Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 5:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Alvernas utveckling
InläggPostat: ons feb 09, 2005 6:29 pm 
The Magnificent

Hur kommer det sig att inte alverna och människorna i arda utvecklas mer, tekninskt sett alltså. De tre första åldrarna är väl ca 7 tusen år, och alverna fanns väl ett bra tag innan dess...

För oss människor (i vår riktiga värld) så har väl tiden från att vi var vid deras stadium i utvecklingen gått bra mycket fortare än deras gjort?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 09, 2005 7:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Alverna kanske inte vill utvecklas som oss människor, de är ju mer eller mindre perfekta som de är? :roll:

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 09, 2005 9:32 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag vill inte att världen ska utvecklas mer tekniskt sätt (Alltihop är ett helvete).
Och det ville väl inte Ardas folk heller, åtminstone inte de rättfärdiga.

((Bry er inte om min privata åsikt, även om ni tycker att jag är jättekorkad))

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 09, 2005 9:36 pm 
Maia

En ganska bra anledning är att det skulle förmodligen inte bli nån bra bok då.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 09, 2005 10:43 pm 
Noldo

Det kan faktiskt vara som Behledel skriver. De insåg att det finns viktigare saker än teknisk framgång och om man ser till de åsikter Tolkien själv hade om den industriella revolutionen är det inte så konstigt om hans skapelse hade samma inställning. Det har även utspelat sig en hel del folkvandringar, slakter och förödelse genom tiderna som kan ha saktat ned utvecklingen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 10, 2005 9:17 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Alvernas utveckling låg ju inte inom det industriella området utan på ett annat plan. Eftersom människorna tog efter alverna så försökte nog de också följa deras framgångar. T.ex. palantírerna - kommunikation och ringarna - bevarande krafter.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 27, 2006 7:22 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Ja, och det var inte förrän långt senare, då människorna hade glömt alverna och deras storhet, som de började utveckla saker utan förebild.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 06, 2006 6:17 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Som jag uppfattar det så är Alverna rena stenåldersmänniskor när Oromë (visst var det han) hittar dem. Sedan lever de lyckligt och behöver inte utvecklas i Amans land. När sedan Noldor återvänder till Midgård har de lärt sig göra fina svärd och rustningar som de lär de mindre utvecklade alv-stammarna att tillverka. Sedan följer en kapprustning mot Melkor som håller på i hela första åldern. När den andra åldern börjar finns det inga krig och ingen teknisk utveckling behövs förrän Sauron börjar härja på allvar. Alverna är dock för "få" för att några riktigt stora framsteg skall göras förrän de får hjälp Numenorianerna och de störtar Sauron. Den tredje ålders fred gör att alverna (som är försvinnande få) drar sig tillbaka och satsar på annat än teknologi. Numenorianerna blir ett försvagat folk i Gondor och kämpar mot en lågkonjuktur. De har nog med inre och yttre stridigheter och har inte tid för teknisk utveckling och så förblir det till tredje ålderns slut. Så en viss utveckling har skett men den har stagnerat under långa perioder.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 06, 2006 6:19 pm 
Maia

Intressanta idéer!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 07, 2006 8:20 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Klaatu skrev:
Sedan lever de lyckligt och behöver inte utvecklas i Amans land. När sedan Noldor återvänder till Midgård har de lärt sig göra fina svärd och rustningar som de lär de mindre utvecklade alv-stammarna att tillverka.

Det är väl i Aman som de verkligen utvecklas och gör framsteg? Till och med valar kunde ibland inte mäta sig med alvernas framgångar. Ta silmarillerna som exempel.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 07, 2006 4:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja, alverna lärde sig ju sig en hel del i Aman när de var där.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 26, 2007 3:37 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Lite andra frågor angående utveckligen i alvernas samhällen :)

Hade de rinnande vatten eller var de nöjda med att bygga sina hus nära små bäckar? Hade de magiskt uppvärmt badvatten eller var första karriärssteget som hushållsalv att hugga ved och elda i vattenkaminerna? Konstbevattnade de sina åkrar?

Lyste de upp hela städer med facklor och stearinljus, eller hade de hokus-pokus-stjärnljuslampor? Eller bara bra mörkerseende? Kunde de tillverka böcker som inte vittrade bort efter ett par hundra år, eller var det en vanlig yrkesgrupp att sitta och skriva av gamla texter med jämna mellanrum?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 26, 2007 9:11 am 
Maia

Detta är ju intressant. Det där med ljus och facklor tror jag att jag kan svara på, Noldor hade ju sina lampor som gjordes i Valinor, de hade ett blått sken, som utgavs av en evig låga instängd i en kristall. I boken Bilbo så får man läsa att alverna i Mörkmården satt framför en brasa i en skogsglänta, så nog nyttjade de virke på detta sätt också. Människorna i Gondor hade väl oljelampor tror jag, kanske de lärt sig det av alverna?

I fråga om vatten så vet jag inte så mycket. Dock gillade alverna att bygga springbrunnar, så visst är det möjligt att de drog vatten in i sina städer. Tänker mig att en stad som Gondolin måste ha haft det väldigt rikt med vatten, inneslutande av bergskedjor, rent praktiskt så borde man ha dragit in vatten till olika ställen i staden istället för att tiotusentals (hundratusentals?) skall vallfärda varje dag till vattnet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 26, 2007 12:37 pm 
Maia

Aldarion skrev:
Detta är ju intressant. Det där med ljus och facklor tror jag att jag kan svara på, Noldor hade ju sina lampor som gjordes i Valinor, de hade ett blått sken, som utgavs av en evig låga instängd i en kristall. I boken Bilbo så får man läsa att alverna i Mörkmården satt framför en brasa i en skogsglänta, så nog nyttjade de virke på detta sätt också. Människorna i Gondor hade väl oljelampor tror jag, kanske de lärt sig det av alverna?

I fråga om vatten så vet jag inte så mycket. Dock gillade alverna att bygga springbrunnar, så visst är det möjligt att de drog vatten in i sina städer. Tänker mig att en stad som Gondolin måste ha haft det väldigt rikt med vatten, inneslutande av bergskedjor, rent praktiskt så borde man ha dragit in vatten till olika ställen i staden istället för att tiotusentals (hundratusentals?) skall vallfärda varje dag till vattnet.

Mycket intressanta frågor och idéer!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 03, 2008 11:53 am 
Master of Doom

Citera:
rent praktiskt så borde man ha dragit in vatten till olika ställen i staden istället för att tiotusentals (hundratusentals?) skall vallfärda varje dag till vattnet.

Det är nog troligt, ja. Brunnsystem har ju de flesta civilisationer ordnat i sina större städer. Dessutom kan man tänka sig ett avloppssystem i stil med romarnas i Gondolin. Tekniken är ju lite snedutvecklad över Midgård, men Gondolin känns överlag rätt avancerat, så de bör kunna ha haft vattentoaletter (ett hål över det ständigt rinnande avloppssystemet) och vattentillförsel genom något slags akvedukter. Genom höjdskillnaderna i Gondolins närområde bör byggnaden av ett akveduktsystem inte vara så svårt heller; dessutom fanns god tillgång på sten, vilket självklart är en fördel i sådana byggnadsprojekt.

När det gäller Gondolin kan man också fråga sig om det förekom odling på Tumladen ... Isf kunde det möjligtvis ha varit ordnat med ett bevattningssystem nedlett från bergen, likt det Inka-indianerna använde för att hålla igång sina jordbruk i bergsdalarna när deras imperioum växte.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]