Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre sep 25, 2026 10:07 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 184 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 25, 2005 10:42 pm 
Det här med var Snapes lojalitet ligger är intressant och jag tror att han är elak. Men i vilket fall vad säger ni om följande resonemang om vi för ett ögonblick tänker oss att Snape är på den goda sidan?
Vilken skada skulle Snape kunna orsaka Voldemort som är mer värt för den goda sidan än Dumbledore, hans samlade kunskap och hans lojalitet? Det enda jag skulle kunna komma på är att han själv skulle leta reda på och förstöra horkruxerna (stavning?), problemet med det är att det är meningen att Harry ska döda Voldemort och varför skulle Harry lita ett ögonblick på vad Snape säger, när han skulle påstå att horkruxerna är förstörda.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 26, 2005 4:53 pm 
Redaktionen

Anonymous skrev:
Det här med var Snapes lojalitet ligger är intressant och jag tror att han är elak. Men i vilket fall vad säger ni om följande resonemang om vi för ett ögonblick tänker oss att Snape är på den goda sidan?
Vilken skada skulle Snape kunna orsaka Voldemort som är mer värt för den goda sidan än Dumbledore, hans samlade kunskap och hans lojalitet? Det enda jag skulle kunna komma på är att han själv skulle leta reda på och förstöra horkruxerna (stavning?), problemet med det är att det är meningen att Harry ska döda Voldemort och varför skulle Harry lita ett ögonblick på vad Snape säger, när han skulle påstå att horkruxerna är förstörda.

Det är tänkbart att han kan hjälpa Harry komma nära Voldemort, alt. vara en oväntad allierad i nödens stund.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 26, 2005 5:09 pm 
Wavemaster of the World

Mm, plus att Dumbledores död kanske utlöser någon viktig faktor som ger Harry (eller den goda sidan) ett viktigt övertag. Dumbledore kanske kommer tillbaka som ett spöke och bussar en armé av all världens osaliga döingar på Voldemort? :lol:

Förresten: min favoritkaraktär blev gift (eller ska i alla fall gifta sig)! Go Lupin! Men tänk om det bara är en ursäkt för att inte ha med honom i sista boken...?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 27, 2005 7:21 pm 
Maia

Crumui skrev:
Mm, plus att Dumbledores död kanske utlöser någon viktig faktor som ger Harry (eller den goda sidan) ett viktigt övertag. Dumbledore kanske kommer tillbaka som ett spöke och bussar en armé av all världens osaliga döingar på Voldemort? :lol:

Förresten: min favoritkaraktär blev gift (eller ska i alla fall gifta sig)! Go Lupin! Men tänk om det bara är en ursäkt för att inte ha med honom i sista boken...?

Jag tror inte att Dumbledore blir ett spöke, med tanke på Nästan Huvudöse Nicks ord i ootp - när Harry frågar om Sirius kunde bli ett spöke, och Dumbledores ord i den första boken, när Harry undrar om Nicolas Flamel skulle dö.
Nick sa att det bara var de som var rädda för att dö som blev spöken (typ) och Dumbledore verkade inte så speciellt rädd för döden ("döden är bara ett nytt äventyr", eller hur det nu var...). Läs också hans ord till lille Vollie på ministeriet, "att dö är inte det värsta som kan hända", eller hur han nu uttryckte sig.

Jag tror inte heller att varken Lupin, Tonks, Bill eller Fleur kommer att försvinna från böckerna bara för att de gifter sig, så du kan nog vara lugn Crumui.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 27, 2005 7:56 pm 
Wavemaster of the World

Turambar skrev:
Jag tror inte att Dumbledore blir ett spöke, med tanke på Nästan Huvudöse Nicks ord i ootp - när Harry frågar om Sirius kunde bli ett spöke, och Dumbledores ord i den första boken, när Harry undrar om Nicolas Flamel skulle dö.
Nick sa att det bara var de som var rädda för att dö som blev spöken (typ) och Dumbledore verkade inte så speciellt rädd för döden ("döden är bara ett nytt äventyr", eller hur det nu var...). Läs också hans ord till lille Vollie på ministeriet, "att dö är inte det värsta som kan hända", eller hur han nu uttryckte sig.

Äsch, nu förstörde du ju min jätteperfekta teori. :wink:

Turambar skrev:
Jag tror inte heller att varken Lupin, Tonks, Bill eller Fleur kommer att försvinna från böckerna bara för att de gifter sig, så du kan nog vara lugn Crumui.

Det får vi allt hoppas...

Förresten, Snapes ed har väl upphört att gälla nu när Dumbledore är död? *blir inte kvitt den skrämmande bilden av Snape som dör pga av att han tvingas hjälpa Malfoy*

Läste alldeles nyss en teori om att en av horcruxerna finns inuti Harry själv. Vad tros om det? Är det möjligt att spärra in en bit av sin själ i en annan människa? Det skulle kunna bli en ganska gripande scen; Harry tvingas offra sig själv i samma stund som han dödar Voldemort... Men jag tror inte att Rowling kommer ta död på Harry, så jag förkastar denna teori.

Vidare satt jag och funderade över vad som kommer hända med Malfoy efter att Voldemort har fallit (för jag antar att ingen här tvivlar på att så kommer ske?), om han nu inte dör i den Stora Slutstriden. Att han och Harry plötsligt skulle inse hur otroligt mycket de har gemensamt och bli bästisar finner jag otroligt, men Malfoy tycks mig ändå som en alldeles för (av Harry) hatad person för att det bara ska sluta med: "och sedan såg han aldrig Draco igen". Och så läste jag den där teorin om att Harry är en horcrux. Tänk om Malfoy är det? Eller någon annan i Harrys närhet? The possibilities... Kanske Lupin? :shock: Han är trots allt misstänkt mycket "sidofigur" för att inte visa sig vara viktig...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 27, 2005 9:05 pm 
Maia

Ginny är kanske den sista horcruxen... Voldemort tog kanske chansen och horcruxade henne i hemligheternas kammare... Kan se framför mig en slutscen, med Harry som håller Ginny över ett stup eller nåt liknande, säger: "Förlåt, Ginny" och så släpper han taget... Inte så troligt, kanske...

Det är väl troligare att det är Harry då, och så säger Voldemort nåt i stil med: "hahaha, du vill väl inte dö själv?", men så gör Harry ett hjältemodigt svanhopp ner i ett stup (samma som han slängde ner Ginny i nyss ;) ).

Jag undrar också vad som händer med Draco. Jag skulle väl tro att Harry räddar livet på honom (eller tvärt om?) och så blir de vänner, ungefär som d'Artagnan och Rochefort i "De tre musketörerna".

Hoppas bara att J.K. Rowling inte får abstinens när hon skrivit klart och skriver en uppföljare... "The Return of Voldemort"... Hu!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 28, 2005 1:00 pm 
Noldo

Turambar skrev:
Jag undrar också vad som händer med Draco. Jag skulle väl tro att Harry räddar livet på honom (eller tvärt om?) och så blir de vänner, ungefär som d'Artagnan och Rochefort i "De tre musketörerna".

Det där ja, har jag också funderingar på, Draco verkar ha bitit av lite mer än han tål.

Citera:
Hoppas bara att J.K. Rowling inte får abstinens när hon skrivit klart och skriver en uppföljare... "The Return of Voldemort"... Hu!

Verkligen, det är min fasa, sedan kommer att hon ska börja skriva usla prequels ... De skulle förhoppningsvis inte vara usla, men man kan ju inte veta ...
Ha nu klagar dottern ... [/quote]

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 28, 2005 7:43 pm 
Maia

Det var jag som skrev gäst inlägget ovan, jag måste ha blivit utloggad under tiden jag skrev inlägget på något vis...

Min åsikt om teorin om att Ginny kan vara en horcrux.
Hur skulle Ginny kunna vara en horcrux, var det inte så att Voldemort redan delat sin själ i 7 horcruxer senast vid det tillfället han dödade Lilly Potter och vid det laget så var inte Ginny född? Vidare så försökte han döda henne i HP och hemligheternas kammare. Vidare möjligheten att horcruxa henne i hemligheternas kammare förstår jag inte, det var väl ingen bortsett från Voldemorts minne/horcrux som dog, och någons död var väl ett krav för att kunna dela själen ytterligare?
Enda möjligheten jag ser är om det har hänt efter den tiden då Voldemort kom tillbaka i HP och den flammande bägaren och att Rowling inte har skrivit om det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 29, 2005 9:39 am 
Maia

Nagini (Voldemorts orm) var väl en horcrux, och hon är väl inte tillräckligt gammal för att ha blivit det innan Voldemort försvann.

Ett annat förslag är ju något som hade att göra med när han dödade den där eleven (missnöjda myrtle, eller vad hon nu heter, är lite osäker på stavningen :/ ). En toalett eller ett handfat :) Gordic Gryffindors personliga handfat ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 31, 2005 6:38 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

eller svärdet... men jag tror inte att snape ville döda dumbledore, eller att det var planen. när snape kom in i rummet gjorde han sån där occlumency (kommer inte på vad det heter på svenska) och såg Dumbledores tankar, att han ville att Snape skulle döda honom. Snape är osäker, och dumbledore ber honom "severus... please". och A i RAB kan stå för Aigutius eller nåt sånt. Sirius sa i femman att hans farbror hette nåt i den stilen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 31, 2005 8:34 pm 
Maia

Bra idé, har inte tänkt på det där med ocklumenering (som jag precis kollat efter i den svenska översättningen av ootp att det heter ;) ) själv, det verkar ju rätt självklart att det är så...
A:et låter också bra. Däremot tror jag inte att svärdet är en horcrux, det vore rätt ologiskt, det har ju varit hos Dumbledore hela tiden, så han borde ju ha märkt om det var en, han märkte ju att ringen var det, och han måste ha undersökt svärdet ordentligt, för säkerhets skull.
Det troligaste är väl att Rowling uppfinner en ny sak :/ Det är en sak som jag tycker är dålig i HP-böckerna, Rowling uppfinner alldeles för ofta en lämplig sak som kan lösa problem, och som alldrig har nämnts innan. Hon kunde väl ha nämnt de sakerna i förbigående iaf...

Några idéer om vem som blir ny försvar mot svartkonsterlärare, om skolan sätter igång igen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 31, 2005 10:02 pm 
Maia

Kanske har samma för en gångs skull. Det finns ingenting som säger att Slughorn skulle sluta iallafall.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 31, 2005 10:05 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

fast Slughorn har ju trolldryckerna. varför ville Snape ha försvar mot svartkonster-jobbet? han måste väl ha vetat att det var förbannat.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 31, 2005 10:17 pm 
Maia

Slave under Necronomicon skrev:
fast Slughorn har ju trolldryckerna.

Det har du rätt i :) Jag tänkte att det var han efter som att det var den nya läraren.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 10, 2005 5:53 pm 
Maia

Slave under Necronomicon skrev:
varför ville Snape ha försvar mot svartkonster-jobbet? han måste väl ha vetat att det var förbannat.

Han visste kanske på något sätt att han var tvungen att lämna skolan efter det året :? Inga nya idéer om lärare, men skolan kommer kanske inte ens igång överhuvudtaget...

Är det någon som vet när översättningen kommer?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 184 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]