Crumui skrev:
Har du sett fler av Miyazakis filmer (förutom Spirited Away)? Jag vill jättegärna se Mononoke-hime, men den verkar ju inte finnas att få tag på någonstans. Grave of the fireflies verkar också bra...
Jag har (och har sett) Spirited away, Prinsessan Mononoke och Totoro. Alla är underbara och väldigt olika. Mononoke är verkligen ingen barnfilm (avhuggna kroppsdelar etc...), och den är mycket mörkare än de andra två. Totoro är ju enbart mysig och gullig och alldeles fantastisk. Spirited away faller nog alldeles precis mellan de två, och det är också min favorit, mycket på grund av de vackra bakgrunderna och musiken. Det känns som att Miyazaki fortfarande bryr sig om det
tecknade i tecknat! För Disney har det ju gått stadigt utför med kvaliteten. Det enda bra som kommer därifrån är Pixars filmer, och då är det ju, ja, Pixar.
Miyazaki är verkligen ett kulturfenomen i Japan. När jag var där var nästan den första frågan jag fick av alla jag träffade "Har du sett någon Miyazaki-film?" och sedan "Vilken är din favorit?". En 70-någonting tant förklarade för mig att alla, unga som gamla, har en favorit. Man
måste ha en favorit... Hennes var Totoro
Erh... För att inte komma allt för långt ifrån ämnet kan jag väl berätta att jag faktiskt var på bio nyss. Jag såg Broken Flowers (Jim Jarmusch) som var precis som jag hade förväntat mig att Lost in Translation skulle vara... Hmm...