta utan att bli altför slappa och slöa.. Även om dom enligt min mening var en aningens lata.. :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 11:00 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Backman skrev:
Det rökte troligen svag utomhus-odlad cannabis (som inte är mkt starkare än tobak)

Utomhusodlad, svag?! :shock: Tvärtom skulle jag vilja säga. Var får du dina uppgifter från? :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 11:14 am 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Därför undrar jag då varför du avfärdar min åsikt som ogiltig? Jag har dessutom en låtsasfarsa som är ex-hippie som även har läst böckerna. Han om någon borde ha kopplat direkt om det vore så stora likheter. Jag gör det inte.

Så du har använt båda droger?

Älva skrev:
Om hobbitarna gick runt och rökte på hela tiden så skulle de vara slöa, handlingsförlamade och tröga. Detta är inte fallet då de är både driftiga och intelligenta på sitt eget bonnvis.

Och var står det att hobbitar röker på "hela tiden"? Det står ingenstans... Se upp med skräckpropagandan också, man blir inte en "hjärndöd zombie" av att röka ibland som du försöker få det till.

Sarvi skrev:
Är det sannolikast att Tolkien avsåg tobak - en växt och ett medel han var synnerligen väl förtrogen med och som han tyckte mycket om - eller att han avsåg cannabis, en växt och ett medel som åtminstone jag aldrigsett vare sig Tolkien eller hans etablerade uttolkare referera till? Nerloth, jag frågade efter bevis på att Tolkien var bekant med cannabis. Hur går efterforskningarna?

Att det han beskriver är något starkare än vanlig tobak har jag till och med hört drogmotståndare säga, om du inte ens kan erkänna att det som beskrivs verkar skilja sig från vanlig tobak så visar det enbart att din envishet går före ditt förstånd.

Därmed inte sagt att det är cannabis, vilket jag aldrig har påstått, jag har enbart sagt att det påminner om cannabis. Du vill gärna få debatten till något jag inte har sagt för att passa dina preferenser, det är ett lömskt och illvilligt drag hos dig. :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 11:23 am 
Hobbit

Älva skrev:
Backman skrev:
Det rökte troligen svag utomhus-odlad cannabis (som inte är mkt starkare än tobak)

Utomhusodlad, svag?! :shock: Tvärtom skulle jag vilja säga. Var får du dina uppgifter från? :lol:

Generelt sett är den svagare ja.. Res till Jamaica så får du en ica påse med utomhusodlad cannabis för under 100 lappen. Den är så billig för att den är svag...

Nu har man ju korsat olika sorter för att få fram jätte starka sorter, om du bara går tillbaka till 60-talet så var cannabisen betydligt svagare..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 11:27 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Älva skrev:
Om hobbitarna gick runt och rökte på hela tiden så skulle de vara slöa, handlingsförlamade och tröga. Detta är inte fallet då de är både driftiga och intelligenta på sitt eget bonnvis.

Och var står det att hobbitar röker på "hela tiden"? Det står ingenstans... Se upp med skräckpropagandan också, man blir inte en "hjärndöd zombie" av att röka ibland som du försöker få det till.
Älva skriver ju klart och tydligt att de inte röker ibland, utan hela tiden. Alltså påstår hon inte att de de blir hjärndöda zombies av att röka ibland.

Nerloth skrev:
Att det han beskriver är något starkare än vanlig tobak har jag till och med hört drogmotståndare säga, om du inte ens kan erkänna att det som beskrivs verkar skilja sig från vanlig tobak så visar det enbart att din envishet går före ditt förstånd.
Och om nu Älva som tidigare användare av droger säger att det inte är cannabis betyder då det enligt din logik att det inte är det?
Nerloth skrev:
Därmed inte sagt att det är cannabis, vilket jag aldrig har påstått, jag har enbart sagt att det påminner om cannabis. Du vill gärna få debatten till något jag inte har sagt för att passa dina preferenser, det är ett lömskt och illvilligt drag hos dig. :?
Sarvi som lömsk och illvillig? :lol: Däremot har du nog rätt i att hela debatten har spårat ur från ursprungsmeningen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 219 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]