Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 26, 2026 11:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur har ert bokläsande förändrats av filmerna?
InläggPostat: tor aug 14, 2003 11:10 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Har ni börjat föreställa er saker annorlunda sedan filmerna kom ut, dvs. ser ni numera Peter Jacksons Midgård inom er när ni läser böckerna?

Jag måste säga att jag nog påverkats en del, men kanske mest när det gäller detaljer som redan låg nära min egen föreställningsvärld, som Aragorn, Galadriel, Gandalf och Saruman t.ex. Och Fylke är ju så klockrent det kan bli, men däremot har jag lite svårt för Frodo och resten av de unga hoberna (inte gamle Bilbo dock, han är perfekt). Jacksons Vattnadal känns fortfarande för litet, plus att det är alldeles för få alver där. Och Legolas, han ska nog vara mörkhårig trots allt... Eller vad tycker ni?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2003 12:26 am 
Manwë
Användarvisningsbild

Aragorn är den karaktär som ändrat sig mest så som jag föreställt mig honom... ser nu alltid Viggo framför mig när han innan PJ´s filmer såg ut mest som Aragorn i Bakshi's tecknade variant...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2003 2:34 pm 
Sinda

Jag läste inte böckerna så långt innan jag såg filmerna därför har jag tyvärr ganska mycket av PJ's Midgård när jag läser böckerna...Saker som jag fortfarande upplever lika är nog Lothlorien, Vattnadal och andra småsaker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2003 2:43 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Det är typ samma med mig, jag läste böckerna när Sagan om Ringen gick på bio. Så jag upplever väldigt mycket likadant som PJ:s version.
Men jag måste säga att Edoras och Helms Klyfta var väldigt likt min egna variant! =)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2003 3:30 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

En hel del har ändrat sig.
Jag har alltid haft svårt att föreställa mig gollum, men det är inte från pj jag fått min version av han, snarare från en gammal animerad lotr-film jag hittade i källaren =)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2003 3:50 pm 
Manwë
Användarvisningsbild

Kan det kanske ha varit Bakshi's film då...?
Tror nog det, och det är den Gollum jag alltid föreställer mig, en perfekt tolkning i mitt tycke.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2003 7:26 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

En annan miljö som jag tycker Jackson lyckats otroligt bra med är Moria, det ser ut precis som jag hade föreställt mig.

I och för sig kan jag ha varit påverkad av tidigare illustratörer, som i sin tur påverkat Peter Jackson, så att cirkeln sluts när jag återupplever dem på filmduken. En del scener i filmerna är ju nästan identiska kopior av målningar av bl.a. John Howe och Alan Lee, som båda medverkat till filmernas utseende. Så ibland är det svårt att veta vad som är min egen fantasi och vad andra har bidragit med.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2003 4:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jo, visst har PJ lagt sig i min föreställningsförmåga en hel del... I somliga fall har det varit en fördel, men saker som tex. denna tonårs-Frodo har jag svårt att acceptera och tillika svårt att skaka av mig medan jag läser numer. Han gör ett bra jobb, men är i min mening helt enkelt för ung.

Galadriel tog tid att vänja mig vid, och ännu svårare var det att ta Arwen på allvar. De är båda så välkända ansikten från HELT andra typer av filmer, visioner av Liv som förlorar oskulden under ett träd i nån olivlund eller vad det nu var (Stealing Beauty) eller hånglandes med Ben Affleck i Armageddon poppade upp då och då och, frankly, störde upplevelsen något... Åtminstone första gången. Har kommit förbi det nu tror jag. :wink:

Allvarligt talat, de flesta miljöerna har stämt bra med mina egna bilder (utom möjligtvis Rohan, så himla stenigt, och Rivendell. )
Men visst är det som någon ovan sa, Lee och Howe har ju redan gett oss otaliga bilder att hänga upp texten på, och nu är de bilderna överflyttade till vita duken med PJ:s hjälp. (För att hårddra det hela.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 26, 2003 6:57 pm 
Dvärg

Dom förstörde allt! All den fantasi jag en gång hade, är nu förlorat, för en ny tid har kommit, men det finns alltid tid, att se tillbaks på den tid, då fantasin fortfarande spirade...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 27, 2003 3:08 pm 
Östring

Jag har börjat höra Galadriels röst istället för Fangorn i slutet..."The World is changing..." etc

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 19, 2003 3:59 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Självklart har filkaraktärerna och de olika platserna påverkat hur man upplever saker i boken.
Men det som jag tycker är härligt är att man i och med sin egen fantasi kan bättra på och ta bort saker som man tycker är fel ifrån filmen.
Håller med om att Rohan känns lite fel, jag ser det mer som ett böljande slättland.
Jag undar ifall någon vet om vi kommer att få se phukel-männen (vet ej om det stavas så :? ) i RoTK. Det skulle nämligen vara kul att se hur PJ hade gestaltat dem eftersom jag har en så bestämd bild i mitt huvud av hur de ser ut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 19, 2003 5:23 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Ja, jag skulle ocksåp vilja se PJ göra en tolkning av dem

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 20, 2003 9:32 am 
Östring

Jag tycker faktist PJ har lyckats bra med miljöer och sånt, förutom Lorien båtarna dom ser så...så plastiga ut på något sätt

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 20, 2003 4:56 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Ett tips till alla som tycker att filmerna modifierat läsningen av böckerna för mycket: sätt er och titta på Bakshis film om och om igen, stirra på Tolkienmålningar och så vidare. Till slu så är Jacksons version uppblandad med alla de andra, och man kan bestämma lite mer själv. Funkar för mig!

Ghân-buri-Ghân: Det finns en skådespelare avsatt för honom, men det har ryktats att han bara kommer med på den förlängda dvd:n. Den som lever får se ...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 22, 2003 11:00 am 
Avar
Användarvisningsbild

Läste redaktörens ord i det senaste Magasinet och jag måste hålla med om att man får känslan av att bara se två utklädda skådespelare som klafsar omkring på Nya Zeland.
Det enda jag är någorlunda nöjd med är Lorien och Moria.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]