Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons jun 10, 2026 12:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tolkiens skönhetsideal
InläggPostat: tis mar 16, 2010 2:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Saxat ur tråden "Spetsiga öron" i Ringarnas Herre-forumet:
Danne skrev:
Jag tror att anledningen till att man gjorde så [valde spetsiga öron, min anm.] i filmen var att man på något sätt ville göra en tydligare skillnad mot människor, när man nu inte kunde få dem övermänskligt vackra.

Eldalie skrev:
Filmernas alver skiljer sig mer från människor än jag tror Tolkien avsåg, men det var väl viktigt för filmmakarna att de skilde sig tydligt för åskådarnas skull, antar jag.

Detta fick mig att börja fundera på vad Tolkien egentligen menade med "övermänskligt vackra". Att filmerna har tolkat det som ett utpräglat feminint utseende (förmodligen med stöd av uppgiften om alvernas skägglöshet) är ju uppenbart, men hur nära eller långt ifrån ligger det vad Tolkien avsåg? Bilden av en man som "vacker" är ju relativt främmande för de flesta i vår kultur idag. Hur såg det ut i den miljö som Tolkien levde i?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 16, 2010 4:25 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Intressant frågeställning!

Vad har Tolkien egentligen sagt om alvers utseende till att börja med? "Övermänskligt vackra", är det ett direkt översatt citat?

Sedan kan man kanske fundera på det engelska ordet fairy. Från att från 1500-talet och framåt ha varit namnet på något slags alvliknande varelser så blev det från omkring 1900-talets början också ett slangord för manliga homosexuella med feminint utseende/beteende. Det säger kanske något om den allmänna uppfattningen om alvers utseende vid den här tiden.

Monty Python skrev:
Biggles: And just what do you mean by that? Are you calling my old fictional comrade-in-arms a fairy?
Secretary: Fairy! Poof's not good enough for Algy, is it? He's got to be a bleedin' fairy. Mincing old RAF queen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 16, 2010 8:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
"Övermänskligt vackra", är det ett direkt översatt citat?

Nej, jag citerade Danne, men märkte nu att min formulering var väldigt dålig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2010 3:15 pm 
Master of Doom

Túrin beskrivs ju som så lik alverna att det nästan gick att ta fel. Då hans utseende på annan plats beskrivs som tämligen bistert och maskulint (jag måste kolla upp exakta citat när jag får tid), så tror jag att alvernas femininitet är något överdriven i Peter Jacksons version.

Deras slankhet har nog också betonats för mycket. Minns exempelvis Tolkiens uttalande om Legolas råstyrka ...

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]