Älva skrev:
Därför undrar jag då varför du avfärdar min åsikt som ogiltig? Jag har dessutom en låtsasfarsa som är ex-hippie som även har läst böckerna. Han om någon borde ha kopplat direkt om det vore så stora likheter. Jag gör det inte.
Så du har använt båda droger?
Älva skrev:
Om hobbitarna gick runt och rökte på hela tiden så skulle de vara slöa, handlingsförlamade och tröga. Detta är inte fallet då de är både driftiga och intelligenta på sitt eget bonnvis.
Och var står det att hobbitar röker på "hela tiden"? Det står ingenstans... Se upp med skräckpropagandan också, man blir inte en "hjärndöd zombie" av att röka ibland som du försöker få det till.
Sarvi skrev:
Är det sannolikast att Tolkien avsåg tobak - en växt och ett medel han var synnerligen väl förtrogen med och som han tyckte mycket om - eller att han avsåg cannabis, en växt och ett medel som åtminstone jag aldrigsett vare sig Tolkien eller hans etablerade uttolkare referera till? Nerloth, jag frågade efter bevis på att Tolkien var bekant med cannabis. Hur går efterforskningarna?
Att det han beskriver är något starkare än vanlig tobak har jag till och med hört drogmotståndare säga, om du inte ens kan erkänna att det som beskrivs verkar skilja sig från vanlig tobak så visar det enbart att din envishet går före ditt förstånd.
Därmed inte sagt att det är cannabis, vilket jag aldrig har påstått, jag har enbart sagt att det påminner om cannabis. Du vill gärna få debatten till något jag inte har sagt för att passa dina preferenser, det är ett lömskt och illvilligt drag hos dig.