Sarvi skrev:
Så seriösa är vi väl ändå inte?
Okej, ska vi ha ett seriöst forum, så ska vi
1. Ha våra riktiga namn.
2. Inga smilies.
3. Inga avatater, absolut inga animerade grejor.
4. Inte ha några signaturer.
5. Inte ha någon "övrig"-avdelning. Det är ju mest trams där ändå.
6. Stenhård moderation på allt som liknar off-topic-tendenser och onödiga utvikningar.
... men hur roligt är det då? Jag är medlem i olika forum som i olika grad framhärdar i ovanstående regler, och jag kan inte säga att jag inte har sett att det finns något klart samband mellan dylika regler och hur seriöst ett forum är. Det är en avvägning mellan olika faktorer och valmöjligheter, men seriositeten på ett forum beror mest på deltagare och moderatorer, inte på såna småsaker i utseendet som smilies, avatarer och signaturer.
Håller inte riktigt med här.
1. Forumkulturen bygger delvis på att man kan vara anonym genom att ha ett "nick" om man nu vill, men fortfarande kan komma med en åsikt. Jag tar iallafall inte personer oseriösare om de skulle skriva under ett nick än om de använder sitt riktiga namn.
2. Det jag har emot smileys är den irriterande gula färgen och rörelsen i den, vilket jag inte förstår hur någon kan tycka är så kul. Skulle smileysen se ut: : ) så skulle jag inte ha några problem, tvärtom, jag använder också smileys för att poängtera ironi etc. Det är den gula färgen och rörelsen som ofrivilligt drar till sig uppmärksamhet som jag inte gillar (det kanske går att ta bort? jag har iallafall inte lyckats).
3. Avatar ser jag inte heller varför man ska ha på ett forum. Det drar bara intressen från själva inlägget.
4. Eftersom signaturer har samma struktur som resten av meddelandet men ändå avskiljt av en tjock linje är det lättare att undvika den om man inte vill läsa dem, något som inte går på samma sätt med olika färger och rörelser.
6. Att modererar off-topictendenser är svårt, där det är väldigt vagt vart gränsen bör gå. Självklart ska man kunna gå lite offtopic men inte så att det förstör hela tråden vilket jag sett alltför många tendenser på (och nej, jag är inte direkt oskyldig här)
Varför är jag nu så emot alla "roliga" saker på forumet. Jo, jag tycker det här är ett av de mest intressanta forumen på Internet, jag kanske inte skriver så mycket, men ni kan lita på att jag är inne och läser varje dag. För mycket "roliga" saker tenderar att dra bort en del av fokusen från de egentliga diskussionerna, och det är inte bara ett forum jag sett förfalla totalt, från att varit riktigt intressant till att bara ha massa dynga.
Det jag egentligen är mest emot är "inläggsräknaren". Det uppmuntrar bara till spam och ogenomtänka inlägg och jag har inte sett något forum som har inläggsräknare där det inte blivit en tävling bland de som har flest, att behålla sin ledning. Bättre med kvalite än kvantitet!