Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons dec 11, 2019 4:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 27, 2005 10:25 am 
Maia
Användarvisningsbild

ARUCARD skrev:
Lite off topic men jag måste bara fråga vad är skillanden på 50th Anniversary Edition och 50th Anniversary Deluxe Edition?

På amazon.com är det 50th Anniversary Edition (blå men svart på andra ställen :shock:) och på amazon.uk är det 50th Anniversary Deluxe Edition. Deluxe versionern verkar dyrare av någon konstig anledning men på bilder ser den "billigare" ut än icke deluxe...förvirrad :?
Dessutom märkte jag förlagen är olika verkar det som...

De utgåvor du hittat är från 2004. Den blåsvarta är den amerikanska jubelutgåvan (Houghton Mifflin). Deluxe Edition är den engelska jubelutgåvan (HarperCollins). Varför den engelska kallas "deluxe" kan man ju undra. En förklaring kan vara att den engelska utgåvan även finns i en betydligt billigare (men ändå inbunden) variant med svart skyddsomslag.

I år har det kommit en ny engelsk trebandsutgåva och en ny amerikansk enbandsutgåva som även de bär beteckningen "50th Anniversary Edition". Den stora skillnaden vad gäller innehållet är att registret har ersatts med ett nytt ungefär dubbelt så långt register. Sedan har en del mindre fel i utgåvorna från 2004 rättats. I trebandsutgåvan ingår dessutom de "synopsis" som inleder band 2 och band 3. Trebandsutgåvan finns även som box tillsammans med Reader's Companion.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 28, 2005 1:23 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
I år har det kommit en ny engelsk trebandsutgåva och en ny amerikansk enbandsutgåva som även de bär beteckningen "50th Anniversary Edition". Den stora skillnaden vad gäller innehållet är att registret har ersatts med ett nytt ungefär dubbelt så långt register. Sedan har en del mindre fel i utgåvorna från 2004 rättats. I trebandsutgåvan ingår dessutom de "synopsis" som inleder band 2 och band 3. Trebandsutgåvan finns även som box tillsammans med Reader's Companion.

Ah...tack för förklaringen. En liten sak till bara angående trebandsutgåvan det finns både denna som ISBN: 0007203632 (nedersta på tolkienlibrary) och ISBN:0007203578 (översta på tolkienlibrary), alltså hur kan dem ha olika många sidor och jag förstår inte riktigt....är ena med box, med nästan helt vita omslag osv (nedre) och den andra i färger med (utan box?) box (övre)? Helt olika priser har dem också...

Aja trebandsutgåvan verkar det som att man ska köra på :) Den ultimata!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 28, 2005 10:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Båda varianterna finns för sig och i box med Reader's Companion, men de vita är pocketböcker. Det där med sidantalet är ändå lite underligt. Eftersom sidhänvisningarna i pocketupplagan av Reader’s Companion stämmer med de inbundna jubelutgåvorna, så stämmer de alltså inte med jubelpocketböckerna ... i samma box.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 29, 2005 4:33 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Haha, ok :D

By the way, har du själv den?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 29, 2005 11:40 am 
Maia
Användarvisningsbild

ARUCARD skrev:
By the way, har du själv den?

Jo, jag har både den engelska enbandsutgåvan (med svart skyddsomslag) från 2004 och den inbundna trebandsutgåvan från i år. Enbandsutgåvan hade jag aldrig köpt om jag vetat att den här läckra trebandsutgåvan skulle komma. Det är ju bra att det finns olika utgåvor att välja mellan, men jag tycker nog att man kunde sett till att lansera dem samtidigt istället för med ett års mellanrum.

Hursomhelst så tycker jag att den nya trebandsutgåvan är den bästa utgåvan på länge om man vill ha en sober utgåva.:D Fast allt är naturligtvis inte perfekt. Det finns en del småsaker att irritera sig på. De trevligt gultonade sidorna är kanske lite väl "genomskinliga" (men det är ungefär samma sak i enbandsutgåvan). Skyddsomslagen är illa planerade. Om de inte är perfekt vikta syns den vita baksidan som en del av ryggen. Texten "50th Anniversary Edition" på omslaget känns onödig. Jag vill ju egentligen ha en sober och gedigen standardutgåva och inte någon jubelpryl. Sedan kan man som Gustav skriver på nyhetssidan undra om det nya registret verkligen är en så bra idé, men det kommer förmodligen att bli standard i alla utgåvor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 30, 2005 1:10 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Okej, det låter bra. Blir trebandsutgåvan när det blir av.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme