Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör sep 26, 2026 4:12 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 184 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 07, 2005 11:17 am 
Noldo

Som jag förstår det så försvagas han på ngt sätt när horcruxarna förstörs. Gissar dock att han med tid kan återbilda på ngt sätt genom att samla kraft (som med "De Vises sten").

Horcruxar ger väl ökad säkerhet med till priset av kraft?

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 10, 2005 6:04 pm 
Maia

Nja, Dumbledore varnade ju speciellt för att han hade lika stor kraft när alla själdelar utanför kroppen är förstörda som innan. Enda skillnaden är att han då är dödlig.

Min fundering är vem som tagit horcruxen i grottan och med vilket syfte. Meddelandet i den falska tolkade jag som att den som bytte ut den troligtvis förstörde den riktiga -alltså inte ville hjälpa Voldemort utan stjälpa..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 10, 2005 8:23 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] mån okt 30, 2006 12:24 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 10, 2005 8:25 pm 
Maia

Jag tror inte heller att Voldemort skulle vilja förminska sin kraft. Det är väl snarare sin mänsklighet som man tullar på, skulle jag tro. Som Hagrid uttryckte det i den första boken(inte ordagrant): "Jag vet inte om han hade tillräckligt mycket mänskligt kvar för att kunna dö". Så rätt han hade...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 11, 2005 1:38 am 
Redaktionen

Köpte boken på svenska idag och slogs av hur kort den verkligen är. Den är tom kortare än Den flammande bägaren vilket jag inte tänkt på när jag läste den på engelska.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 11, 2005 1:16 pm 
Maia

Den är lite mer sammanhållen än de två tidigare böckerna, vilket jag tycker är positivt.

Vet någon när den sista boken kommer att ges ut?

Har ingen någon teori om meddelandet i den falska horcruxen? :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 11, 2005 5:59 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] mån okt 30, 2006 12:23 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 11, 2005 6:10 pm 
Du förstår kanske inte alla ord men för det mesta kan man då förstå av sammanhanget. Precis som den svenska översättningen så talar t ex Hagrid på dialekt och mycket talspråkligt, vilket ibland kan tvinga en att läsa samma mening två gånger. Personligen tycker jag inte att böckerna är svåra oöversatta men jag har å andra sidan läst ett antal böcker på engelska tidigare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 11, 2005 6:12 pm 
Maia

Hoppsan :oops: Jag var visst inte inloggad vid mitt inlägg ovan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 11, 2005 6:14 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Jag kom inte ihåg allt som stod i meddelandet i den falska horcruxen. Men det verkade som om det var någon som kämpade mot Voldemort, precis som Dumbledore. Var det någon som skrev att det var Sirius brors initialer? R.A.B. var det väl...

Jag klarade av att läsa böckerna på engelska utan problem och jag har inte läst många innan.

En fråga till dem som har översättningen: Hur är betygssystemet översatt?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 11, 2005 6:25 pm 
Maia

Strålande förslag! Jag hoppas verkligen att initialerna tillhör någon som finns i perferin sedan tidigare. Sirius bror vore alldeles lagom intoducerad (dessutom ond som ångrade sig). Det som gjorde att jag funderade över meddelandet var att ingen i boken nämnde något om att det kunde innebära att den redan var förstörd. Logiskt sett borde de ha reflekterat över det. Kanske var sorgen för stor .

En annan tanke: Borde inte Harry och de andra kunna tala med Dumbledore med tanke på att han finns på en tavla hans gamla rum?!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 11, 2005 6:33 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Det där har jag också funderat en del på... Hur mycket intelligens och självmedvetande har en tavla egentligen?? Det är väl inget som det har givits något svar på i böckerna?
Jag undrar om det är så egentligen, då borde ju Harry ha kunnat snacka med sina föräldrar genom tavlor.

Oj! inlägg nummer 600! :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 11, 2005 9:40 pm 
Redaktionen

Tror inte de har samma intellegens som en levande människa och kan inte ge råd på samma sätt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 12, 2005 11:12 am 
Redaktionen

Har nu läst 200 sidor i översättningen och man märker tydligt att den stressats fram. Tycker det är väldigt mycket fel, både felstavningar av ord och ihopblandningar (tex så står det Hufflepuff där det ska stå Rawenclaw på ett ställa men Rawenclaw som är rätt på ett annat).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 12, 2005 11:51 am 
Maia

Appropå framstressade stavfel.. Vad är Microsot? :wink:

Skämt åt sido så har ju åtminstone de tidigare rektorerna på Hogwards väldigt mycket åsikter där de hänger på väggen (framför allt Sirius förfader). Dessutom kan de vandra mellan sina olika tavlor och framföra meddelanden.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 184 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]