Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 4:53 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 05, 2003 8:29 pm 
Dvärg

Just så...

Var det inte så jag skrev...? :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 06, 2003 8:07 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Jo.

I ett anfall av narcisism så skrev jag utan att riktigt läsa alla inläggen... Sorry :oops:

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 07, 2003 6:57 pm 
Dvärg

Det gör inget... vi blir alla lite bättre till mods när även en moderator kan göra misstag... :wink:
Om inte annat får det våra egna att verka i bättre dager... :D

Finns det omnämnt någonstans om något förhållande mellan alv och människa där alven valt att fortsätta vara alv? Jag får en känsla av att något sådant hänt (kan ju vara en sammanblandning med nån annan bok) men jag kan inte hitta nått sådant i böckerna... är det någon som vet nått?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 07, 2003 7:02 pm 
Manwë
Användarvisningsbild

Japp, i fallet med Tuor och Idril förblev Idril alv och Tuor blev odödlig(?) och de färdades tillsammans till Aman.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2003 2:40 pm 
Dvärg

Sant aeglos, men det var kanske inte riktigt så jag tänkte. Jag menade mer ett alv-människoförhållande där alven går vidare som vanligt efter att människan dött...
Hmm... jag börjar mer och mer tro att jag fått det hela om bakfoten... :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 26, 2003 11:14 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Citera:
Japp, i fallet med Tuor och Idril förblev Idril alv och Tuor blev odödlig(?) och de färdades tillsammans till Aman.

Det vet man väl inte? De försvann väl. Eller nämns det i HoME?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 26, 2003 11:28 am 
Manwë
Användarvisningsbild

Nej, det är väl kanske inte helt fastlagt, men;

"In those days Tuor felt old age creep upon him, and ever a longing for the deeps of the sea grew stronger in his heart. Therefore he built a great ship, and he named it Eärráme, which is Sea-Wing; and with Idril Celebrindal he set sail into the sunset and the West; and came no more into any tale or song. But in after days it was sung that Tuor alone of mortal Men was numbered among the elder race, and was joined with the Noldor, whom he loved; and his fate is sundered from the fate of Men." - Silmarillion; Of Tuor and the fall of Gondolin

".....Túor weds Idril the daughter of Turgon King of Gondolin; and 'it is supposed' (not stated) that he as an unique exception receives the Elvish limited 'immortality': an exception either way." - Letters; nr. 153

"Immortality and Mortality being the special gifts of God to the Eruhini (in whose conception and creation the Valar had no part at all) it must be assumed that no alteration of their fundamental kind could be effected by the Valar even in one case: the cases of Lúthien (and Tuor) and the position of their descendants was a direct act of God." - Letters; nr. 153

Där har vi mycket som talar för att han verkligen blev odödlig.... Man kan väl inte vara säker, men det verkar ha varit professorns tanke...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 3:09 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Johan skrev:
Dessutom, efter det att Arda gått under så kommer männsikor och alver med stor sannolikhet att vandra skilda vägar, så Arwens val gällde nog vem hon ville tillbringa evigheten med i första hand. Och Arwen valde samma val som Lúthien, dvs att få tillbringa evigheten med den hon älskade.

Måste bara hoppa in och säga att det ovanstående är så jääla vackert alltså, Arwen- du valde rätt :D

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 21, 2004 4:30 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är sånt som rör romantiska strängar i ens inre. Skulle nog ha valt likadant för kärlekens skull. :cry: :oops: :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 02, 2004 12:46 pm 
Sinda

Jag måste få fråga en sak om halvalver:

Lúthien var alv ( halvgudomlig dessutom!) och Beren var människa.
Fick de barn innan de dog och återföddes eller efter?

När de återföddes valde väl Lúthien att bli dödlig? Och eftersom Beren redan var dödlig så borde ju deras barn ha blivit vanliga, dödliga de också? Men deras son Dior blev ju kung av Doriath och måste alltså ha varit alv??

Hur går detta ihop?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 03, 2004 12:12 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Luthien dog väl aldrig utan färdades till Mandos salar och bevekade honom att släppa Beren och blev då dödlig själv på kuppen.
Barn fick de sen men antagligen så var det speciellt eftersom Luthiens mamma var en maia.
Dior var ju alv, maia och människa och hans barn i sin tur fick ju också välja vilket släkte de ville tillhöra.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 12:54 pm 
Maia

Efter att återigen hamnat stampandes kring denna förbryllande händelse och efter att läst tidigare inlägg, drar jag slutsatsen att hon alltså inte blir dödlig för att hon stannar kvar i Midgård efter att pappa, Elrond åkt iväg (vilket man kan få en bild av i "Ringens värld") utan för att hon vill chansa på att få spendera tillvaron efter döden med sin älskade. Står det någonstans eller är det en romantisk tolkning av hela situationen? Problemet med det som sägs i "Ringens värld" är att jag tycker att det motsägs av att Elronds söner stannar kvar i Midgård längre än farsan (prologen till "Ringens brödraskap"). Om någon kunde reda ut begreppen vore jag mycket tacksam!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 2:20 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Arwen förlorar sin dödlighet när hon väljer att vara Aragorns kvinna. Hon hade ett val och valde sålunda att bli människa eftersom Aragorn också var det. Elronds söner ville nog vara alver och de seglade så småningom efter farsan över havet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 3:14 pm 
Maia

Ja, men det har funnits tidigare relationer mellan människor och alver utan att alven har behövt byta släkttillhörighet (Tuor och Idril). Borde inte Arwen haft samma möjlighet att behålla sin "alvstatus" och ändå vara kvar hos Aragorn tills dess att han dör? När Elros och Elrond fick välja hade det inte med kärlek till någon kvinna att göra och Beren och Luthiens val var i direkt relation till att rädda livet på Beren.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 3:23 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nej Tuor var speciell och åtnjöt en alldeles extravagant särbehandling. Så som jag har förstått det så var Elronds barn tvungna att välja och Arwen valde att bli Aragorns för tid och evighet men du kan ju ha en poäng i att hon kanske inte hade behövt göra det men skulle hon blivit accepterad som hans drottning om hon varit alv?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]