Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 19, 2026 10:53 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 26, 2003 12:16 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Personligen så tycker Jag att det hade varit mer passande om Sean Astin spelat Frodo och Elijah Wood spelat Sam.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 26, 2003 1:29 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Aslak skrev:
Personligen så tycker Jag att det hade varit mer passande om Sean Astin spelat Frodo och Elijah Wood spelat Sam.

Håller med.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 26, 2003 7:52 am 
Redaktionen

Ja, för Sean Astin har ju verkligen det där alviska som beskrivs hos Frodo, eller?!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 26, 2003 1:38 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Ja, för Sean Astin har ju verkligen det där alviska som beskrivs hos Frodo, eller?!

Och de har Elijah Wood?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 26, 2003 3:21 pm 
Redaktionen

Ja, det tycker jag verkligen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 27, 2003 2:43 am 
Snaga

Är ny här så vi får väl se hur detta kommer te sig!

Jag personligen tycker att det är allför mycket snack om bok vs. film.
Böckerna har, liksom filmerna för och nackdelar. Böckerna kan, på sina ställen, vara jobbiga att läsa sig igenom.
Och filmerna har några konstiga eller rentav onödiga scener!
Men vad man absolut inte får glömma är att det är två helt skillda medium. I en bok så är det upp till läsaren att skaffa sig en bild av historien,
måla upp miljö och karaktärer i huvudet. Medans i en film så ligger det jobbet på manusförfattaren och regissören.
Det är praktiskt taget omöjligt att göra en ren kopia av bok till en film. Det skulle bara bli konstigt.

En annas sak som man inte får glömma är att det är PJs tolkning.
Han har fångat historien mycket bra. Filmerna passar enligt min mening både den novise och den mest inbitne.

Man för inte heller glömma hur mycket dessa människor har laggt ner på triologin. Hur mycket tid och pengar. Hur mycket svett och tårar.
Detta, mina vänner, är ett klassiskt exempel på en film som är gjord med kärlek.
Till skillnad från vissa Hollywood productioner. Man märker på en gång i dessa filmer att det INTE är en HW production.

Nä, jag saluterar PJ & co. För ett jävla bra jobb. Kan inte komma på någon annan regissör som varken skulle våga
eller göra en bättre tolkning av ett av världens största litterära verk!

Men, som alla vet: Smaken är som baken! :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 27, 2003 9:56 am 
Redaktionen

Citera:
Kul att höra att Sam hör till dina favoriter. Han är en av mina favoriter också.

Han är även en av mina favoriter.

Citera:
Jag är däremot mycket besviken på filmens Sam. Han är ju helt karaktärslös! Finns icke... Uppför sej mer som en butter, orolig pappa än som den fryntlige, gladlynte Sam Gambgi.

Jag är däremot väldigt lite förtjust i den "fryntlige" Sam, eftersom han, enligt min mening, i ganska hög utsträckning är en produkt av Ohlmarks översättning. Visst, han finns även delvis där i originalet, men Ohlmarks egensinniga val av språkbruk när det gäller Sam har, tycker jag, gjort honom till en påfrestande bondsk viktigpetter. Det var inte förrän jag började läsa originalet som jag verkligen fastnade för Sam, och då var det hans allvarliga sida som grep tag i mig.

Den för övrigt mest briljanta tolkningen av Sam måste vara William Nighys underbara version i BBC:s radioteaterversion.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 27, 2003 11:40 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ja, ja, ja. Hur var det nu det där med att inte anmärka på skrivfelen..? Har av någon underlig anledning alltid läst Gambgi. :oops:

Hursomhelst böjer jag mej för sakkunskapen. Jag tror mej inte om att klara av böckerna på engelska, även om jag skulle vilja. Det lär vara stor skillnad.

Fast jag gillar ju den fryntlige Sam...

Måste också hålla med Frodo Säcker. Det är dock alltid roligt analysera mera. Att riktigt få plocka sönder molekylerna och granska varje liten atom för sej. Om du förstår vad jag menar. :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 27, 2003 7:11 pm 
Redaktionen

Citera:
Ja, ja, ja. Hur var det nu det där med att inte anmärka på skrivfelen..? Har av någon underlig anledning alltid läst Gambgi.

Det är det väl ingen som har gjort heller?!

Citera:
Jag tror mej inte om att klara av böckerna på engelska, även om jag skulle vilja. Det lär vara stor skillnad.

När du någon gång känner dig redo för det så väntar en stor upplevelse, det kan jag lova. Det är verkligen som att läsa en helt annan bok. Mödan värt och lite till!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 27, 2003 10:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Förra gången jag var inne på sidan var namnet Gambgi skrivet med gul skrift. Därför (och varför?)!

Va´grinig ja´lät! Menade inte så, ville bara förklara mej.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2003 11:02 am 
Snaga

Citera:
Måste också hålla med Frodo Säcker. Det är dock alltid roligt analysera mera. Att riktigt få plocka sönder molekylerna och granska varje liten atom för sej. Om du förstår vad jag menar.

Japp! Visst är det kul att analysera. Men slutpoängen var att filmerna är bra oavsätt om man läst böckerna eller inte.
Och om man bortser ifrån att det är en bok och ser till filmens helhet och handling, så tror jag att det är lättare att uppskatta PJs verk.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2003 1:55 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Frodo Säcker skrev:
Och om man bortser ifrån att det är en bok och ser till filmens helhet och handling, så tror jag att det är lättare att uppskatta PJs verk.

Att göra så ändrar inte faktumet att TTT är en B-film.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2003 2:08 pm 
Snaga

Aslak skrev:
Att göra så ändrar inte faktumet att TTT är en B-film.

Det är synd att du tycker det!
Men på vilket sett är den dålig? Är det effekterna? Skådespelarna? Eller vad?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2003 2:41 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Dels skådespelarna. Men mest är det att inget av känslan man får när man läser boken finns där. Filmen, förutom att vara späckad med klichéer och barnsliga skämt, är dessutom på tok för Aragornfixerad. De fokuserar för mycket på våldet. De har gjort Tolkiens mästerverk, vilket skulle ha kunnat bli mycket bra filmer (om någon verkligen hade försökt), till en vanlig dussin-actionkomedi.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 28, 2003 2:52 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

jag måste hålla med Aslak om Aragorn fixeringen.

Tyckte om dokumentären om rustnings skapandet, där den stackaren som gjort alvrustningarna hade fått var med i filmen och "vem kommer och ställer sig framför mig, tror han att han har huvudrollen. Viggo Mortensen" skrev jag rätt citat nu humm....

De värsta är inte Aragorn fixeringen, de värsta är att den är medveten.

tycker att Aragorn blir överdrivet tydlig i sitt ärva kungaskapsgrejen i filmerna. (är övertygad om att Tolkien hade surnat till ur synpunkt på att han inte enns ska ha gillat "return of the king" som titel på tredje boken)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]