Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 10:05 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Vilken översättning av "Baggins" föredrar du?
Säcker 51%  51%  [ 42 ]
Secker 30%  30%  [ 25 ]
Säcking 5%  5%  [ 4 ]
Secking 1%  1%  [ 1 ]
Säcke 0%  0%  [ 0 ]
Secke 0%  0%  [ 0 ]
Vet ej 12%  12%  [ 10 ]
Antal röster : 82
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 2:01 pm 
Dvärg

Danne skrev:
Citera:
Visst är det så. Stockholmarna har ju haft ett ganska stort inflytande på efternamnsfloran eftersom de är så många.

Hmm, förstår inte riktigt din poäng...
Stavningsexemplen är nog från hela landet.

Jag tror inte att "Secker", får en närking att tänka på "säck".

En närking skulle troligen inte alls göra den kopplingen utan uppfatta "secker/sicker" som ett utländskt namn. Det gör i alla fall jag.

Sen kan det ju naturligtvis finnas sådana namnvarianter överallt i landet. Folk har flyttat och ändrat sina namn något för att undvika missförstånd, etc.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 3:23 pm 
Uruk

Säcker och Secker är ju de enda av förslagen där betoningen är på första stavelsen (precis som i Baggins), och av dem tycker jag Säcker är snyggast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 3:32 pm 
Redaktionen

Citera:
Säcker och Secker är ju de enda av förslagen där betoningen är på första stavelsen (precis som i Baggins), och av dem tycker jag Säcker är snyggast.

Vadå, betoningen är ju på första stavelsen i alla exemplen!??

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 13, 2004 5:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Conrad skrev:
"Bylting" är ett riktig bra förslag. Jag tycker att EA borde få höra det förslaget.

Kommer inte det namnet från Erik Anderssons dagbok i DN, där han berättade att någon hört av sig med det förslaget? Orkar inte kolla upp det nu, men jag har för mig det.

Men poängen med att byta från Bagger till Säcker var väl att få in säck-betydelsen, vilken i sin tur anspelar på en återvändsgata - "säckgränd" - som givit namn åt Bag End, som i sin tur givit namn åt Baggins. Ett bylte är för mig ett litet knyte, eller en hopbuntad hög kläder eller liknande. Betydelsen är alltså fullständigt fel, det finns inget som talar mer för det namnet än för något annat slumpmässigt valt ord som börjar på 'b'. Om det måste vara 'b' så är Bagger betydligt bättre, som har åtminstone en långsökt koppling till den rätta betydelsen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 14, 2004 2:03 am 
Östring
Användarvisningsbild

Jag är kanske inte världsbäst på ordkunskap, men ordet "säckgränd" tror jag faktiskt inte jag har hört nånsin...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 14, 2004 2:11 am 
Maia
Användarvisningsbild

King Of The Valley skrev:
Jag är kanske inte världsbäst på ordkunskap, men ordet "säckgränd" tror jag faktiskt inte jag har hört nånsin...

Det var därför jag använde citationstecken. Jag orkar inte upprepa mig, så jag hänvisar till mitt tidigare inlägg i ämnet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 14, 2004 2:47 am 
Östring
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
King Of The Valley skrev:

Det var därför jag använde citationstecken. Jag orkar inte upprepa mig, så jag hänvisar till mitt tidigare inlägg i ämnet.

Känns lite långsökt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 14, 2004 8:34 am 
Redaktionen

Citera:
Känns lite långsökt.

Vad är det i inlägget som du tycker är långsökt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 14, 2004 10:59 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Varför inte kalla honom för Herr Kappsäck då. För mig så ser jag en sådan när jag hör ordet bag. :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 14, 2004 11:34 am 
Dvärg

Varför inte "Pååse"?

I stil med "Höök", "Böök", "Krook", osv.
och
i stil med "Sture" och "Trolle"

Att stava på det sättet skulle i min mening ge en stil av gammal besutten lantlig släkt.

De som eventuellt menar att "Pååse" skulle låta fånigt får då förklara varför "Trolle" eller "Höök" inte låter fånigt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 14, 2004 11:38 am 
Redaktionen

Citera:
Att stava på det sättet skulle i min mening ge en stil av gammal besutten lantlig släkt.

Själva poängen är att namnen inte skall kännas "besuttet". "Baggins" är ett väldigt talspråksmässigt, jordnära, "vulgärt" (i sin ursprungliga betydelse) namn. Ordvitsen Sackville-Baggins bygger på att de "fina" Sackvillearna har förfranskat sitt namn för att det ska låta tjusigare, men egentligen betyder det ju samma sak...

Citera:
De som eventuellt menar att "Pååse" skulle låta fånigt får då förklara varför "Trolle" eller "Höök" inte låter fånigt.

Fast "Trolle" och "Höök" låter ju också fånigt... :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 14, 2004 11:57 am 
Östring
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Citera:
Känns lite långsökt.

Vad är det i inlägget som du tycker är långsökt?

Att man skulle förknippa "säckegränd" med återvändsgränd, och inte endast ett namn taget efter den som bor där, Säcker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 14, 2004 1:20 pm 
Redaktionen

Citera:
Att man skulle förknippa "säckegränd" med återvändsgränd, och inte endast ett namn taget efter den som bor där, Säcker.

OK, du menar så. Jag trodde du menade att det var långsökt i originalet (alltså, att Bag End skulle få en engelsman att associera till en återvändsgränd), för där är ju det halva poängen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 14, 2004 4:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag hittade faktiskt lite stöd för säcken som metafor för återvändsgränd: Betydelse 3f i SAOB.
Citera:
En gränd, som slutade i säck. FORELL Ceylon 229 (1929).

Dessutom, lite längre ner på samma sida, finns ordet "säckgata" som betyder:
Citera:
i sin ena ände sluten gata, återvändsgata; äv. bildl.

Men även bortsett från det, nog är väl "säckgränd" ett fullt begripligt uttryck, vare sig det faktiskt har använts eller inte? Det tycker jag i alla fall!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 15, 2004 12:51 pm 
Östring

Säcker har alltid framståt som en nödlösning. Har länge hoppats på att helt enkelt kalla Bilbo för Baggins i svensk översättning. Det nya förslaget Bylting är bra. Det går nog lättare att få till tillsammans med Badend också (om man jämför med Säcker). "En gränd, som slutade i säck." Kanske är det detta som Andersson har fastnat för/fått på hjärtnan, har för mig att han nämt detta uttryck. Byltgränd eller vad det nu kan bli.

Senast redigerad av speakandspell tor jan 15, 2004 8:17 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 93 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]