Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 5:30 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2009 1:55 am 
Maia

Citera:
Det var menat som ett exempel, men utifrån vad som sägs om henne känns det som hon har ganska stor makt över årstiderna, åtminstone lokalt. Att hon är "the riverwoman's daughter" gör det inte enklare att klassificera henne, men det kan innebära att hon är Uinens dotter (således dotter till två maiar; Osse och Uinen).

Men Ainur fick ju inte barn med varandra. För övrigt är Uinen lady of the seas = haven.
Citera:
Men rent generellt ser jag alla "spirits" som maiar i Tolkiens verk.

Antagande. Ja min generella syn är samma, men jag inkluderar även Tom (som den sannolikastge förklaringen om man ska försöka förklara honom) i den. Skillnaden mellan Tom och Goldberry är att Tom uttalats som oklarhet. Men inget klart har sagts om Goldberry...
Dock "in Middle-earth the Maiar have seldom appeared in form visible to Elves and Men" Valaquenta.
Tom (och Goldberry?) tycks ju vara kända över stora delar av midgård...
Så återstår Valaquentas "...or any other order".

Senast redigerad av ordagnir tis jan 13, 2009 9:00 am, redigerad totalt 3 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2009 2:07 am 
Maia

Egalmoth skrev:
Jag kan då inte föreställa mig en maia som är helt opåverkad av Ringen.

Citera:
"taken 'a vow of poverty', renounced control, and [taken his] delight in things for themselves without reference to [himself], watching, observing, and to some extent knowing,"
-Letter #144.
Tolkien om att undvika ringens lockelser.
En annan sak ringen var ett verktyg för värdslig makt. Valinor och dess invånare fanns bortom världen. Möjligen hade de som undgått att lockas av sådan makt under den tid före och då Valinor var i världen och sedan levt bortom den andra premisser. Ung. som Tom var opåverkad av ringen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2009 5:28 pm 
Maia

Jag har tänkt mig dem som Maia´s. De har krafter, kopplade till sånger, är odödliga och tillhör inte någon av midgårds vanliga raser.
Men under diskussionen dök det upp en del frågetecken som gör att Maia känns tveksamt.
1 krafternas begränsning, främst rumsligt. Deras krafter är knutna till en begränsad yta. Övriga Maia har globala krafter.
2 Deras oengagemang i omvärlden. tex att ringen är en oviktig struntsak. Och att "inte skulle förstå syftet även om alla fok bad honom (dem) vakta ringen".
3 De dvaldes I Midgård och har gjort sedan början. Med få namngivna undantag håller sig Maia´s i Valinor.
4 En maia kan inte vara flodens dotter, bara dess mor.
5 En intresant aspekt är att de kan uppman naturen regn etc. Men inte styra den. Årstidernas härskarinna borde väl vara mer potent?

Man kan hålla fast vid mysterier/enigmas för att det är enklast. Men det är intressant att försöka finna en förklaring.
Valaquentas “any other order of Ainur”ger möjligheter. “Först”, släktskapet som Gandalf antyder, deras krafter gör dem lika men inte riktigt till Maia. Det ger en förklaring.
ELLER företelser genererade ur MUSIKENS första opåverkade tema. Naturväsen ur musiken, kanske. Dessa är oklarheter men en parallel är pilträdsgubben.
Sett till vad som framkommer I Toms sånger och uttrycket “dotter” är kanske rimligaste att Tom är other order och Goldberry ur sången det stämmer bättre med “Dotter”. Tom fanns ju före floden och ger intryck av att vara ett annorlunda väsen än flodflickan.
Citera:
As a story, I think it is good that there should be a lot of things unexplained (especially if an explanation already exists)
letter 174

För övrigt; om Tom och Goldberry bör kanske vara en egen tråd?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 21, 2009 11:11 pm 
Dúnadan

ordagnir skrev:
Hejsan igen varit borta länge nu,

Tom och Goldberry är Maia.
Círdan etc. kan inte komma på någon som nämns som skulle varit kvar så länge men som sagts så kan det antagligen finnas ett fåtal.
Hobernas livslängd, tror att de har hjälp av ett lugnt liv, rikligt med mat mycket livsglädje (som det verkar). Det verkar inte som om de sliter ut sig i onödan och har en trygg tillvaro. Utan äventyr och sådana störande saker som bara försenar en till middagen :D

ingen vet om Tom och goldberry är maia Tolkien sa alldrig nått om det och jag tänkte Bilbo levde nog längre än vad dom flesta trodde man kan npg leva rätt så länge i dom välsingnades rike om man tänker på det man kanske inte får alv långt liv men man orde få något mer livskraft tycker jag nnars så är nog Valinor lite överskattat

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 21, 2009 11:17 pm 
Maia

det stadiet i diskussionen var väl ganska passerat?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 08, 2009 8:45 pm 
Uruk

när i vilka tidsålder tror ni tex dvärgar , människor eller hobber levde längst ? skulle säga dvärgare är ungifär samma men med människorna så kommer toppen då på numenors glansdagar?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 08, 2009 8:49 pm 
Sinda

barahir skrev:
när i vilka tidsålder tror ni tex dvärgar , människor eller hobber levde längst ? skulle säga dvärgare är ungifär samma men med människorna så kommer toppen då på numenors glansdagar?

Människorna var helt klart under Númenors glansdagar.
Dvärgarna skulle jag tro att det var när de inte härjades av krig, har svårt och se att alltför många dvärgar dog av ålder. De blev ca 300 år gamla(?) men dog ofta tidigare pga krig. (Iaf så är det för många av dvärgarna med större historisk betydelse.

Hober levde i snitt alltid lika länge då dom helt enkelt höll sig undan.

Är inte bergsäker på svaren men antar att de är relativt korrekta! ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 08, 2009 9:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

dvärgarna blev ca 250 år gamla, ibland lite äldre än så, främst Durins ättlingar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 08, 2009 9:46 pm 
Sinda

Egalmoth skrev:
dvärgarna blev ca 250 år gamla, ibland lite äldre än så, främst Durins ättlingar.

Tackar!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 08, 2009 10:21 pm 
Maia

Bra sammanfattat Sammie.
Man kan väl anta att hoberna kom att uppnå sin högsta genomsnittslivslängd under tiden efter ringens krig tills människorna kom att tränga på för mycket. Men jag tror det inte skilde sig särskilt mycket från tiden då de levde skyddade av utbygdsjägarna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 12, 2009 11:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Förmodligen inte. På sikt kom nog hoberna att blekna bort-- både bli kortare o mer kortlivade.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 13, 2009 11:05 am 
Maia

Tyvärr var det nog så :cry:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]