Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jun 02, 2026 3:14 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 03, 2005 8:08 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Hm... jag får ta åt mig av kritiken, eftersom det är jag som är nyhetsredaktör. :oops: Men samtidigt måste jag försvara mig med att jag har varit mitt i en flytt så att mitt bredband inte har fungerat som det skall dessutom så har det varit nyhetstorka på Tolkienfronten. Både jag och Theoden har dammsugit nätet och endast fått fram skärvor som inte har varit mycket att hänga i julgranen. Förhoppningsvis så blir det bättre framöver men det märks att Tolkien inte är lika "het" längre.

Gillar din avatar, den är jättesöt. :)

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 03, 2005 10:32 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Zeod skrev:
Och med det åsyftar jag naturligtvis nyhetstorkan och den låga uppdateringsfrekvensen av förstasidan, fixa nå'n som lägger tid på nyheter hellre än att lägga tid på design.

När arbetet med ny design började hade vi en bra tillströmning med nyheter och hade ett stort antal kuniga redaktionsmedlemar som hade möjlighet att arbeta med det. Tyvär förändrades den situationen väldigt snabbt när väldigt många ansåg sig tvungna att hoppa av redaktionen, alternativt ta en paus från den. Och som Älva sa... nyhetstorkan är inte bara här utan finns runt om.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 03, 2005 12:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ang: nyheter. Nu visade det sig att man snubblar över nyheter lite då och då (ex. Kamelens inlägg om TV-programmet). Vore det inte bra om vi hade en klistrad nyhetstråd (eller span- eller spejartråd!) under 'Öppet Tolkienforum', där man kunde skriva ned saker man hört, eller bifoga länkar till andra sidor. Då kan nyhetredaktionen kolla in vad folk har skrivit, följa upp det och skriva något till nyhetssidan. Det blir väldigt lätt för oss forumanvändare att bidra på det sättet, och sådant som inte annars skulle rapporterats kommer fram i ljuset.

EDIT: Och kolla bara Ioreths senaste inlägg. Nyheterna formligen drösar in! :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 03, 2005 12:47 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tja, det vore ju något. Annars så finns det ju ett nyhetsforum men det är bara tillgängligt för vissa användare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 03, 2005 7:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ett problem som jag ser med det förslaget är att de flesta av oss då troligen hunnit kolla upp nyheten innan den kommer upp på nyhetssidan. Då kanske det visserligen känns fräscht för eventuella tillfälliga besökare, men för oss lite småsömninga redan frälsta kommer inte nyhetssidan att tillföra något nytt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 03, 2005 8:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det är just det som inte är något problem tycker jag. Titta bara på hur många som är med i omröstningen på framsidan, jämfört med hur många som är aktiva här. Att vi rapporterar nyheter kommer att göra framsidan livligare, och förhoppningsvis mer välbesökt. Det är ju för att dra fler folk som vi vill ha en bättre nättidning, eller? Vi kan ju inte bara ha nyhetssidan för oss.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 03, 2005 9:06 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Hm... jag får ta åt mig av kritiken, eftersom det är jag som är nyhetsredaktör. :oops:

Ni som lägger ner jobb på att gräva fram och lägga in nyheter på websidan behöver sannerligen inte stå med skammens rodnad på kinderna!
Jag vet att det inte händer mycket på Tolkienfronten och var på G med att kommentera det i mitt inlägg men körde fast i flera meningar (skrivkramp? ;-) och se'n var det dags att natta in så jag fick inte med allt som jag tänkt.

Citera:
Gillar din avatar, den är jättesöt. :)

Suck, och jag som satsade på cool 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 03, 2005 9:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

vanja skrev:
Vi kan ju inte bara ha nyhetssidan för oss.
Jo, det kan jag väl inte ge dig annat än rätt för. Saken är väl den att jag saknar den gamla goda tiden när man fick sätta sig ner framför ett nytt nummer av Magasinet med nytt och fräscht material att reflektera över. Men jag kan ju för all del låta bli att kolla "nyhetstråden" om det skulle bli en sådan och på så sätt få vara ovetande tills nyheten är publicerad.

( :roll: Vem försöker jag lura?)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 03, 2005 9:25 pm 
Östring
Användarvisningsbild

virre skrev:
Zeod skrev:
Och med det åsyftar jag naturligtvis nyhetstorkan och den låga uppdateringsfrekvensen av förstasidan, fixa nå'n som lägger tid på nyheter hellre än att lägga tid på design.

virre skrev:
Och som Älva sa... nyhetstorkan är inte bara här utan finns runt om.

Helt rätt, och efter att ha kollat lite bättre (jag vet... :oops: ) ser jag att det mesta som går att hitta på diverse andra sajter kommit med här oxo, så det finns ingen anledning att klaga på nyhetsrapportörernas insats.

Den 'döda' frontsidan framstår fortfarande i mina ögon som det största problemet, nå't som skulle kunna avhjälpa det vore att lägga in nyheterna i tabellform på det sätt som förekommer ganska frekvent på andra sidor istället för att behöva hoppa via menyn.

En annan modell som jag egentligen skulle gilla bättre är att lyfta fram forumet på förstasidan (fast det är kanske inte så lätt med phpbb) och lägga in nyheterna som trådar i forumet istället.
Det skulle dra mer folk till forumet och samtidigt ge de som vill kommentera nyhetsinläggen ett bättre verktyg att redigera sina kommentarer med än vad som är fallet idag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 04, 2005 8:25 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Zeod skrev:
En annan modell som jag egentligen skulle gilla bättre är att lyfta fram forumet på förstasidan (fast det är kanske inte så lätt med phpbb) och lägga in nyheterna som trådar i forumet istället.
Det skulle dra mer folk till forumet och samtidigt ge de som vill kommentera nyhetsinläggen ett bättre verktyg att redigera sina kommentarer med än vad som är fallet idag.

som sagt arbete har pågått ett bra tag. Har inte så mycket koll själv efter att nyss återkommit, men det är något åt ditt hål som är tänkt...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 04, 2005 9:13 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Egentligen så ligger det högar med material och bara väntar på att bli publicerat. Jag skrev bl.a. en recension på boken: Teckna Fantasy men den kom inte med i förra numret. Dessutom ligger det fanfiction och artiklar som väntar. Problemet är väl som tidigare att ingen vill ta tag i det när Gustav är borta. Han återkommer till hösten och lovar att magasinet kommer att utkomma som vanligt då.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 04, 2005 9:40 am 
Master of Doom

Dessutom finns det en hel drös med skrivet material (dikter o dyl) som aldrig publicerats i alster.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 04, 2005 10:26 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Som sagt. Platsen är öppen...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 04, 2005 12:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag skrev tillochmed ett repotage om Tolkiens Oxford, reste dit, gick runt i hans kvarter och tog en massa bilder. Allt råmaterial har TA någonstans, men inte röken av det i magasinet. Till en början trodde jag att det helt enkelt var dåligt skrivet av mig, men jag har förstått att folk inte har tid. Men det känns trist eftersom det var ett år sedan nu, och jag faktiskt lade både tid och pengar på det hela.

Det är lätt nog att säga att platsen är öppen, men vem som helst kan ju inte sätta sig och programmera eller redigera en websida. Förr i världen, i slutet av 90-talet hade jag en egen hemsida, helt HTML-baserad, men tekniken har ju gått vidare nu. Även om jag hade viljan och tiden att sätta igång med något sådant så har jag inte kunskaperna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 04, 2005 12:29 pm 
Östring
Användarvisningsbild

En enkel HTML sida med bilder och text räcker långt även idag, det behöver inte vara en massa script och avancerad databashantering för att publicera sina alster.
Många program kan idag spara ett dokument som en html-fil (ex.vis MS Word) och de flesta har väl tillgång till ett fritt webutrymme via sin ISP.

Blir det inte publicerat av någon här på TA, kan man ju lägga upp en egen sida och en länk här i forumet.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]