Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 21, 2026 5:05 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 419 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 28  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fel i Ringens brödraskap
InläggPostat: lör nov 15, 2014 5:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nej, det var bara översättningen av "unlooked-for" jag syftade på. Plus att jag störde mig en del på att Andersson trollat bort "So it was that", men det skulle jag inte kalla fel, utan bara dålig smak. :P

InläggPostat: lör nov 15, 2014 6:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Nej, det var bara översättningen av "unlooked-for" jag syftade på.

Skönt! Men efter att ha läst den där meningen framlänges och baklänges kommer jag ha svårt att inte tänka på Gwaihir som en tornkrypare. :P Dessutom har jag börjat undra om Tolkien verkligen följer vad han säger om hobiska årstidsbenämningar i ett av bihangen.

InläggPostat: lör nov 15, 2014 7:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Randalin skrev:
Valet stod just mellan Gwaihir vindarnas herre och Gwaihir vindherren. Det blev att gå på känsla eftersom båda översättningarna duger gott.

Jag vill bara betona att det tycker definitivt jag med! Stort eller litet "v", kommatecken eller inte, herre eller furste - alla kombinationer ger fullgoda översättningar av detta epitet. Jag hoppas att kommentaren på min hemsida inte får det att låta som något annat. Jag försöker bara redogöra för varför jag valde som jag gjorde, inte sabla ner alla andra alternativ! :)

Så här ser förresten min version av meningen ut:
Kamelen skrev:
Så kom det sig en månklar natt när sommaren led mot sitt slut att Gwaihir Vindfursten, snabbast av de stora örnarna, oförmodat kom till Orthanc, och han fann mig uppe på dess krön.

Ohlmarxisten skrev:
svårt att inte tänka på Gwaihir som en tornkrypare. :P

Menar du verkligen, bäste Ohlmarxist, att bara för att Tolkien inte uttryckligen använde ordet "flew" så får man anta att örnskrället spatserade dit till fots istället? :shock: Att Andersson alls använder "flög" tror jag förresten bara beror på att han vill undvika en upprepning av "kom". Han har ju sitt första "kom" senare i meningen än vad Randalin och jag har. (Men inte senare än Tolkien själv, och jag tycker inte hans upprepning - eller min, för den delen - stör alls.)

Det där med hobiska årstider får du förklara. Jag förstår inte!

InläggPostat: sön nov 16, 2014 12:03 am 
Maia
Användarvisningsbild

Menar du verkligen, bäste Ohlmarxist, att bara för att Tolkien inte uttryckligen använde ordet "flew" så får man anta att örnskrället spatserade dit till fots istället? :shock:

Framförallt ser jag framför mig hur han likt en gigantisk trädkrypare tar sig upp längs tornet. :P

Det där med hobiska årstider får du förklara. Jag förstår inte!

Professorn säger att årstidsbenämningarna inte används i "precise reckonings". I engelskan är den precisa astronomiska betydelsen att sommaren slutar den 22 eller 23 september. I den allmänna och mindre precisa betydelsen sträcker sig den engelska sommaren till mitten av augusti. Verbet wane passar förvisso bra med den allmänna betydelsen, men på den plats Gandalf befinner sig är det naturligt att anlägga ett strikt astronomiskt perspektiv. Och det hela lär utspela sig den 18 september eller däromkring. Jag misstänker att den gode professorn hade den precisa betydelsen i åtanke här. Han skulle naturligtvis kunna försöka urskulda sig med att det (även om boken är skriven på hobiska) är Gandalf som har ordet här. På svenska är det ungefär som på engelska men ändå inte riktigt. (Det här är naturligtvis något jag inte hade mer än en ogenomtänkt aning om innan jag totalt snöade in på den där meningen. :) )

InläggPostat: sön nov 16, 2014 1:50 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
I den allmänna och mindre precisa betydelsen sträcker sig den engelska sommaren till mitten av augusti.

Vad har du för källa på att det är så? Mitten av augusti låter väldigt tidigt - tidigare än jag skulle tro att den allmänna svenska uppfattningen är, trots vårt kallare klimat. Men jag håller med om att 18 september låter ganska sent för att vara "when summer waned".

InläggPostat: sön nov 16, 2014 8:26 am 
Maia
Användarvisningsbild

Vad har du för källa på att det är så?

En annan av Tolkiens böcker: "in popular use comprising in the northern hemisphere the period from mid-May to mid-August", säger OED.

Mitten av augusti låter väldigt tidigt - tidigare än jag skulle tro att den allmänna svenska uppfattningen är, trots vårt kallare klimat.

Ja, SAOB menar att till den allmänna svenska sommaren räknas normalt juni, juli och augusti.

InläggPostat: sön nov 16, 2014 12:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag misstänker att Gandalf uttrycker något ganska oprecist, som ett sätt att beskriva en synnerligen tråkig sommar i sitt liv: sommaren liksom - tack och lov - tiden som fånge led. Dessutom bör man betänka att Ortanc ligger betydligt längre söderut, så att det knappt är troligt att sommaren tar slut i september alls på de breddgraderna. Men lider gör den nog mot slutet av september, för att sedan kanske ta slut i mitten/slutet av oktober. Typ.
Jag hoppas att kommentaren på min hemsida inte får det att låta som något annat. Jag försöker bara redogöra för varför jag valde som jag gjorde, inte sabla ner alla andra alternativ! :)
Det tror jag inte att någon trodde heller. Inte jag iallafall :)

Senast redigerad av Randalin sön nov 16, 2014 12:25 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön nov 16, 2014 1:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Randalin skrev:
Jag misstänker att Gandalf uttrycker något ganska oprecist, som ett sätt att beskriva en synnerligen tråkig sommar i sitt liv: sommaren liksom - tack och lov - tiden som fånge led.

Uppenbarligen var det ett synnerligen tråkigt sommarlov för trollisen. Men det viktiga här bör ju ha varit att informera den lyssnande rådsförsamlingen om att det var först när sommaren led mot sitt slut som han lämnade sitt sommarnäste. Jo, han kunde varit ännu tydligare med hur lång tid han tillbringade där.

Randalin skrev:
Dessutom bör man betänka att Ortanc ligger betydligt längre söderut, så att det knappt är troligt att sommaren tar slut i september alls på de breddgraderna.

Om Fylke är någonstans i England, så är väl Isengård någonstans i Frankrike? Även i Frankrike verkar det som den allmänna kalendariska sommaren tar slut i slutet av augusti eller början av september. Men det är ju möjligt att Gandalf varken pratade om någon astronomisk sommar eller någon kulturell kalendarisk sommar utan om en mer eller mindre strikt (men kulturellt) definierad meteorologisk sommar, som kan ha varit extra lång just det här året. Det som talar emot det är att trollisen fryser så förbannat redan från början.

Randalin skrev:
Men lider gör den nog mot slutet av september, för att sedan kanske ta slut i mitten/slutet av oktober.

Lidandet är då över. Sommaren är död.

InläggPostat: sön nov 16, 2014 2:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Randalin skrev:
Men lider gör den nog mot slutet av september, för att sedan kanske ta slut i mitten/slutet av oktober.

Lidandet är då över. Sommaren är död.

Jo, men det är ytterst oklart hur Tolkien tänker sig. Tidigare i boken har han redan låtit hösten komma iallafall till Fylke (som dock ligger längre norrut).
Tolkien/Randalin skrev:
Fylke hade sällan upplevt en så skön sommar, eller en så rik höst.
Detta är innan Frodo far och långt innan Gandalf blir befriad.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön nov 16, 2014 2:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Randalin skrev:
Jo, men det är ytterst oklart hur Tolkien tänker sig. Tidigare i boken har han redan låtit hösten komma iallafall till Fylke (som dock ligger längre norrut).

Jo, det är just därför jag undrar om inte Gandalf möjligen talar om den astronomiska sommaren! :)

InläggPostat: sön nov 16, 2014 2:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja, precis! :D

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön nov 16, 2014 6:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den gastronomiska sommaren kan han knappast ha talat om. Hur är det ? Behöver istari mat, och tror vi isåfall att Saruman matade Gandalf under dennes fångenskap?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön nov 16, 2014 8:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Randalin skrev:
Behöver istari mat, och tror vi isåfall att Saruman matade Gandalf under dennes fångenskap?

Han livnärde sig förstås på småfåglar!

InläggPostat: sön nov 16, 2014 9:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Randalin skrev:
Behöver istari mat, och tror vi isåfall att Saruman matade Gandalf under dennes fångenskap?

Han livnärde sig förstås på småfåglar!
Intressant... Och i filmen på mal! Rackarns Jackson!!!

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: sön nov 16, 2014 10:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Randalin skrev:
Och i filmen på mal!

Director's cut!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 419 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 28  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]