Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 26, 2026 11:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 164 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad har ni på Tolkienhyllan?
InläggPostat: mån nov 08, 2004 8:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Mitt piano, i vardagsrummet, fungerar som min mathom-hylla, och jag har min Tolkienhylla i sovrummet, brevid sängen.

På min mathom-hylla finns filmerna i förlängda versionen, The Lord of the Rings i den stora "bibelversionen" med illustrationer av Alan Lee, BBCs dramatisering, en Gollumdocka som min elvaårige son sytt och väggen pryds av en karta över Midgård i guldram. Sen finns där lite annat smått och gott som skulle kunnat komma från ett midgårda hem. Som en liten träslev, som gjord för en hobbit, (även den ett verk av samme son,) ett smidesfat format som ett löv, keramikmuggar i medeltidssnitt, ett kalaha-spel i trä och sten och ett backgammon-spel i trä och pärlemo och en handgjord kniv. Åsså förstås min lilla ring med tillhörande kedja i lysande plastvulkan. Letar fortfarande efter den rätta Gandalf-statyn som lyser skarpt med sin frånvaro. Vill ha en staty av vännen Gandalf, men alla statyer visar en mäktig trollkarl.

På Tolkienhyllan (den som måste finnas inom räckhåll från sängen eftersom så många frågor dyker upp i huvudet när jag gått och lagt mig) finns The Lord of the Rings och The Hobbit i pocketupplaga, Ringens Brödraskap, Sagan om ringen (och de andra två förstås), Silmarillion, Ringens värld, Sagor från Midgård, The Atlas of Tolkien´s Middle-earth, Robert Fosters Guide, en anteckningsbok för minnesanteckningar, en annan för Viktiga Anteckningar och ännu en som är för vacker för att jag ska våga skriva i den. :shock:

Vad har ni på era Tolkienhyllor eller mathom-hyllor? Eller har ni bara Tolkienböckerna instuckna bland de andra böckerna?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 8:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lägg upp en bild :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 8:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag föredrar att sprida ut mina Tolkiensaker över rummet där datorn och jag bor. Det ser mer ut då. :P
Men jag har en hylla tillägnad fantasy där Tolkien tar upp ungefär hälften, samt en karta över Midgård och en affish med Legolas :oops: som pryder väggarna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 8:48 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag har två bokhyllor. En för engelska böcker (117 st) och en för svenska böcker (99 st). När det gäller Tolkienböcker så har Jag "Bilbo", "Sagan om Ringen", "Sagan om de Två Tornen", "Sagan om Konungens Återkomst", "Ringens Värld" samt "Silmarillion", alla inbundna samt utgivna av Norstedts. I den Engelska så har Jag "The Hobbit", "Lord of the Rings", "The Silmarillion", "Unfinished Tales" samt "The History of Middle-earth I", alla inbundna samt utgivna av Harper-Collins, samt även "The Complete Guide to Middle-earth", "Lays of Beleriand" i pocket och "Bored of the Rings" inbunden.

Mina Tolkienfilmer "Fellowship of the Ring EE" samt Ralph Bashi's "Lord of the Rings" står i Min DVD-hylla.

Senast redigerad av Fëanor mån nov 08, 2004 10:06 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 8:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Lägg upp en bild :)
Har ingen digitalkamera. Men snart har kidsen en, :) som en premie från jultidningsförsäljningen. Kanske får låna den om jag ber snällt.

Åsså glömde jag ju Bilbo... Klart jag har Bilbo brevid sängen!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 8:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

man kan väl säga att jag har mina böcker 'instuckna' bland de andra, men eftersom jag sorterar i alfabetisk orndning så står tolkienböckerna tillsammans. där har jag the lord of the rings i pocket (någon slags specialbox som är röd - själva böckerna har gulddekorationer), och innan dem the hobbit i samma stil, om än inte i boxen. även the silmarillion och unfinished tales står där. senaste tillskottet och därtill det första svenska är självklart ringens brödraskap, även om den faktiskt ligger här bredvid mig på skrivbordet i england (bokhyllan finns i gamla flickrummet i stockholm), självklart utan ytteromslaget som fick bli kvar eftersom jag har en förmåga att trasa sönder sådana något fruktansvärt.

anledningen till att jag inte har några ohlmarks-tolkningar är såklart att de alltid fanns till hands i mammas bokhylla. hon äger fortfarande de första pocketutgåvorna (vars sidor nu i princip alla har ramlat ur) och inbundna versioner från 1978.

i dvd-hyllan står de två EE plus den vanliga TTT (endast för att the long and short of it inte fanns med på EE :roll: ). sedan har jag ett par affischer här i studentrummet, men inga köpta - bara gratis ihopvikta från tidningar.

prylar är det dåligt med... jo, jag har någon slags samlarkort-sak, eller två förresten. de kom i högar till jobbet i samband med ROTK och gavs ut till biobesökare, så jag snodde med mig ett par. däremot finns det miljontals leksaker som jag skulle vilja lägga vantarna på. det är såklar film-merchandise, men alltså en halvmeter hög aragorn... det är något att sukta efter! ja, just det. en ROTK-keps också. även den från jobbet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 8:57 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

vanja skrev:
man kan väl säga att jag har mina böcker 'instuckna' bland de andra, men eftersom jag sorterar i alfabetisk orndning så står

i dvd-hyllan står de två EE plus den vanliga TTT (endast för att the long and short of it inte fanns med på EE :roll: ).

Anar vi en pedant?

The long and short of it? vad menas.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 9:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Där hann du före. Förstod inte heller.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 9:02 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Anar vi en pedant?

Vad är det som är särskilt pedantiskt med att ha böckerna bostavsordning? Det är ju bara naturligt. Jag önskar bara att bokaffärer kunde tycka likadant.

Och även Jag har Tolkienböckerna instuckna bland de andra. Han är långt ifrån den främste av författarna Jag har i hyllorna och förtjänar ingen särbehandling.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 9:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Anar vi en pedant?

ja, oh, ja! du ska se skivhyllan. bokstavsordning efter artist ('the' räknas INTE som T och efternamn när det gäller soloartister) och sedan efter utgivningsår inom artisten... det är likadant med böcker. jag står inte ut med oordning i hyllorna! däremot kan golvet, skrivbordet och andra ytor se ut lite hur som helst...

the long and short of it är en kortfilm regisserad av sean astin (sam) som handlar om en man som klistrar upp affischer. själva filmen är väl inte myket att hurra för, men 'making of'-dokumentären (som nog är längre än filmen...) är riktigt kul. PJ har en roll som busschaufför. finns den inte på den svenska utgåvan...? detta är normallängds-dvdn som jag pratar om.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 9:29 pm 
Master of Doom

Jag har ett hyllplan i mina två bokhyllor ägnat åt Tolkien. Förut stod Tolkien-böckerna bland annan fantasy men den avdelningen blev för stor så JRR:s böcker fick flytta ut.

Där står "Bilbo", "Sagan om Ringen", "Sagan om de två tornen" och "Sagan om konungens återkomst", alla i pocket. Vidare finns "TFotR", "TTT" och "TRotK": de är också i pocket. Sen är det "Silmarillion", "Sagor från Midgård" och "Ringens värld". De är av den nyaste sorten. Ni vet de inbundna som är huvudsakligen grå med en bild på framsidan. Till sist av Tolkiens böcker finns en volym med både den första och andra "De förlorade sagornas bok".

Utöver Tolkien-böckerna har jag också "The complete guide to Middle-earth", en guide till en Midgårdskarta jag har och "Härsken på ringen" men den sistnämnda förtjänar inte en plats på Tolkien-hyllan för det jag har läst av den har inte varit särskilt kul.

Filmerna (FotR EE och TTT EE på VHS) ligger i min filmlåda och får ingen särbehandling. Snart kommer RotK EE att sälla sig till dem.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 9:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

vanja skrev:
detta är normallängds-dvdn som jag pratar om.
Åhå. Normallängds DVDn har jag aldrig köpt. Köper på VHS först (eftersom jag inte har tålamod att vänta. Köpte får man väl säga nu förresten).

Glömde förresten alldeles bort min vackra kandelaber som har sin givna plats på mathom-hyllan. Är det bara jag som är sjuk nog att ha ett eget midgårds-altare? :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 9:32 pm 
Master of Doom

Ja. :shock: :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 9:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

...and proud of it...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 9:38 pm