Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 21, 2026 9:49 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 180 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 3:51 pm 
Master of Doom

Okej, förlåt Åke!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 8:46 pm 
Östring

Martinus skrev:
Det är det där med "icke-assimilerat" jag hänger upp mig på. Jag (och detta är ett helt ovetenskapligt påstående) har aldrig hört någon uttala "Bagger" med det ä-ljud vi har i lånordet bag.

Min mamma uttalar låneordet bag med vanligt svensk öppet a-ljud och eftersom hon är född på fyrtiotalet, borde detta ha varit något vanligare på Ohlmarks tid.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 1:49 am 
Redaktionen

Sumsar skrev:
Martinus skrev:
Det är det där med "icke-assimilerat" jag hänger upp mig på. Jag (och detta är ett helt ovetenskapligt påstående) har aldrig hört någon uttala "Bagger" med det ä-ljud vi har i lånordet bag.

Min mamma uttalar låneordet bag med vanligt svensk öppet a-ljud och eftersom hon är född på fyrtiotalet, borde detta ha varit något vanligare på Ohlmarks tid.

Men fanns ordet ifråga då?

Jag tvivlar dessutom på att Ohlmarks själv gjorde kopplingen till "bag". Jag misstänker att han enbart gjorde en fonetisk överföring (även om jag inte har något belägg för detta).

I vart fall som helst torde "baeg"-(ungefär)-uttalet vara vanligare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 3:03 am 
Dúnadan

Martinus skrev:

Äldsta belägg i svenska är enligt NEO från 1954, dvs några år innan Ohlmarks gjorde sin översättning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 9:40 am 
Redaktionen

Lindir skrev:
Martinus skrev:

Äldsta belägg i svenska är enligt NEO från 1954, dvs några år innan Ohlmarks gjorde sin översättning.

Och då var det så nytt att om (och det är ett stort OM, eftersom han sannolikt var helt omedveten om det engelska namnets etymologi eller inte brydde sig om det) han använde det så är det ett stilbrott mot hans arkaiserande stil.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 11, 2004 4:01 am 
Dúnadan

Jag upptäckte förresten just att namnet Secker, även om det inte förekommer som svenskt namn, faktiskt förekommer som engelskt efternamn. Det är en variant på Sacker och betyder "säckvävsmakare".

Det kanske har varit uppe redan, men jag har inte sett det förrän nu ... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 12:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

OK, "bag" är väl ett låneord då. Bilbo och Frodo får heta "Säcker" (eller det mindre bra "Secker). Men då bör "Sackville-Baggins" bli något i stil med "Baggershus-Säcker". Då får man även med anspelningen på en person som Tolkien delvis måste ha ogillat. "Sackville" ska ju leda tankarna till Vita Sackville-West och "Baggershus" leder tankarna till Ohlmarks. "Baggerhus" är verkligen en av de saker jag ogillar i Ohlmarks översättning. Men på det här viset kommer det på rätt plats.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 12:49 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Eller som jag påpekade tidigare: Säckersta-Väsking. :mrgreen: eller : Paaseby-Bylting

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 12:54 pm 
Redaktionen

Ohlmarxisten skrev:
OK, "bag" är väl ett låneord då. Bilbo och Frodo får heta "Säcker" (eller det mindre bra "Secker). Men då bör "Sackville-Baggins" bli något i stil med "Baggershus-Säcker". Då får man även med anspelningen på en person som Tolkien delvis måste ha ogillat. "Sackville" ska ju leda tankarna till Vita Sackville-West och "Baggershus" leder tankarna till Ohlmarks. "Baggerhus" är verkligen en av de saker jag ogillar i Ohlmarks översättning. Men på det här viset kommer det på rätt plats.

LOL! :lol: Stilpoäng för rolig motivering!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 23, 2004 8:06 pm 
Noldo

För att denna förtjusande tråd inte skall försvinna vill jag taga upp en trevlig nyans med namnet.

Sackville är ju ett sammansatt ord av franska sac och ville. Det intressanta är att sac dels kan betyda säck, dels plundra. Man kan, om man så önskar, göra en direkt koppling mellan namnet och utplundringen av landskapet. Jag har inte läst någon sådan tolkning men associationen är närmast oundviklig för fransktalande. Även på engelska så har ju sack betydelsen plundra förutom säck.

Jag lägger några förslag med motiveringar

Säckville-samma ord med anknytning till valloner och andra fransktalande.
Säckburg/Säckberg/Säckborg-om man föredrager tyskar.
Plunborg-association till plunta och plundra med tysk anknytning. Går att anknyta till Secker.

Secker uppskattar jag inte som ersättning för Baggins i detta namn. Jag hade föredragit något liknande detta som alternativ.

Bäger-ingen påse men omslutande och svenskklingande, anknyter till bägare och bag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 23, 2004 10:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

andersson skrev:
Bäger-ingen påse men omslutande och svenskklingande, anknyter till bägare och bag.

Vad skulle du kalla Bag End då? "Bägersbotten" eller något ditåt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 24, 2004 10:01 am 
Noldo

Den stegrande kamelen,

Bag End-Bägersgränd

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 24, 2004 10:14 am 
Redaktionen

andersson skrev:
Den stegrande kamelen,

Bag End-Bägersgränd

Det är inte en gränd. Det har fått sitt namn av att det är sista huset på gatan -- "säckens botten".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 24, 2004 12:53 pm 
Noldo

Martinus,

det är främst att jag tycker att en rak översättning skulle bli ful.

Säckslut låter inte bra.

Det är ingen botten heller. Vi använder ju återvändsgränd när vi talar om gator därav associationen. Detta ligger för övrigt klart utanför ämnet då det är Bag som är det intressanta i denna tråden.

Den stegrande kamelen,
Jag kan tänka mig åtskilliga alternativ. Man kan till exempel gå på bägar...(fritt att fylla i för Martinus) eller bagage....(fyll i).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 24, 2004 1:00 pm 
Noldo

Skall vi gå in på en jämförelse återvändsgränd-säckar så skulle vi ju kunna utgå från cul de sac, men då är frågan om översättningen skulle bli rumsren. :oops:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 180 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]