Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör sep 26, 2026 9:34 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 184 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 10, 2005 8:10 pm 
Vanligtvis så vill översättaren ha minst ett halvår på sig att översätta boken och sen ska boken gå genom förlaget så jag skulle gissa nångång nästa sommar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 10, 2005 8:53 pm 
Redaktionen

Anonymous skrev:
Vanligtvis så vill översättaren ha minst ett halvår på sig att översätta boken och sen ska boken gå genom förlaget så jag skulle gissa nångång nästa sommar.

Normalt, ja -- men det här är inte normala omständigheter. Förlaget har så bråttom med att få ut översättningen att de struntar i allt vad kvalitetskontroll heter. "Hösten", säger den officiella svenska hemsidan www.harrypotter.nu .

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 12, 2005 9:44 pm 
Maia

Martinus skrev:
Förlaget har så bråttom med att få ut översättningen att de struntar i allt vad kvalitetskontroll heter.

Men seriöst... :( Jag väntar hellre några månader än får en dålig översättning...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 13, 2005 12:58 pm 
:idea: Den är inte speciellt svår att läsa på engelska och det är alltid bäst att läsa den på sitt orginalspråk

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 13, 2005 1:22 pm 
Maia

Jag har redan läst den på engelska, annars hade jag inte läst den här tråden. Men jag kommer antagligen köpa den svenska översättningen, och då vill jag ju ha en bra översättning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 13, 2005 3:16 pm 
Redaktionen

Turambar skrev:
Martinus skrev:
Förlaget har så bråttom med att få ut översättningen att de struntar i allt vad kvalitetskontroll heter.

Men seriöst... :( Jag väntar hellre några månader än får en dålig översättning...

Då hör du tyvärr till en minoritet. :(

De flesta svenska HP-läsare verkar otåliga och tycker att det borde gå ÄNNU fortare. (Å andra sidan är Harry Potter-diskusen på Lunarstorm kanske inte helt representativ...)

Förlaget upptäckte tydligen i samband med 4:an att försäljningen minskade eftersom de potentiella köparna redan hade hunnit köpa boken på engelska hellre än att vänta. Så därför skyndar de på ännu mer än vanligt nu.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 20, 2005 5:49 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Jag är klar med boken nu! :D

Enligt mig den bästa hittills.

Men Harry skulle ju inte gå i skolan även om den öppnade, så jag tror inte att Hogwarts kommer att bli så framträdande i sista boken.
Jag har läst att direkt när Rowling kom på Harry så var det sista kapitlet i sista boken det som hon skrev först. Vad tror ni det kommer att handla om? Kanske träffar han på något sätt sina föräldrar, eller dör (fast jag tror inte att Rowling vill döda honom, eller Ron eller Hermione.) Jag tror knappast att boken bara slutar när (om) Harry har dödat Voldemort.

Jag gör tvärtom mot var Turambar gör. Jag ska köpa de fyra första böckerna på engelska (har dem på svenska)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 20, 2005 10:39 pm 
Maia

Jag har dem redan på svenska, så jag vill ha hela serien på samma språk.
Jag har för mig att inte skrev det sista kapitlet allra först, men hon har ju iaf redan skrivit det. Hon sa i en intervju att hon hade haft inbrott flera gånger med folk som letad efter det kapitlet...
Jag tror att det är någon slags epilog, har gör mig att hon sa det i samma intervju.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 21, 2005 12:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag och en kompis fick direkt samma teori när vi läste boken, nämligen att Snape var en av horcruxarna, men att Dumbledore sedan på något vis överförde den till sig själv (därav den brända handen). När Dumbledore dog förstördes på så sätt även en av horcruxarna. Det skulle också förklara att Dumbledore litade så på Snape - Snape hade väl talat om för Dumbledore hur det låg till.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 21, 2005 12:50 pm 
Wavemaster of the World

Intressant teori. Frågan är ju om det går att flytta horcruxer.

Kom just på något, angående det. Tänk om Pettigrew bär på en av horcruxerna? Jag menar, han som är så ynklig och oduglig torde väl knappast vara huvudmisstänkt för att förvalta något så viktigt, därför är han perfekt för ändamålet. Minns att han är skyldig Harry en gentjänst då denne räddade hans liv. Kommer vi få se Peter ta livet av sig själv, tillsammans med den sista horcruxen, så att Voldemort äntligen kan dödas?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 21, 2005 3:31 pm 
Det är inte sannorlikt att någon människa är en horcrux. Voldemort skulle nog aldrig kunna lita på nån person så mycket att han skulle göra den till en horcrux. Dessutom måste det ju vara väldigt riskabelt att göra något sådant eftersom alla hans Dödsätare hela tiden riskerar att bli dödade.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 21, 2005 3:34 pm 
Om Snape hade varit en horcrux så skulle väl inte Dumbledore föra över den till sig själv, utan istället till en sak, eller i sämsta fall till något kortlivat/döende djur.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 21, 2005 6:30 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Fawkes kanske, men han försvann ju...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 21, 2005 7:26 pm 
Wavemaster of the World

Anonymous skrev:
Det är inte sannorlikt att någon människa är en horcrux. Voldemort skulle nog aldrig kunna lita på nån person så mycket att han skulle göra den till en horcrux. Dessutom måste det ju vara väldigt riskabelt att göra något sådant eftersom alla hans Dödsätare hela tiden riskerar att bli dödade.

Du har väl kanske rätt. Jag kan bara inte släppa tanken på att någon ska måsta dö för att Vollie ska göra detsamma... Men vet någon med säkerhet hur det är: fixade han alla horcruxer som sjuttonåring eller kan några av dem vara av senare datum?

Tänk vad söt Voldemort ska ha varit som elvaåring! :)

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 21, 2005 10:30 pm 
Maia

Gjorde han inte alla horcruxer när han var vuxen?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 184 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]