Åh, jag medeltidar för fullt! Släpar med mina stackars barn på varenda medeltidshändelse jag får korn på!

Nja, lite överdriver jag kanske, och släpa är det (ännu) inte tal om. De hänger med så villigt. Just nu sitter jag och fördriver tiden innan vi ska dra iväg till Hovas nattliga tornerspel som börjar klockan 23.00. Tyvärr så regnar det, så långklänning och mantel som jag hade tänkt smälta in i mängden med får vara. Det blir jeans och fjällrävens regnponcho istället.
Igår var vi på själva medeltidsmarknaden som tyvärr blev en besvikelse i år. Inte på grund av marknaden som sådan, även om jag nog tycker att utbudet halkat efter lite grann. Det kan väl möjligen bero på att det växer upp medeltidsevents som svampar ur jorden just nu och knallarna har mycket att välja på. Eller också beror det på att jag börjar bli lite kräsen, vem vet. Nej, anledningen till min besvikelse var att jag hade ett sällskap med mig som verkligen inte var på samma våglängd som jag. Själv kan jag glida omkring i timmar och bara njuta av miljön och titta på de som klätt ut sig. Mitt sällskap däremot travade igenom marknaden ett par gånger och sen var hon klar och föreslog käckt: "Nu åker vi till Sjötorp och spelar minigolf!" Nejmenväntahärnu, tänkte jag snopen. Vi skulle ju vara på medeltidsmarknad idag!?! Men skadan var redan skedd och barnen hade redan slagit om, och att då komma och säga att: "Nej, nu ska vi sätta oss i gräset, ta en riddarwurst och titta på barnen som leker riddare" var liksom döfött. Nästa år åker jag och barnen själva!
Sigtunas medeltidsmarknad har vi också varit på. En pytteliten marknad men det var spännande att få se Sigtuna som ju har sin vördnadsbjudande plats i historien. Dagen därpå var vi till Uppsala och kände på historiens vingslag vid Kungshögarna och Uppsala domkyrka. Kristinehamn har vi ju varit till och Arboga var väl här framöver också vill jag minnas...
Någon som kan förklara varför just denna typ av marknad är så himla mysig? Skinn, smide, lin och ull inbäddat i en tjockt lager grillos och semestern är räddad. Jag har lite problem att finna logiken...