Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jun 02, 2026 3:56 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Omstrukturering av TA
InläggPostat: tor apr 28, 2005 3:13 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Vad anser ni vara det största problemet med Tolkiens Arda? Nerloth har ju visserligen redan kommit med synpunkter med de får gärna tas upp här med.

För det första håller jag med Nerloth om att www.tolkiensarda.se har klara brister som sida. Strukturen är grötig och eftersom Gustav är upptagen uppdateras den högst någon gång i kvartalet verkar det som. När det gäller huvudsidan önskar jag således en helt ny design. Menysystemet vid sidan av är ju uppenbart helt ok men allt det andra kan gärna fås nytt utseende. Vad jag förstår så skulle något sådant skett men det hände uppenbarligen inte...

Här inne på forumet får jag också ge Nerloth rätt i att många delar kan plockas ihop och andra skrotas. Några förslag:

1. Bilbo kan flyttas till övriga böcker, väldigt få inlägg och själva boken är så kort och simpel att den inte förtjänar sin egna plats.
2. Ardas folk och Ardas Miljöer kan bilda en del tillsammans, exempelvis under namnet Ardas folk och miljöer. (jag vet att det är fyndigt :wink: )

Den största förändringen kan man väl dock göra under Inspirerande verk.
3. Tolkienmusik och konst kan mixas ihop utan problem.
4. Datorspel och Rollspel kan också mixas.
5. Internettråden kan ju slopas helt, det enklaste är ju istället att ha en klistrad länktråd i öppet tolkienforum eller dylikt.

6. Köp-byt-sälj kan ju gå samman med prylar och produkter.
7. Projekt fjärde åldern kan ju gömmas för ickemedlemmar eftersom ingen kan gå in där ändå.
Se där några av mina förslag, ge gärna egna eller debattera om hur vi på andra sätt ska kunna ge livet åter till detta forum, så att det inte enbart blir snack i övrigtdelen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 28, 2005 3:37 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tycker du har mycket konstruktiva förslag men det är ju inte bara forumet som behöver ett ansiktslyft om det ska fungera att locka fler medlemmar utan också framsidan.

Vad anser ni? Kan man gå utanför Tolkienramarna och kanske tulla lite på annan kvalitetsfantasy eller ska det vara som det är? Är skådespelarna och Peter Jackson intressanta fortfarande så att man vill hålla sig uppdaterad och låta dem ha en egen sida? Kan man försöka ha fler sammankomster, träffar gemensamma biobesök inom fantasyfilm eller sf-ramen?

Detta är endast funderingar. Vad tycker ni?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 28, 2005 3:41 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jag tycker absolut att man kan gå utanför Tolkienanknytningen. Detta är väl främst dock upp till Gustav? Sm jag märker härinne så är majoriteten av besökarna inte bara Tolkienintresserade utan mera fantasy/sci-fi benägna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 28, 2005 4:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tycker inte att det är något fel med forumets struktur. Tvärtom är det väl genomtänkt, med logiska avdelningar. Det är klart att man skulle kunna slå ihop några underkategorier om man ville, men jag ser inga vinster med det.

Enda problemet med forumet är att det skrivs för få inlägg i det, framför allt intressanta och genomtänkta inlägg. Och det i sin tur beror huvudsakligen på att huvudsidan är död. För att hålla uppe intresset hos forumbesökarna, och framför allt för att locka in nytt folk som kan ersätta det oundvikliga svinnet av folk som tröttnar och trappar ner, så krävs det en levande sida. Det räcker inte med aktivitet bara på forumet. Artiklar och frågesvar kan ge impulser till intressanta följediskussioner, och inte minst visar det att sidan är vid liv, att det är värt besväret att fortsätta komma hit. Ny design och sånt vore säkert också bra, men det är överkurs. Allt som krävs är lite aktivitet!

Att magasinet ligger nere medan översättningsarbetet pågår är förståeligt, men att frågespalten måste stänga igen totalt har jag svårt att inse. Det fanns ju en hel drös experter som svarade på frågor. Inte kan väl samtliga plötsligt ha fått så mycket att stå i att de inte kan besvara en enda fråga i veckan? Jag skulle gissa att problemet snarare är dålig struktur. Om man som expert kunde logga in på någon sida, se alla inkomna frågor (eller specifikt de som är riktade till en själv), välja ut en, besvara den och trycka på "Skicka", varvid sidan automatiskt uppdaterades, då vore frågespalten självgående. Det skall inte behövas någon som administrerar, att experterna t ex mailar in sina svar och någon måste sammanställa, för då blir denne någon en flaskhals. Om varje expert själv kan uppdatera sidan, då vore det väl sjutton om det inte skulle dyka upp åtminstone några svar i veckan.

Sedan, om forumet skulle skjuta ordentlig fart igen, så finns det också ett problem med ogenomtänkt och sporadisk moderering, där skulle det nog behöva tas ett samlat grepp. Men det är ett senare problem.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 28, 2005 4:18 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Ja finns det ett praktexempel på bra moderering så är det väl skalman.nu
de höjderna ska vi dock nog inte eftersträva eftersom Tolkien trots allt är ett friare ämne än historia. Jag håller också med om att det vi behöver härinne främst är att TA som sida vaknar till liv, att sedan genomföra några av de förändringar jag föreslagit ser jag inte som helt oävet (?) ändock.

problemet med moderering är ju också att ett flertal av dessa inte längre är aktiva, såsom Katarina, Erik B och Virre. Nytt folk behövs således.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 28, 2005 4:46 pm 
Redaktionen

Det finns många som kan moderera. Alla som är med i hruppen rektionen har moderatorsegenskaper.

Théoden Ednew vad känar man på att lägga ihop alla de avdelningar du föreslog? Det blir ju bara mer grötigt om allt läggs ihop.

När det gäller frågespalten har vi den nya som det var meningen att alla experter skulle kunna logga in och lägga till svar sjä'lva men denna har ej hunnit bli klar. Det är samma sak med en ny design över hela TA, det har varit planer på det länge men inte hunnit genomföras. Det kommer ske när de som kan sådana saker hinner med det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 28, 2005 4:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Mattias skrev:
Det finns många som kan moderera. Alla som är med i hruppen rektionen har moderatorsegenskaper.

Precis vad jag menar! Utan koll på vilka av dem som vill eller kan moderera, utan någon samordning och gemensamma riktlinjer om vad som skall modereras och hur, utan någon uppdelning av ansvarområdena mellan de olika personerna, utan någon tydlighet ut mot forumbesökarna om vad som gäller...

Det är inget stort problem nu när forumet är såpass lugnt som det är (även om det uppenbarligen behöver ses över vilka som har adminrättigheter så att det inte tar hela dagen innan ren spam kan tas bort). Men om forumet skulle nå upp i samma aktivitetsnivåer som när det stod på toppen, då vore en rejäl uppstramning av modererandet av nöden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 28, 2005 4:56 pm 
Redaktionen

Det finns regler för forumet som alla skall följas och de är de vi håller oss efter.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 28, 2005 5:25 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jo visserligen men en del av redaktionen har uppenbarligen inget intresse av att moderera. Kanske kan vi väl göra som på Skalman? tilldela en avdelning till en specifik moderator/er även om naturligtvis alla moderatorer kan moderera överallt. Eller är forumet för litet för det och räcker det som vi har nu?

Mattias det jag främst vill uppnå med mina ändringar är väl att forumet ska bli mer lättnavigerat och levande. Är det för utspritt så känns det som att det skrivs mindre, sedan tycker jag nästan alla mina ändringar är självklarheter.

Varför skilja på musik och konst? sak samma.
Datorspel och rollspel? samma där.
Internettråden? bör slopas då den är jäkligt inaktiv samt antagligen skulle kunna skötas i öppet tolkienforum. Hur många sidor har hitintill visats? Ungefär för att täcka en eller två inläggssidor.
Prylar och produkter bör slås samman med köp-byt-sälj. Varför splittrades den på i första början?

Som sagt jag anser alla mina förslag vettiga, men sån är jag? Även om jag bestämt hörde ett svagt bifallsrop någonstans ifrån. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 8:29 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Musik och konst kan man kanske fortfarande ha som två skilda avdelningar men de andra kunde väl kanske slås ihop?

Men vad menas med aktivt modererande? Vad är det som så akut måste modereras?

Jag håller med om att det krävs en levande framsida där det händer något för att folk inte ska tappa intresset. Problemet är väl att ingen vill ta på sig att vara redaktör. Gustav har ju erbjudit "tjänsten" men ingen vill ta på sig ansvaret. Det borde inte vara några problem att hålla frågespalten vid liv eftersom det enda som krävs är Dreamweaver och en mall för frågespalten så kan man ändra i den själv.

Ett forum kan mycket väl vara levande utan en massa långa genomarbetade inlägg (även om det kanske vore att föredra många gånger) se bara på Norges stora Tolkienforum Natse Tolkieno. Det gäller att ha lite fler medlemmar helt enkelt. Ibland tror jag också att många nykomlingar blir rejält tillplattade här. På det norska forumet så återkommer ofta såna frågor som i detta forumet får bemötandet: Kolla denna tråden bla bla bla. Läs igenom forumet ordentligt innan du ställer frågor. Denna frågan finns redan besvarad/diskuterad. Etc. Ibland så kanske det kan vara upplivande att lufta om sina värderingar och åsikter i olika saker som vem var vem och var låg det? Vi kanske skulle inta en ödmjukare attityd gentemot de som är nya? Jag kan själv ibland känna mig rejält tillplattad när någon av de stora kunskapspamparna rättar mig i någon fråga som kanske verkar löjlig eller när jag haft fel i något påstående. Jag har nämligen sett många nya som stuckit upp huvudet bara för att försvinna illa kvickt igen. Det kanske bara är jag som tänker i de här banorna men det kunde vara en lite sötsur karamell att suga på lite och filosofera över?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 12:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Mina åsikter i ämnet finns i denna tråden http://tolkiensarda.se/forum/viewtopic. ... 0b29a271bb

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 1:06 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tar mig friheten då det är rent ut sagt skittrist att hoppa omkring bland trådarna. :wink:

Nerloth skrev:
Théoden Ednew skrev:
Well käre Nerloth starta upp något så ska jag nog följa efter... Mig kan du räkna med.

I'll remember that.

Älva skrev:
Kan väl göra lite reklam för en annan Tolkiensida som tar massor varje vecka. Vi kan väl hämta inspiration kanske?

www.tolkiens.net

Deras framsida har mycket bättre layout än TA, mer överskådlig och lättillgänglig. Tycker TA är både kladdig och klumpig. Det behövs mer "vanlig" information på TA. Typ, tänk efter vad "gemene man" letar efter när denne söker på något Tolkienrelaterat. Kanske. Bör vara lättare att hitta saker. Bättre struktur helt enkelt.

Ovanstående gäller alltså TA-framsidan, inte forumet.

När det gäller forumet tycker jag det har på tok för mång avdelningar. Blir alldeles för rörigt för att hålla reda på via indexet. Flera forum borde kombineras, en del kanske tas bort helt. Hälften av antalet forum hade räckt. Bör även vara tydligare vad som ska finnas i varje forum.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 3:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tack, Älva. :)

Förresten, vem är egentligen ansvarig för TA? Tar han/hon/de till sig något av detta?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 4:12 pm 
Redaktionen

Den som är ansvarig är Gustav.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 4:14 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Och han har mest fullt upp nuförtiden.