Är ny här så vi får väl se hur detta kommer te sig!
Jag personligen tycker att det är allför mycket snack om bok vs. film.
Böckerna har, liksom filmerna för och nackdelar. Böckerna kan, på sina ställen, vara jobbiga att läsa sig igenom.
Och filmerna har några konstiga eller rentav onödiga scener!
Men vad man absolut inte får glömma är att det är två helt skillda medium. I en bok så är det upp till läsaren att skaffa sig en bild av historien,
måla upp miljö och karaktärer i huvudet. Medans i en film så ligger det jobbet på manusförfattaren och regissören.
Det är praktiskt taget omöjligt att göra en ren kopia av bok till en film. Det skulle bara bli konstigt.
En annas sak som man inte får glömma är att det är PJs tolkning.
Han har fångat historien mycket bra. Filmerna passar enligt min mening både den novise och den mest inbitne.
Man för inte heller glömma hur mycket dessa människor har laggt ner på triologin. Hur mycket tid och pengar. Hur mycket svett och tårar.
Detta, mina vänner, är ett klassiskt exempel på en film som är gjord med kärlek.
Till skillnad från vissa Hollywood productioner. Man märker på en gång i dessa filmer att det INTE är en HW production.
Nä, jag saluterar PJ & co. För ett jävla bra jobb. Kan inte komma på någon annan regissör som varken skulle våga
eller göra en bättre tolkning av ett av världens största litterära verk!
Men, som alla vet: Smaken är som baken!