Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör jun 27, 2026 11:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 6:28 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 11:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Och varför skulle en örn bära en krona?

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 6:41 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 9:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Fëanor skrev:
Och varför skulle en örn bära en krona?


Fråga inte mig jag har inte den blekaste :wink:

"Följande är hämtat ur Bilbo:"
"...the lord of the eagles became in after days the King of All Birds and wore a golden crown, and his fifteen cheftains golden collars (made of the gold that the dwarves gave them)"

vad är detta för djur är det örnar eller människoörnar?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 9:36 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:03 am
Inlägg: 18
Denväldige, har du överhuvudtaget läst någon av böckerna Bilbo eller Härskarringen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 9:43 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 9:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Hurså?

Vilket jag påpekat tidigare bara Sagan om ringen böckerna.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 9:46 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor okt 14, 2004 9:40 pm
Inlägg: 5
Om du har läst härskarringen så framgår det ju ganska tydligt vad örnarna är, just stora örnar


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 9:50 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor okt 14, 2004 9:40 pm
Inlägg: 5
och angående illustrationer så finns det ju genomgående till tolkiens verk ytterst få orginalillustrationer men eftersom Tolkien aldrig ger någon annan beskrivning av örnarna så får man anta att det är så.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 9:51 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 9:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Jo jag vet det men jag får det inte att gå ihop :(

De kan prata, de slåss mot nazgulerna och de bär klädesplagg örnkungen bär kungakrona?
lite väl underligt för mig. Talande träd, och tom bombadill okej men då får man en förklaring.

men örnarna de bara flyger omkring i handlingen utan förklaring.
Hur och vart är deras rike? är de många? ochsåvidare.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 9:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 11:43 pm
Inlägg: 1290
Ort: Älvsjö och Västernäs
Martinus skrev:
Det pekar egentligen bara på att det inte var Gwaihir som bar Gandalf i Bilbo, utan (möjligen) hans pappa.


Precis vad jag tänkte ganska länge innan jag läste Martinus inlägg! Det är väl uppenbart. Det ena bärandet sker ca 78 år före de tre andra.
Mycket kan jag tro Tolkien om, men inte att han skulle missa något så uppenbart som att Gandalf har burits en gång tidigare, och det i hans eget verk Bilbo!
Är Gwaihir vindarnas herre, och det även är vindarnas herre som bär Gandalf i "Bilbo", så är det klart att det är en tidigare vindherre.

(Om det sedan är Gwaihirs "gammelfar" eller ifall örnar utser herrar på ett annat sätt, går ju inte att veta, ifall inte någon Tolkien har det på pränt nånstans.)

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 10:05 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tor okt 14, 2004 9:40 pm
Inlägg: 5
Randalin skrev:

Precis vad jag tänkte ganska länge innan jag läste Martinus inlägg! Det är väl uppenbart. Det ena bärandet sker ca 78 år före de tre andra.
Mycket kan jag tro Tolkien om, men inte att han skulle missa något så uppenbart som att Gandalf har burits en gång tidigare, och det i hans eget verk Bilbo!
Är Gwaihir vindarnas herre, och det även är vindarnas herre som bär Gandalf i "Bilbo", så är det klart att det är en tidigare vindherre.


En sak tycker jag bör framhållas i detta fall och det är att Tolkien är mänsklig, en annan sak som man bör tänka på är att han ändrade mycket fram och tillbaka i sina manuskript, en sådan sak kan lätt falla mellan stolarna.

sen måste jag framhålla att om det finns ngra referenser till någonting så är det ju ifrån Tolkiens egna verk. Han har ju skapat allt


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 10:16 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:03 am
Inlägg: 18
Allt det du frågar efter Randalin, har redan besvarats så gott det går tidigare i den här tråden.

För att besvara Denväldige: I Bilbo, som skiljer sig på många sätt i stil från Härskarringen, så har Örnkungen en krona och hans hövdingar(cheiftans) har guldkedjor om halsen. Det betyder inte att de har det i Härskarringen eftersom böckerna skiljer sig så mycket åt. Bilbo är i grund och botten en barnbok och då kanske det inte är så konstigt med en kungakrona eller guldkedja.

Lite bakgrundshistoria: Örnarna var Manwes vassaler och de flög runt i världen för att samla nyheter till honom. Senare hjälpte de Turgon att bevaka bergen runt Gondolin. Då var Thorondor örnarnas konung och man kan lugnt säga att han blev jättegammal (i alla fall äldre än 78). Efter Beleriands fall så bosatte sig örnarna i dimmiga bergen. Där bor de också i Bilbo och i Härskarringen. Allt detta kan man läsa i Silmarillion så jag antar att det inte gav dig så mycket om du inte läst den men där har du iaf förklaringen.
Hur många dom är vet jag inte men man kan väl lugnt säga att dom är ganska många eftersom de avgör slaget vid Erebor och spelar en stor roll vid Morannon.
I allmänhet så kan man säga att örnarna har koll på vad som händer i världen eftersom deras ursprungliga uppgift var att samla information till Manwe och det är något som de fortsattt med även efter att Manwe försvunnit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 10:18 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:03 am
Inlägg: 18
den där smileyn ska inte vara där... det ska stå 78


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 10:25 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 9:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
nej Silmarillion har jag inte läst så tackar för infon.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 9:15 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 12:52 pm
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Citera:
den där smileyn ska inte vara där... det ska stå 78


Du kan välja inaktivera smileys i inlägget så slipper du problemet. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 11:06 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 5:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
Älva skrev:
Citera:
den där smileyn ska inte vara där... det ska stå 78


Du kan välja inaktivera smileys i inlägget så slipper du problemet. :wink:


Eller gör ett mellanslag mellan "8" 0ch ")".

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 1:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 3:28 am
Inlägg: 3941
Ort: Göteborg
GrodZilla skrev:
och angående illustrationer så finns det ju genomgående till tolkiens verk ytterst få orginalillustrationer men eftersom Tolkien aldrig ger någon annan beskrivning av örnarna så får man anta att det är så.

Tolkien har faktiskt ritat en bild av örnarna till The Hobbit. Ingen krona, dock!
http://www.torania.de/luthien/hobbit/tolkien-eyrie.htm


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010